خرمن کوه -بلندترین قله شهرستان فسا و استهبان- استان فارس

Photo ofخرمن کوه -بلندترین قله شهرستان فسا و استهبان- استان فارس Photo ofخرمن کوه -بلندترین قله شهرستان فسا و استهبان- استان فارس Photo ofخرمن کوه -بلندترین قله شهرستان فسا و استهبان- استان فارس

March 29, 2022
February 2021

near Kachūyeh, Fars (Iran)

گزارش صعود به ارتفاعات خرمن کوه (Kharman kouh)، باشگاه ردپا
خرمن کوه در 31 کیلومتری شمال شهرستان فسا قرار دارد. این کوه که به شکل یک قله گنبدی است، مساحتی معادل 175 کیلومتر مربع را در بر گرفته و بخشی از زاگرس جنوبی است. به راستی شکل کوه از روستای کچویه همانند خرمنی بزرگ و زیبا اما از جنس سنگ است.
برنامه صعود به خرمن کوه، روز جمعه در تاریخ هشتم اسفند سال 1399 از مسیر روستای کچویه انجام شد. ساعت 7 از ماشین پیاده و راهی صعود به ارتفاعات شدیم. ابتدای مسیر شاهد شیب تندی بودیم و در ساعت 8 در کنار تورفتیگی‌های سنگی مسیر مقداری آب نوشیدیم. گیاهان تازه روئیده و سبز، خود نوید بهار پیش رو را می‌دادند. از جمله گیاهان زیبای مسیر، عروس سنگ‌هائی بودند که در شکاف صخره‌ها گل‌های زرد رنگ آن‌ها چشم‌نوازی می‌کرد. در ادامه مسیر به شکلی از سنگ در پایان دره و رو به آسمان برخوردیم که عوارض طبیعی آن را شبیه صورت یک دیو کرده بود. اعضای گروه تصاویری از این منظره برداشتند. ساعت 10 و پس از سه ساعت پیمایش به چشمه‌ی خنیه گردو در ارتفاع 2448 متری رسیدیم. صبحانه را صرف نمودیم و استراحت کردیم.
در ارتفاعات کوه گیاهانی همانند سرو کوهی، خار انزروت، زنبق ایرانی و پیچک شاخه اناری وجود داشت. همچنین خاک زرد رنگی که بارش‌های روز پیشین آن را نرم و درخشنده‌تر کرده بود، زیبا می‌نمود. در مسیر بازگشت و در ساعت 13 همنوردان مختصر ناهاری میل کردند. چند عکس یادگاری در آنجا گرفتیم. در نهایت ساعت 17 عصر به محل توقف خودرو رسیده و با انجام حرکات سرد کردیم. برنامه این کوه زیبا هم با صحت و سلامت پایان یافت.