کلونچین , چلگرد , کوهرنگ , چهارمحال و بختیاری

Photo ofکلونچین , چلگرد , کوهرنگ , چهارمحال و بختیاری Photo ofکلونچین , چلگرد , کوهرنگ , چهارمحال و بختیاری Photo ofکلونچین , چلگرد , کوهرنگ , چهارمحال و بختیاری

July 23, 2018
July 2018

near Rūstā-ye Shahīd Beheshtī, Chaharmahal and Bakhtiari (Iran)

برخلاف گزارش های صعودی که قبلا مطالعه کرده بودم، صعود به قله کلونچین در این زمان از سال (28و29 تیرماه 1397) به لحاظ شرایط دمایی، شرایط بسیار گرمی داشت به نحوی که در زمان فرود دماسنج ماشین عدد 49درجه!!! را نشان می داد (البته ماشین زیر آفتاب بود). تقریبا بجز انتهای دره منتهی به کاسه هیچ کجای مسیر خبر از یخچال و باد و هوای خنک نبود بلکه در طول مسیر خرده سنگ های بجا مانده از تغییرات شدید دمایی بود که طی مسیر را سخت تر می نمود.
به طور کلی می توان گفت که 2 عامل اساسی صعود به کلونچین را سخت تر از آنچه بیان شده بود کرد:
1- درجه حرارت زیاد و گرمای طاقت فرسا
2- آب شدن یخچال ها و سنگی شدن مسیر
برنامه صعود به این شکل بود که چهارشنبه شب در اردوگاه امام خمینی کوهرنگ اسکان داشتیم و صبح ساعت 6:30 به سمت تونل دوم کوهرنگ و محل خروجی آب چشمه ماربر حرکت کردیم. باتوجه به کوهستانی و خاکی بودن مسیر حدودا ساعت 7:30 بود که مسیر 12 کیلومتری را طی کردیم و با گذر از پل تاسیسات سازمان آب به نقطه شروع رسیدیم.
با آماده کردن کوله ها و لوازم موردنیاز صعود را ساعت 7:45 به سمت کول خدنگ شروع کردیم. باتوجه به اینکه زمان خنک صبح را از دست داده بودیم به ناچار بجز نیم ساعت ابتدای کول خدنگ، بقیه مسیر را در آفتاب طی کردیم.
نکته مهم عدم دسترسی به آب شرب سالم هست که باید حتما دقت نمود. آخرین چشمه ای که در مسیر وجود دارد بر روی ترک مسیر مشخص شده است و بعد از این نقطه دیگر آب شربی غیر از آب حاصل از ذوب شدن برفها در دسترس نیست که آن هم هرچه به سمت بالاتر حرکن کنیم کیفیت بهتری پیدا می کند.
باتوجه به اینکه کوله کشی سنگینی داشتیم و می خواستیم کمپ خود را انتهای دره و ابتدای کاسه برپا کنیم، سرعت حرکتمان کم و نیاز به استراحت های بیشتری بود
تقریبا ساعت 15 به ابتدای کاسه و محل برپایی کمپ رسیدیم. ناهار مختصری خوردیم و کوله ها را سبک کردیم . ساعت 16:45 صعود به سمت قله را از مسیر پاکوبی که در سمت چپ کاسه و روی بلندی واقع شده بود شروع کردیم. در مسیر با چند گروه دیگر از کوهنوردان که موفق به صعود قله شده بودند و در مسیر برگشت بودند دیدار داشتیم.
نکته مهمی که وجود داشت این بود که تمام گروه ها چون صعود یکروزه داشتند همه در نهایت عجله رهسپار پایین بودند. چراکه صعود یکروزه به کلونچین دشوار هست و باید حتما بصورت بسیار سبک و از صبح خیلی زود برنامه ریزی کرد.
نکته دیگری که وجود داشت علیرغم توضیحاتی که در گزارش های قبلی نیز بدان اشاره شده بود 2 گروه موجود در منطقه از مسیر پاکوب داخل کاسه بجای حرکت به سمت یال سمت راست که در واقع همان یال غربی است، اشتباها به سمت چپ و یال شرقی متمایل شده بودند که به زیر قله میرسد یا نهایتا می توان قله چال خرسان رو فتح کرد و باید مجددا به کف کاسه مراجعه و مسیر قله کلونچین رو در پیش گرفت. عجیب تر اینکه یکی از گروه ها اشاره می کرد علیرغم وجود راهنمای محلی چنین اشتباهی رخ داده بود.
به هرحال ساعت 18:50 از یال غربی بر روی قله قرار گرفتیم و بعد از نیم ساعت فرود را شروع کردیم که نهایتا ساعت 20:40 نیز در محل کمپ شب مانی بودیم و چادرها را برپا کردیم.
به دلیل حدودا 12 ساعت کوهپیمایی سنگین، دوستان به خوردن چند لقمه غذای ساده اکتفا کردند و ساعت 10 دیگر همه داخل چادرها و کیسه خواب، به استراحت پرداختند. ابتدای شب مقداری وزش باد وجود داشت که به مرور زمان کم شد و شب آرومی رو سپری کردیم. درجه حرارت هوا هم خوب بود و با داشتن یک کیسه خواب بهاره شب آرامی رو می توان سپری کرد و نیازی به وسایل گرمایشی زیادی نیست.
صبح ساعت صبح جمعه8 فرود را شروع کردیم که در مسیر گروه هایی رو دیدیم که پایین تر از ما کمپ زده بودند یا اینکه صبح زود از پایین راه افتاده بودند. نهایتا بعد از صرف صبحانه در مسیر و در نهایت حوصله و گرمای فراوان ساعت 13 به محل پارک ماشین ها رسیدیم.
در طول مسیر کم و بیش آنتن دهی وجود دارد. حتی داخل کول خدنگ نیز آنتن دهی در برخی نقاط وجود داشت. بر روی قله نیز آنتن دهی خوبی بود.
کل مسیر سرسبز هست و مناظر زیبایی از گل و گیاه های رنگارنگ ایجاد شده است.
به واقع که زردکوه شب هایی سرد و آفتابی سوزان دارد.
کل مسیر مشخص و پاکوب می باشد و در برخی نقاط پاکوب ها به روی یخچال ها ختم می شوند که بهتر است سعی شود از پایین ترین نقطه نزدیک به سنگ ها بر روی یخچال ها حرکت نمود چراکه شیب مناسبی دارد و برف ها در این نقطه بیشتر ذوب شده است.
در کل پیمایش مسیر صعود به کلونچین هیچ نکته فنی خاص یا دشواری زیادی ندارد و صرفا به دلیل طولانی بودن همنوردان باید از استقامت خوبی برخوردار باشند.

ذکر این نکه ضروریست که در برخی نقاط به دلیل تنگ شده زیاد کول خدنگ و وجود دیواره های بسیار بلند سیگنالهای درستی از ماهواره دریافت نمی شد و به همین دلیل در برخی نکات اغتشاشی در ثبت ترک وجود دارد که درست نیست و قبل و بعد مسیر گویای مسیر دقیق می باشد. ضمن اینکه در ارتفاع 3150 متری نیز که به استراحت مشغول بودیم، وضعیت رکورد همچنان فعال بود که باعث ثبت مقادیری اضافه و اشتباه شده است

tel: 09032520501

PictographBridge Altitude 7,826 ft

پل

این پل بر روی محل تلاقی رودخانه خروجی تونل دوم کوهرنگ و آب ورودی از تونل اول ایجاد شده است. تونل دوم آب را از چشمه ماربر به این نقطه منتقل می کند که متاسفانه به دلیل خشکسالی های 2 سال اخیر میزان آب آن به شدت کاهش یافته بود و به حدود یک دهم رسیده بود!!! به گفته ساکنین محلی همیشه کوه های این منطقه مملو از برف بوده و آب حاصل از ذئب شدن آنها رودخانه های پرآبی رو ایجاد می کرده که امسال این چنین نبود و حتی یک لکه سفیدی برف در منطقه به چشم نمی خورد.

شروع صعود از این نقطه بود. از این نقطه تا ابتدای کول خدنگ مسیر پاکوبی وجود دارد که پوشیده شده است از درختچه های گون با خارهایی تیز. بهتر است در صورت امکان از گتر استفاده شود. ضمن اینکه در ادامه مسیر نیز گون وجود دارد ولی از تراکم آنها کاسته می شود. البته مسیر پاکوب بهتر و کم پوشش تری درست از سمت چپ و کنار دیوار ه ها نیز می گذرد که بهتر است و می توان از کمی بالاتر از اینن نقطه به آن پاکوب وارد شد و مسیر را تا ابتدای کول خدنگ ادامه داد. لازم بذکر می باشد که این مسیر برای برگشت کشف شد که بهتر بود.

رودخانه خشک

رودخانه ای که بدلیل بارش های کم خشک بود.

در این نقطه درختچه های گون کم و کمتر می شوند و به داخل کول خدنگ وارد می شویم که مسیر پاکوب مشخصی دارد و به دلیل سایه شدن حس خوبی دست می دهد

ادامه مسیر کول خدنگ که بسیار مشخص بود و نکته خاصی نداشت جز اینکه نشانه هایی مبنی بر پرآب بودن و بارش های بسیار خوب در سالهای پیشین وجود داشت

برف و آب

اولین جایی که مقداری برف و یخ به دلیل سایه بودن باقی مانده بود و آب گوارایی از ذوب شدن آنها در جریان بود

آخرین چشمه آب مسیر از این نقطه به بعد در این ایام آب قابل شربی در دسترس نبود و تا حدود 2 ساعت دیگر که اصلا آب وجود نداشت و بعد از آن نیز برف ها آب شده بودند که کیفیت آشامیدنی نداشت و هرچه ارتفاع بیشتر می شد آب حاصل از برف ها کیفیت بهتری پیدا می کرد. لیکن در کل بجز زیر قله داخل کاسه هیچ کجا آب ذلال و شفافی در دسترس نبود

در این محل می توان به تعداد 5 تا 6 چادر کنار هم کمپ زد که هم سایه انداز بود و هم مسطح

محل صرف صبحانه در سایه بسیار اندکی که در مسیر وجود داشت. بیشتر مسیر آفتاب گیر هست هرچند آفتاب پشت سر واقع شده است

PictographCave Altitude 9,751 ft

سمت چپ مسیر صعود بر روی بلندی دهانه غار مانندی به چشم می خورد

سرسبز

منطقه بسیار سرسبز و رنگارنگ و مملو از زنبورهای عسل ولی همچنان بدون سایه

در حد 10 چادر می توان کمپ زد. آبی در این نقطه وجود ندارد ولی محصور و مناسب می باشد ضمن اینکه در مسیر برگشت گروهی از اصفهان رو در این نقطه ملاقات کردیم که از سمت راست مسیر به سمت قله در حال پایین آمدن از شیب تندی بودند که مشخص شد شب گذشته را در جانپناه چال میشان سپری کرده بودند و صبح از این شیب بسیار تند پایین امده بودند. توصیه نمی شود که از این مسیر عبور کرد

اولین یخچالی که در مسیر دیده شد سنگ های خردشده نشان دهنده این است که یخچال وسعت بسیار بیشتری داشته که امسال اینچنین نبود

اولین جایی که آب حاصل از برف ها تاحدودی در مواقع اضطراری قابل شرب بود از این نقطه به بعد یخچالها بیشتر می شوند و روند حرکت بهتر خواهد شد

انتهای دره و ابتدای کاسه و نمایان شدن قله کلونچین در وسط تصویر

آب به نسبت با کیفیت تر از مسیر که از این نقطه در دسترس هست

در این نقطه به تعداد زیادی می توان چادر برپا کرد که هم دسترسی به آب وجود دارد و هم به نسبت مسطح می باشد. ضمن اینکه تاحدودی در گودال واقع شده است و باد کمتر اذیت می کند.

بهترین محل که سنگ چین و مسطح شده است و برای برپایی نهایتا 4 چادر 2 نفره ظرفیت دارد از کف کاسه باید مقداری به سمت راست و بر روی بلندی حرکت کرد تا به این محل سنگ چین شده رسید

نمای قله

نمای قبله از یال سمت راست مسیر صعود.... جبهه غربی تقریبا باید کوه را دور زد و از پشت بر روی قله قرار گرفت

از یال غربی به سمت قله مسیر پاکوب و مشخصی وجود دارد که فقط انتهای مسیر که بر روی تیغه قرار می گیرد باید دقت نمود. چراکه سنگ ها بصورت مرتب در حال ریزش هستند ولی جای نگرانی نیست چراکه منطقه نسبتا خوبی برای حرکت به سمت قله وجود دارد طبق اعلام فدراسیون در طرح سیمرغ قله کلونچی 4250 هست ولی آنچه بر روی قله نصب شده بود حاوی 2 نکته بود 1- نام قله کلونچین درج شده بود که در سایت فدراسیون کلونچی بود 2- ارتفاع درج شده بر روی قله 4221 متر بود که در سایت فدراسیون 4250 متر بود