KAZBEGI SUMMIT ( قله کازبگی )

3 days 9 hours 3 minutes
August 11, 2018
August 2018

near Gergeti (Georgia)

گزارش صعود به قله کازبگی
حرکت ساعت ۱۱ صبح روز چهارشنبه ۹۷/۵/۱۰ از پارکینگ بیهقی با حضور ۷ نفر از همنوردان و استاد جواهرپور به سمت تبریز آغاز گردید . ساعت ۱۹ به تبریز رسیدیم و پس از سوار کردن یکی دیگر از همنوردان ، ادامه مسیر دادیم . در ساعت ۱ بامداد روز پنجشنبه وارد مرز بازرگان شده و پس از انجام امور گمرکی‌و پرداخت عوارض خروج و جا به جا کردن کوله های سنگین در ساعت ۳ بامداد وارد کشور ترکیه شدیم و ادامه مسیر دادیم . در ساعت ۱۱ به مرز گرجستان رسیدیم و پس از انجام امور گمرکی در ساعت ۱۲:۲۰ به سمت تفلیس حرکت نمودیم . در ساعت ۱۶:۳۰ و پس از ۲۹ ساعت به تفلیس رسیدیم . در ترمینال تفلیس پس از معطلی زیاد جهت پیدا کردن وسیله ای که ما رو به روستای کازبگی ببرد در نهایت در ساعت ۱۹ به سمت روستا روانه شدیم و در حدود ساعت ۲۲ به روستا رسیده و به دنبال جایی برای استراحت گشتیم که در نهایت موفق به پیدا کردن خانه ای شده و شب رو به صبح رسوندیم . صبح روز جمعه پس از بیدار شدن و صرف صبحانه توسط دو اتومبیل به ابتدای مسیر صعود رفته که بسیار زیبا و دیدنی بود و از آنجا حرکت به سمت پناهگاه آغاز گردید . در حدود ساعت ۱۸ به پناهگاه در ارتفاع حدود ۳۷۰۰ متری رسیدیم که به علت بارش شدید باران که بسیار ناگهانی اتفاق افتاد ، به طور کامل خیس شده بودیم . در داخل پناهگاه کرایه هر تخت ۴۵ لاری و بابت برقراری هر چادر در اطراف پناهگاه از شما مبلغ ۱۰ لاری دریافت میکنن . به غیر از یک نفر از همنوردان سایرین اقدام به برپایی چادر نموده و در شبی سرد همراه با وزش باد شدید و بارش باران شب مانی کرده . ( محیط پناهگاه چه در داخل و چه در خارج کاملا غیربهداشتی و کثیف بود و پناهگاه دارای یک دفتر مدیریت ، یک آشپزخانه و چندین اتاق جهت خواب بود و از آنجایی که قسمتی از مسیر صعود در خاک روسیه می باشد باید حتما اسامی در دفتر مدیریت پس از چک کردن پاسپورتها ثبت شود . صبح روز شنبه به علت هوای بسیار بد امکان صعود وجود نداشت و ناگزیر به استراحت پرداختیم و در بعد از ظهر ، استاد جواهرپور اقدام به برپایی کلاسی آموزشی نمودند و ضمن یادآوری بعضی نکات در مورد هم طنابی و گام برداری در برف و یخ و تمرین بر روی برف چال ، ترکیب دو تیم صعود کننده و چینش نفرات رو مشخص کردند . پس از بررسی وضعیت جوی به این نتیجه رسیدیم که روز یکشنبه با توجه به وزش باد حدود ۴۰ کیلومتر در ساعت و بارش ، از بقیه روزها جهت صعود مناسب تر می باشد . لذا در ساعت ۲۰ خاموشی اعلام و همه پس از صرف شام به چادرها جهت استراحت رفتیم .
روز یکشنبه مورخ ۹۷/۵/۱۴ ساعت ۱:۳۰ بامداد از خواب بیدار و پس از صرف اندکی غذا و تعویض لباسها ، در ساعت ۳ بامداد حرکت به سمت قله آغاز گردید . در ابتدای حرکت ، مسیر دارای شیب ملایمی بود ولی رفته رفته شیب تندتر شد و به جایی رسیدیم که کل گروه توقف نموده و به دستور استاد جواهرپور اقدام به بستن کرامپون جهت گذر از یخچالی عظیم ( گرگتی ) نمودیم . در ارتفاع حدود ۴۹۰۰ متری گروه متوقف و تعدادی از همنوردان از صعود انصراف داده و با هماهنگی با گر‌وهی دیگر به سمت پایین روانه شدند . از این قسمت مسیر شیب بسیار تند بود که هوای بد هم این وضعیت رو تشدید می کرد . در نهایت در ساعت ۱۱:۱۳ دقیقه در هوایی تقریبا طوفانی بر بلندای قله کازبگی ایستاده و یکدیگر رو در آغوش کشیدیم و به علت وضعیت بسیار بد جوی و وجود باد و بارش و مه که در کمی پایینتر تشکیل شده بود و عملا دید ما رو مختل کرده بود به سرعت به سمت پناهگاه برگشتیم و در نهایت در ساعت ۱۶:۳۰ به پناهگاه رسیدیم . و شب رو در همانجا به استراحت پرداختیم که البته به علت خستگی زیاد ، بسیار دلچسب بود و صبح روز دوشنبه پس از صرف صبحانه و جمع آوی چادرها به سمت پایین برگشتیم و در ساعت ۱۶ به نقطه شروع رسیدیم و پس از بازدید از کلیسایی بسیار زیبا که در آنجا قرار داشت با خودرو به روستای کازبگی برگشتیم و در بعد از ظهر روز سه شنبه به سمت تفلیس حرکت نمودیم و دو روز در این شهر کوچک اما زیبا به گشت و گذار پرداخته و در روز پنجشنبه ۵/۱۸ به سمت ایران برگشتیم و در روز جمعه ۵/۱۹،در پارکینگ بیهقی در ساعت ۱۴:۳۰ برنامه به پایان رسید .
**** قله کازبکی بر خلاف ارتفاع کم دارای آب و هوایی بسیار ناپایدار و غیر قابل پیش بینی می باشد و این ‌موضوع حتما در برنامه ریزی جهت صعود به این قله باید توسط کوهنوردان مدنظر قرار بگیرید....
در مورد روستای کازبکی : بسیار زیبا و با مناظری بدیع می باشد . البته به علت توریستی بودن قیمتها کمی بالاتر از تفلیس می باشد

REST1

REST4

REST5

SUMMIT

YAKHCHAL

• Photo of بهادر
    بهادر Aug 13, 2018

درود بر شما کوهنورد ارزشمند و سپاس از اشتراک این مسیر برون مرزی. به امید صعود های بعدی شما بر فراز دیگر قله های دنیا