Kheleno peak , قله خلنو

August 6, 2021
August 2021

near Lālān, Tehran (Iran)

Viewed 2008 times, downloaded 114 times

صعود و فرود به قله خلنو از مسیر دشت اسبی چال
(بام استان تهران)
قله خلنو، از جنوب به شمشک و رودبار قصران، از شمال به درهٔ رودخانهٔ وارنگرود، از شرق به دشت لار (محدوده لواسانات) و از غرب به وسیلهٔ خط‌الرأس هرزه‌کوه به درهٔ رودخانه کرج متصل می‌شود. این قله سرچشمه اصلی رودخانهٔ وارنگرود بوده که سرچشمه و منبع اصلی دریاچهٔ سد کرج است
موقعیت جغرافیایی :
استان تهران، فشم، شمال روستای لالان، منتهی‌الیه دره وارنگه‌رود
مسیرهای صعود :
۱-روستای لالان،چشمه تلخاب، آبشار لالان، گردنه وزوا، که با رسیدن به گردنه مسیر دو قسمت میشود؛
الف-حرکت به سمت شمال‌غرب و فرود به سمت کف دشت اسبی‌چال و رد شدن از زیر تیغه‌های ژاندارک که در سمت غرب واقع می‌شود و صعود از یال منتهی به خلنو کوچک.
ب-قله برج و عبور از تیغه ژاندارک و سپس قله خلنو کوچک و بزرگ.
۲-دره وارنگه‌رود،دو آب،دریاچه خلنو،خلنو بزرگ. (طولانی‌ترین مسیر صعود به قله خلنو).
۳-روستای آبنیک،جانستون،گردنه وزوا،خلنو بزرگ.
۴-روستای شمشک،خط‌الرأس سرکچال‌ها، گردنه ورزاب،قله برج،خلنو کوچک و بزرگ. (مسیر صعود زمستانی به قله خلنو).
مسیر رایج صعود :
روستای لالان، چشمه تلخاب، آبشار خلنو، گردنه وزوآب، کاسه خلنو، قله خلنو
دسترسی به آب:
مکان های در نقشه مسیر مشخص کرده ام
محل شب مانی:
جان پناه ندارد، ولی مکان هایی مثل بالای آبشار ، گردنه یا دشت اسبی چال مناسب کمپ هستند
نزدیک ترین مرکز درمانی :
مرکز درمانی فشم
بهترین فصل صعود :
خرداد-تیر
پوشش گیاهی :
گون، گلپر، لاله، شقایق، زرشک، سیرک، لوچک، گزنه، و… نام برد.
گوناگونی جانوری :
پرندگانی همچون عقاب طلایی، هما، کبک، دری، چکاوک، هدهد و حیواناتی مانند گراز، قوچ، میش، کل و بز، خرس قهوه‌ایی، گرگ و … در این منطقه یافت می شوند.
منبع: سامانه بریم کوه
گزارش صعود:
دو روزه مورخ ۱۴۰۰/۵/۱۴,۱۵
شرکت کنندگان: محمد کیانی (انفرادی)
صبح پنجشنبه ساعت ۹ از شهر کنگاور سوار اتوبوس تهران شدم. ساعت ۱۶ از ترمینال غرب تهران با تاکسی دربست به سمت روستای لالان از توابع شهر فشم به راه افتادم.
ساعت ۱۸:۳۰ پنجشنبه مورخ ۱۴ مرداد ماه از روستای لالان صعود به سمت قله خلنو را شروع کردم.
قبل از رسیدن من در منطقه باران شدیدی باریده بود که باعث مرطوب شدن محیط و بالا آمدن رودخانه شده بود.
بعد از دو ساعت و نیم پیمایش، ۲۱ سر شب به مکانی مناسب برای کمپ در منطقه ای مسطح بالای آبشار خلنو
رسیدم ، که کوه نوردان دیگر هم برای شب مانی آنجا را انتخاب کرده بودند.
نزدیک این مکان یک چشمه گوارا وجود داشته و صدای رودخانه آرامش بخش محیط بود.
خوشبختانه دیگر از بارش باران خبری نبود، ولی هوا واقعاً سرد بود.
از آنجا که در وسط تابستان انتظار چنین هوایی را نداشتم پوشاک گرم همچون کلاه و دستکش با خود نبرده بودم، و این موضوع باعث نگرانی ام شده بود.
به هر حال صبح جمعه مورخ ۱۵ مرداد ماه ساعت ۶:۳۰ محل کمپ را ترک و صعود به قله خلنو را شروع کردم.
برای رسیدن به گردنه یک شیب تند شن اسکی را در مقابل خود داشتم که پاکوب مشخصی هم نداشت.
با کمک گرفتن از خط مسیر نقشه دیگر کاربران wikiloc خود را در ساعت ۷:۴۵ به تابلوی راهنمای گردنه رساندم، و بدلیل اینکه قله های اصلی و فرعی و همچنین تیغه ژاندارک را برف پوشانده بود خطر نکرده و دشت اسبی چال را برای ادامه مسیر انتخاب کردم.
هوا برخلاف نگرانی دیشب من بسیار آرام و خنک بود.
ساعت ۸:۳۰ به دامنه قله خلنو کوچک رسیدم، که راه پیمایی روی فرشی از برف لطیف در وسط تابستان واقعاً دلچسب و عجیب بود.
ساعت ۹:۱۵ به قله رسیدم، هوا عالی بود.
بعد از دقایقی از مسیر شن اسکی قله خلنو بزرگ شروع به فرود کردم و بعد مسیر رفته را به کنار چادر بازگشتم
داخل چادر مشغول خوردن قهوه بودم که برای دقایقی باران بارید و قطع شد.
وسایل ام را جمع کرده و شروع به فرود کردم ، ولی قبل از رسیدن به روستا باز باران گرفت که تا لالان مرا همراهی کرد، که مجبور شدم بادگیر کرتکس بپوشم.
ساعت ۱۴:۳۰ به لالان رسیده و از آنجا یک جوان طبیعت گرد مرا با خودروی خود تا تهران رساند.
آنچیز که بسیار محسوس بود تفاوت هوای منطقه فشم با تهران بود ( از هوایی مرطوب،خنک و پاک به هوایی خشک،گرم و آلوده رسیدیم)
و از تهران با اتوبوس به خانه بازگشتم.
پایان

سپاسگذارم🙏

• Photo of Caros55
    Caros55 Dec 23, 2023

Gran ruta y ascenso al Kheleno Peak 4.345m. con excelentes paisajes de las montañas colindantes.
    Enhorabuena por tan potente subida.
    Saludos

Mohammad.kiani Dec 23, 2023

Muchas gracias querido amigo Caros55 por el comentario y calificación. Tu apoyo me da energía. Un fuerte abrazo.

• Photo of Peplo007
    Peplo007 Jan 16, 2024

Vaya desnivel 💪🏼💪🏼💪🏼
    Me encanta ver vuestras antiguas aventuras por la gran variedad de paisajes que tiene Irán 🤩
    Te mereces todas las estrellas♥️
    Es increíble esas hazañas que realizaste querido amigo 👏🏻👏🏻👏🏻
    Muchas gracias por enseñarnos vuestras Montañas y paisajes !!!😍
    Un fuerte abrazo amigo Mohammad.Kiani
    Nos vemos en la Montaña!!!

Mohammad.kiani Jan 16, 2024

La paz sea contigo, mi querido amigo, el gran Peplo. Me alegro mucho que te gusten mis rutas. También gracias por las estrellas.
    Un fuerte abrazo. 🤩🙏

• Photo of palocorto1
    palocorto1 Jan 26, 2024

Preciosa ruta con agua, nieve y bellas montañas. Gracias por compartirla, amigo. Un fuerte abrazo.

Mohammad.kiani Jan 26, 2024

La paz sea contigo mi querido amigo. Muchas gracias por tu comentario y estrellas. Un fuerte abrazo para el grupo Palo Corto.

• Photo of emilio viejo
    emilio viejo Feb 2, 2024

Bonita ruta con nieve y bellas montañas. Un abrazo

Mohammad.kiani Feb 3, 2024

Muchas gracias querido amigo Emilio por el comentario y las estrellas. Un abrazo

• Photo of Tetititu
    Tetititu Mar 18, 2024

Nice ascent to the summit of Kheleno peak. Very good photos and explanations. Congrats friend.

Mohammad.kiani Mar 19, 2024

Thank you very much dear Tetititu for your comment and support. Greetings.

• Photo of Sara_sm
    Sara_sm Apr 24, 2024

Gracias por compartir rutas interesantes.
    Un saludo

Mohammad.kiani Apr 24, 2024

Muchas gracias querida Sara_sm por tu opinión y estas estrellas doradas. Saludos