خط الراس ناظر

-1,371 ft
July 24, 2020
July 2020

near Hatar, Māzandarān (Iran)

( از ناظر كوچك تا هفت سران)

اين برنامه در پنجشنبه و جمعه مورخ ٩٩/٠٥/٢،٣ اجرا گرديد. صعود اين خط الراس از روستاي حطر از توابع نور آغاز شد و صعود خط الراسي از قله ناظر كوچك شروع شده و تا قله ي هفت سران ادامه پيدا مي كند. اين مسير نسبت به مسير متداول نمارستاق سخت تر بوده و نيازمند توانايي جسمي بالايي است.
براي صعود ابتدا از قائمشهر در ساعت ١٠:٤٠ با يك دستگاه سواري پژو پارس به سمت جاده هراز حركت كرده و سپس در كيلومتر ٥٥ محور هراز وارد فرعي بلده ميشويم. در شهر بلده مقداري مواد غذايي و نان خريداري شد. پس از گذر از شهر بلده، وارد فرعي روستاي كليك شده و بطور مستقيم تا روستاي حطر ادامه مي دهيم. ساعت ١٥:٠٠ به روستاي حطر رسيده و ماشين جلوي مسجد پارك گرديد. پس از صرف نهار در روستا در ساعت ١٥:٤٠ به سمت مسير كوه حركت كرديم. پس از حدود يك ساعت پيمايش از روستا و در جوار رودخانه پر آب و باغ هاي زيباي اين روستا، به ابتداي يال ميرسيم و در همان حوالي كمپ زده مي شود. تعداد دو چادر دوپوش براي كمپ استفاده شد. و مجموع چهار كوهنورد به سرپرستي بنده حضور داشتند. ارتفاع محل كمپ حدود ٢٤٠٠ متر از سطح دريا بوده و سختي اين مسير نيز به همين دليل است. با توجه به ارتفاع ٤٢٥٠ متري قله ناظر بزرگ، براي صعود بايد حدود ١٨٥٠ متر صعود شود. پس از حدود يك ساعت پيمايش ساعت ١٦:١٠ به ابتداي يال رسيده و پس از گشتن به دنبال مكان كمپ، مكاني را انتخاب و كمپ را به راه مي اندازيم. به دليل پيشمايش از روي يال سمت چپ و فرود از قله هفت سران، بهترين مكان براي چادر زدن نزديك يال است. سپس در ساعت ٢١:٠٠ كم كم گروه به خواب ميرود. با توجه به وضعيت هواشناسي قله در روز جمعه كه احتمال بارش را درنظر گرفته بود، شب را سپري كرديم كه در مواقعي از شب بارش و صاعقه مشاهده شد كه نگراني بنده از صعود فردا را دو چندان كرد. قرار برپايي براي صرف صبحانه مختصر و صعود ساعت ٢:٠٠ بود. اما پس از مشاهده نا پايداري هوا و بارش، اندكي صبر كرده و در ساعت ٢:٤٠ آسمان زيبا و پر ستاره مشاهده گرديد و خيال راحت و خاطر جمعي براي بنده و گروه به ارمغان آورد. پس از صرف صبحانه در ساعت ٣:٥٠ دقيقه استارت صعود زده شد و كمپ را براي صعود اين خط الراس زيبا و نماي زيباي البرز مركزي و غربي و رخ زيباي شمالي دماوند بدرود گفتيم. پس از سوار شدن بر روي يال بعد از كمي پيمايش شاهزاده ي كج گردن زيبا رخ نمايي كرده و در تمام مسير قابل مشاهده است. هوا در طول مسير صاف و داراي باد شديد بود كه در بعضي مواقع موجب برهم خوردن تعادل ميشد. در ساعت ١٠:٠٠ به قله ناظر كوچك رسيده دماوند با شكوه رخ نمايي مي كرد. بعد از كمي استراحت، حدود ساعت ١٠:٢٠ به سمت قله ناظر بزرگ حركت كرده و در ساعت ١١:٠٥ دقيقه به قله ناظر بزرگ رسيديم. پس از صرف غذا و تنقلات در ساعت ١١:٣٠ به سمت سومين قله اين خط الراس يعني قله كوله حركت كرديم و در ساعت ١٢:٠٤ دقيقه بر فراز اين قله نشستيم. براي صعود به اين قله بايد از جبه شرقي ناظر بزرگ، شيب بسيار تند و شن اسكي مانند را فرود بياييم. پس از كمي نشستن بر روي قله كوله، ساعت ١٢:١٠ دقيقه به سمت قله هفت سران ادامه داديم و در ساعت ١٢:٣٠ عكس هاي يادگاري را بر فراز آخرين قله اين خط الراس گرفتيم و در ساعت ١٢:٤٥ به سمت پايين حركت كرديم. در راه برگشت مسيل رودخانه را ادامه داديم تا به سرچشمه نزديك گوسفند سرا و سپس مسير رودخانه را ادامه داديم تا در ساعت ١٧:١٠ به محل كمپ رسيديم. در محل كمپپس از كمي بارش و جمع كردن تجهيزات در زمان توقف بارش، در ساعت ١٧:٤٥ به سمت روستا حركت كرده و در ساعت ١٨:٤٣ به مسجد روستا رسيديم.
پي نوشت: اين مسير فاقد چشمه بوده اما آب رودخانه تميز و گواراست و ميتوان استفاده كرد.
پي نوشت ٢: ٣ آبمعدني ١.٥ ليتر براي هرنفر درنظر گرفته شد كه متناسب بوده و براي صعود حداقل ٣ ليتر آب همراه داشته باشيد.
پي نوشت ٣: مسير فاقد نياز به تجهيزات فني و برپايي كارگاه است.
اميدوارم مفيد بوده باشه براي شما خواننده عزيز.