Karayılan Dağı ( 2486 m )

May 19, 2019
May 2019

near Pembelik, Antalya (Türkiye)

Geçen yıl Gelesandra tarafından tırmandığımız ancak 2370 m'den yıldırım tehlikesi nedeniyle dönmek zorunda kaldığımız dağımıza yeniden tırmanmayı amaçlayan etkinlik, aracın kar nedeniyle ulaşabildiği, HGM Küre uygulamasında Dolamaskırı Sırtı olarak adlandırılan ve Umutlu Yaylasının kırmızı çatı kaplamalı yayla evlerinin uzaktan seçildiği bölgeden sabah 09:00 civarında başladı, toprak yolu takip etmek yerine düz bir hattan yaylaya ilerledi. Kar kaplı yayladan bata çıka geçen ve Akdağ Ağılbaşı tepesi eteklerinden yükselen hat, aşırı kar nedeniyle iki dağın arasında kalan vadiden sola yani Güneydoğu'ya dönüş yaparak kısmen erimiş kaya adacıklarını takip ederek hızla yükseldi ve 2350 m civarında solunda Geyik, Barcın, Alanya Akdağ, Oğuz Yaylası ve Seyiricek yaylası. sağında ise Gündoğmuş Akdağ, Susam Beli, Delidağ ve Delikkaya Tepesi manzaraları sunan nefis bir sırta ulaşarak Güneye yöneldi. Yaklaşık 1,2 km boyunca sırt hattından ilerleyen rota, Mamardı Tepesi sonrası asıl zirve olan ve Karayılan Dağının en yüksek noktası olan 2486 m'lik Yuğluk Tepe'ye ulaşarak zirve yaptı. 45 dakikalık zirve keyfinin ardından dönüşe geçen etkinlik, kar koyaklarından hızlıca inerek saat 17:00 sularında 10 km ve 8,5 saat sonunda başladığı yerde, hasbıhal meraklısı yaylacıların yanında sona erdi.

Öneriler;
1) Dağ için en uygun tırmanış rotasının Umutlu Yaylasından başlayan bir çıkış olduğunu söylemek mümkün. Karın erimesiyle birlikte ortaya çıkacak patika üzerinden daha önce Tuncer Koç tarafından yapılan çıkış oldukça iyi bir alternatif olabilir.
2) Neredeyse tüm koyak ve vadiler karla kaplı olduğu için pek çok noktada yolu ve tırmanışı kısaltmak adına oldukça faydalı olduğunu belirtmeliyim. Özellikle dönüş için vadi tabanının yaz aylarında bu inişe izin vermeyeceği ve iniş süresinin daha uzun olabileceği göz önünde bulundurulmalı.
3) Tüm yayla ve varlığı haritalarda kayıtlı Yaylan Gölü kar altında olduğundan, her hangi bir su kaynağına rastlamadık. Su tedariğinin kuyular vasıtasıyla sağlandığı söylendi. Yaz ayları için tedarikli olunmalı.
4) Dağ yamacı neredeyse sekiler halinde, size sanki patikaymış hissi veren ve zirveye doğru uzanan kayalık bir yapıya sahip. Tırmanması oldukça zevkli. Ancak aynı alanlarda yer alan çarşak zemin iniş için tutunmayı zorlaştırıyor.
5) Mutlaka boğazı kapatan bir bot tavsiye ederim.
6) Yayla çıkış izinleri 19 Mayıs 2019 itibariyle henüz verilmediğinden meraklı köylü ve ilave Jandarma ziyaretine hazırlıklı olun.

Ulaşım;
Loop yani başlangıç noktasında biten bir parkur olduğu için tek araç yeterli oldu. Yayla için ayrılan yol Gelesandra Hanından sonra ulaşılan ilk büyük düzlük olan ve Kurucaova ya da Kurucayalak olarak bilinen alanın hemen girişinden sağa, restauranta doğru ayrılan yol. Maalasef burada bulunan harika bir yamaç patikası hırslı muhtar ve köylü eliyle talan edilip üzerinden yeni bir yol geçirilmiş. Geliş hattı için seçilen ve aşağıda detayı verilen güzergah hafriyat kamyonlarınca tahrip edildiğinden dönüş için verilen hat biraz daha uzun olmasına rağmen tercih edilmeli.
Geliş;
Alanya - Çenger Mahallesi - Uzunlar -Güneycik - Gündoğmuş - Akıncıbeli - Pınarbaşı - Gelesandra - Kuruca - Umutlu Yaylası hattı olmak üzere toplam 112 km ve 2 saat.

Dönüş; Umutlu Yaylası - Kuruca - Gelesandra - Pınarbaşı - Akıncıbeli - Gündoğmuş - Alanya - Konya Karayolu - Kızılotkavşağı - Alanya hattı olmak üzere toplam 124 km ve 2 saat.

Ekip;

Ahmet TÜRKELİ
Hüseyin TÜRKELİ
ve
Ben

Dolamas Kırı

Etkinlik, aracından kar nedeniyle ulaşabildiği en son nokta olan bu alandan başlamak durumunda kaldı. 1 hafta içerisinde yol açılacağından, daha ilerden başlamak mümkün olacaktır. Bölge, HGM Küre verilerine dayandırılarak Dolamas Kırı olarak adlandırıldı. Yürüyüş istikameti Güney - Güneydoğu.

Ufukta Susambeli Geçidi

Alanya kervan ve göç yollarını Konya'ya istikametine bağlayan hatların en önemli geçiş noktalarından olan meşhur Susambeli Geçidi, sağında ve solunda yer alan 2 adet 2800'lük zirveyle ufuk hattında kadraja giriyor.

Umutlu Yaylası

Göndoğmuş'a bağlı Umutlu Köyünün aynı isimle bilinen yaylası. Küçük bir göl de barındıran yaylada 40 civarında ev saydık. Mevsim itibariyle karlar altında olan ve herhangi bir sakini bulunmayan yayladan hızla geçerek karlar arasında yer alan kayalık boğaza yöneldik.

1900 m irtifa

Daha rahat yürümek adına takip ettiğimiz hat bu noktada 1900 m irtifadan geçti ve kısa bir tırmanış sonrası sola yani Güneydoğuya yöneldi.

2000 m irtifa

Rahat bir tempoda, kayalık adacıkları takip ederek ilerleyen hat bu noktada 2000 m irtifaya ulaştı ve kısmen doğuya dönerek dik yükselmeye başladı.

2100 m irtifa

Zaman zaman kar yamaçlardan, zaman zaman ise kayalık adacıklardan dik çıkmaya devam etti ve bu noktada 2100 m irtifaya ulaştı. Hala tek manzara Susam Beli ve 2800'lük bekçileri.

2200 m irtifa

Yükselmeye devam eden hat, 2200 m irtifanın Güneybatı ufkunda artık Gündoğmuş Dernek Dağı ve yangın gözetleme kulesi manzarasına kavuşuyor.

2300 m irtifa

Dik bir kayalık yamaç çıkışı sonrası ulaşılan bu yükselikten Demirkapı boğazı kadraja giriyor.

Sırt

2350 m civarında ulaşılan sırt hattından güneye dönerek hızla irtifa alan ve artık Geyik, Barcın ve Oğuz Yaylası manzarasına kavuşan hat bu noktadan 1,2 km boyunca ince bir sırt hattını takip edecek.

2400 m irtifa

Ufukta beliren zirve manzarasıyla tırmanışın en keyifli bölümü olan bu irtifadan hat güneye doğru ilerlemeye devam edecek.

Tuncer Koç Sırtı

Bahsi geçen ince sırt hattı burası ve sizi kesintisiz olarak zirveye yaklaştıracak.

Zirve (Yuğluk Tepe)

Karayılan Dağı olarak bilinen dağın en yüksek zirvesi HGM Küre uygulamasında Devlet tarafından Yuğluk Tepe olarak adlandırılmış. Yıldırımlarla dövülmüş bu küçük düzlük deniz seviyesinden 2486 m yükseklikte.1793 m'den başlayan etkinlik, yaklaşık 700 m yükseklik kazanarak zirveye ulaşıyor. Zirve manzarası; Kuzeyden başlayarak saat yönünde olmak üzere sırasıyla uzaktan yakına şu manzaraları izlemek mümkün; Iparlı Dağı Delikkaya Tepesi 2800 m, Geyik Dağı 2877 m , Oğuz Yaylası , Seyiricek Yaylası , (Akdağ) Barcın 2720 m , Alanya Akdağ 2472 m , Kartal Dağı 2022 m , Susuz Deliklidağ 2198 m , Susuz Göz Dağı 2211 m , Susuz Platosu , Konaklı - Alara - Manavgat , Güzelbağ Bayırgedik Tepesi , Gülen Dağı 1603 m , Manoğlu Dağı 2455 m , Karaçal Dağı 2285 m , Susambeli Delidağ Tepesi 2805 m ,

• Photo of Hüseyin Türkeli
    Hüseyin Türkeli May 20, 2019

Bu yıl ne kadar çok kar yağdığına kendi gözlerimizle şahit olduk. Tırmanması zevkli, bol manzaralı bir dağ.

• Photo of fortunania
    fortunania May 21, 2019

Good Job ..

• Ramero May 21, 2019

Geçekten zorlu ama çok güzel bir rota olmuş .

• ahmet_turkeli May 26, 2019

Güzel rota

• Photo of ismetergulec
    ismetergulec May 30, 2019

Thank you Mr YILMAZ, for the details.

• Photo of Osman Keser
    Osman Keser Mar 10, 2024

Tebrikler, harika bir manzara eşliğinde heyecanlı bir yürüyüş olmuş.