کمال , قوچ گلی , سهند , تبریز

August 6, 2019
May 2019

near Nūjeh Deh-e Kūh, East Azerbaijan (Iran)

Viewed 1963 times, downloaded 17 times

جهت رسیدن به ابتدای مسیر قله کمال یا قوچ گلی باید از روستای سعید آباد به سمت روستای ایرانق یا پیست اسکی سهند ادامه مسیر داد. نکته مهم برای دوستانی که از مسیر آزادراه زنجان تبریز عبور می کنند این می باشد که حتما باید بعد از بستان آباد مسیر آزادراه را به سمت جاده قدیم تغییر داد در غیراینصورت نمی توان به روستای سعیدآباد رسید.
بعد از عبور از روستای ایرانق و متنق به پیست اسکی سهند می رسیم که از محل پیست قله و مسیر صعود کاملا مشخص می باشد.
پارکینگ مناسبی برای خودروها درنظر گرفته شده است. گروه های نسبتا زیادی از سرتاسر ایران در این موقع از سال برای صعود در منطقه حضور داشتند که کل مسیر شروع تا قله را را کوهنوردان حضور داشتند.
بعد از پارک خودرو و تعویض لباس ساعت 9 مسیر قله را به سمت جنوب در پیش گرفتیم. ابتدای مسیر تا مسافت حدودا 800 متری از داخل جاده ای خاکی حرکت کردیم تا به رودخانه رسیدیم. به دلیل ذوب شدن برف ها آب فراوانی از هر سو به سمت رودخانه سرازیر بود و زیبایی خاصی به منطقه داده بود. سپس به سمت جنوب غربی تغییر مسیر دادیم و با گذر از رودخانه بر روی یال سمت راست به سمت قله سوار شدیم. در برخی از نقاط مسیر بدلیل سایه رو و پست بودن زمین هنوز برف وجود داشت ولی برای حرکت هیچ مشکلی نبود.
یکی از نکات جالب توجه صعود 2.5 ساعته ما تا قله این بود که ابتدا مسیر را در یک هوای آفتابی شروع کردیم و در ادامه زمانی که بر یال سمت راست مسیر سوار شدیم باد بسیار شدیدی شروع به وزیدن گرفت که تا نزدیکی قله ادامه داشت. سپس با نزدیک شدن به قله ابرهای تیره و تار از سمت شرق روی قله قرار گرفتند و باران را نیز تجربه کردیم. در کمال تعجب به محض رسیدن به قله نه از باران و نه از باد شدید هیچ اثری نبود.
ساعت 11:45 دقیقه به قله رسیدیم و بعد از گرفتن چند عکس و ثبت قله زیبای کمال و خط الراس های برفی اطراف آن در قاب دوربین به سمت پایین حرکت کردیم. با رسیدن به نیمه های مسیر خواستیم در کنار دریاچه زیر قله تجدید قوا کنیم و صبحانه را صرف کنیم!!! به دلیل مناسب بودن مسیر بر روی برفها سر خوردیم و در مدت زمان کوتاهی کنار دریاچه ساعت 12:45 صبحانه و نوشیدنی را صرف کردیم.
در نهایت ساعت 14 به پارکینگ رسیدیم و بدین ترتیب صعود به قله کمال در نهایت تندرستی و نشاط به پایان رسید.
سریع لباس ها را تعویض کردیم و با صرف مایعات زیاد و آب میوه های شیرین و هندوانه بدن خود را برای صعود فردا به قله آورین ریکاوری نمودیم و به سمت شهرستان خوی به راه افتادیم

برخود فرض می دانم از لطف، صفا و صمیمت و برخورد بسیار گرم هموطنان آذری مون بر روی قله تشکر بسیار کنم که همه جوره ما رو مورد محبت خودشون قرار دادند . به راستی که مهمان نوازان بی نظیری هستند. یاشاسین آذربایجان

Tel: 09032520501

پارکینگ بسیار مناسبی وجود داشت که توانستیم ماشین را پارک کنیم. این نقطه دقیقا =ارکینگ پیست سهند می باشد که در مجاورت قله کمال واقع شده است. در این زمان پیست و مجتمع رفاهی آن تعطیل بود و کوهنوردان حتی جهت استفاده از سرویس بهداشتی مجتمع نیز با مشکل روبرو شده بودند چراکه تعطیل بود. البته از این نقطه به سمت جنوب هنوز می توان 800 متر را با ماشین طی نمود ولی همه کوهنوردان جهت استفاده از فضای زیبای مسیر ، صعود را از این نقطه آغاز کرده بودند

این جاده تا کنار رودخانه ادامه دارد . تقریبا از پارکینگ تا انتهای مسیر کنار رودخانه 800متر می باشد از کنار رودخانه برف کم و بیش وجود دارد

برف های منطقه به دلیل تابش گرما آب شده بودند و به سمت پایین در حرکت بودند که رودخانه زلال و زیبایی را شکل داده بودند. از این نقطه به سمت جنوب غربی تغییر مسیر دادیم تا بر روی یال سمت راست قله در مسیر پاکوب سوار شویم

در مسیر قله به همت دوستان محترم تیرک های راهنما به فواصل مناسب تعبیه شده است ککه کوهنوردان را به سمت قله راهنمایی می کند. در این زمان از سال مسیر پاکوب به سمت قله کاملا مشخص بود

همچنان از مسیر یال سمت راست قله و در مسیر پاکوب به سمت قله ادامه مسیر می دهیم. در برخی نقاط مسیر شیب کم و برخی نقاط زیاد می شود ولی در کل مسیر بسیار مناسب و کم شیبی تا قله وجود دارد. باد نسبتا شدیدی از این نقطه از مسیر شروع به وزدین کرد که تا نزدیکی قله ادامه داشت

در این نقطه از مسیر به دلیل آفتاب رو بودن تقریبا همه برفها ذوب شده بود و مسیر کاملا مشخص بود

انتهای یال و رسیدن به زین اسبی زیر قله تقریبا در این نقطه شدت وزش باد کم شد و هوای بسیار مطبوعی حاکم شده بود. البته در ادامه و قبل از قله برف نسبتا خوبی وجود داشت