Wikiloc will stop soon for maintenance

Kalofer-h. Rai-vrh Botev-h.Vasil Levski - Karlovo

Photo ofKalofer-h. Rai-vrh Botev-h.Vasil Levski - Karlovo Photo ofKalofer-h. Rai-vrh Botev-h.Vasil Levski - Karlovo Photo ofKalofer-h. Rai-vrh Botev-h.Vasil Levski - Karlovo

May 14, 2014
May 2014

near Kalofer, Пловдив (България)

OPIS PUTA AKCIJE USPON NA VRH BOTEV 2.376 M
STARA PLANINA – CENTRALNA BUGARSKA
I Dan, četvrtak, 01.05.2014. Polazak u 07.00 h
- Prevoz kombijem preko Zaječara i graničnog prelaza Vrška čuka prema gradu Belogradčik. Obilazak prelepih stena Belogradskih skala ( kao mala Kapadokija ili Meteori ). Ulazak u srednjevekovnu tvrđavu košta 5 leva (BGN ). Kako nismo imali leve, a plaćanje u Eurima ili karticom nije bilo moguće, tvrđavu i stene smo razgledali okolo. Nakon kupovine karata i suvenira krenuli smo ka mestu Karlovo. Planirani obilazak manastira Trojan smo morali da izostavimo jer smo dosta vremena izgubili na granici. Dolazak u mesto Karlovo ( 502 km vožnje ) oko 20,30 h. Smeštaj u pristojnom hotelu El Paraiso u 2. 3. I 4. Krevetnim sobama ( 12 planinara ). Ukupna cena noćenja je 90 EUR a
Family Hotel El Paraiso Семеен Хотел Ел Парайсо
Address: 3 Todor Kableshkov Str.
Karlovo, 4300, Bulgaria ул. Тодор Каблешков 3 (Карлово, 4300)
Phone: +359886580895 Email: elparaisohotel@abv.bg
Vozač i Crni su spavali u hotelu Bela kuća u centru grada 50 EURa za 3 noći i jedna noć Crni : White Guest House (Бяла Къща за Гости)
Adresa: 6 Tzar Simeon Str.Karlovo, 4300 Bugarska, ул. Цар Симеон 26 (Карлово, 4300)Telefon: +359878152726 Adresa e-pošte:nikolai_75koko@abv.bg
Po jakoj kiši otišli smo u obližnji restoran Vodopad i jeli bajatu pileću čorbu i dobru šopsku salatu i pivo.

II dan petak 02.05.2014. : 10,7 km hoda uspon 1127 m ; spust 475 m vreme 5 do 6 h
- jutarnji čaj i kafa gratis od strane ljubazne i dobroćudne debeljuškaste tetkice. Pakovanje i odlazak u centar grada radi zamene valute 1 EUR = 1,94 leva ; kraći obilazak grada, doručak, kupovina planinarske karte i plana grada Karlovo i Kalofer.
Prevoz do grada Kalofer koji je udaljen oko 15 km od Karlova na istok. Zbog kiše Kalofer razgledan iz kombija. Prevoz još 6 km uz reku Tundža do mesta Panicite. Odatle počinje peščka tura. Prava markacija – plava, počinje malo ranije , nekih 500 m ali smo mi prešli preko livade i spustili se do mostića preko reke Tundže i prešli na njenu desnu obalu. Obalom reke još 200-300 m a potom pratimo plavu markaciju na levo , dosta strmo uz šumovitu jarugu do izlaska na greben i livadu. Tu je i tabla sa obeležjem nacionalnog parka. Dobro trasiranom stazom i prateći markaciju i table „ h. Rai „ i „vrh Botev“ polako se penjemo travnatim grebenom i gledamo pred sobom vodopad Rajsko prskalo i povrmeno vrh Botev koji je u oblacima. Nakon trećine pređenog puta počinje jaka kiša. Od vrha grebena silazimo stazom i gubimo visinu oko 400 m prelazeći jaruge i nabujale potoke preko mostova. Oko nas desetine vodopada i slapova. Na par mesta nailzaimo na česme i klupe koje su idealna mesta za odmor i okrepljenje u letnjim uslovima. Kako smo mokri a kiša neumoljivo pada ... nije nam do odmora te nastavljamo dalje. Nakon spusta počinje uspon do prevoja u blizini hiže Rai. Kiša je prestala da pada i pojavilo se sunce. Usput skrećemo levo ka vrhu Mali Kupen odakle se pruža prelep pogled. Ovaj vidikovac je na 15 minuta od hiže Rai. Nakon 6 sati hoda stižemo u hižu Rai na 1440 m visine ( na hiži piše visina od 1540 mnm .. ali naše karte i GPS ne pokazuju tu visinu ). Presvlaćenje, pivo, smeštaj u grupnoj sobi sa krevetima na sprat i dobrim parnim grejanjem. U dnevnom boravku ima čaja, piva ( 2,2 leva ) kao i čorbastog pasulja, čorbe od nekog zrnevlja, kebab, hleb, salata. Dobra velika peć služi nam i za sušenje odeće i obuće.
Noću nismo dobro spavali jer je dom bio prepun omladine koja je došla da jede, pije i peva. Sviralo se u gajde, gitaru, harmoniku, pevalo i udaralo nogama o pod sve do 4 h ujutro.
Rezervacija noćenja u hiži Rai i hiži Vasil Levski obavljena telefonom a kasniji kontakti putem e maila turističkog društva Haidut iz Kalofera
SDRUJENIE TD HAIDUT td.haidut.kalofer@gmail.com

III dan, subota , 03.05.2014. 12,7 km hoda uspon 1100 m ; spust 1172 m ukupno vreme 10 h
- 07.00 h po sunčanom vremenu polazimo prema vrhu Botev dobro markiranom stazom ispod a potom levo od vodopada Rajsko Prskalo. Nakon serpentina ulazimo u sajlama obezbeđenu stazu koju Bugari zovu „Tarzanova pateka „ i neopravdano je smatraju teškom i zahtevnom stazom. Svo vreme smo pričali i pevali i u šali pitali gde je taj Tarzan. Nakon toga , brzo izlazimo na travnati greben i odmaramo se. Pratimo letnju markaciju koja ubrzo odlazi na desno – istok, poprečno preko snežne jaruge. Odlučujemo se da skrenemo levo i pratimo greben i stubove koji označavaju zimsku stazu. Ta staza i greben nas dovode pravo na vrh Botev. Vreme za uspon sa odmorima 4 h . Na vrhu je puno objekata i releja za telekomunikaciju. Kratko se okrepljujemo čajem u zgradi telekomunikacija. Osoblje zabranjuje unošenje ranaca i jelo u objektu. Slikamo se na vrhu i brzo po magli krećemo ka skloništu Hristo Botev. Zbog velike magle orijentacija je teška i vrlo lako je moguće da se ode u neželjenom pravcu. U početku pratimo par stubova zimske markacije. Gledajući na GPS i ucrtani trek bugarskog planinara vidimo da nas stubovi odvode levo od treka, te skrećemo na desno striktno prateći trek. Bugarski planinar je ovu stazu prelazio leti i pratio je visokonaponski podzemni kabl i njegove stubove kako bi skratio put. Nakon toga smo blago išli na levo i nakon par minuta smo ponovo pratili greben koji ide na zapad i stubove zimske markacije. Sneg je bio vlažan i dubok 40 do 50 cm. Nakon 35 minuta silaska stigli smo do planinarskog skloništa ( zaslon ) Hristo Botev na visini od 2.059 m. U skloništu ima struje i wi fi, kao i čaja, piva, supe i hleba. Jedino planinari mora da skinu cipele i obju papuče koje se nalaze na polici. Nakon 30 – 40 min odmora , ručka i okrepljenja krećemo dalje prema hiži Vasil Levski prateći letnju markaciju koja se od snega ne vidi te pratimo trek i malo tuđih tragova. Ova staza prelazi dosta jaruga i ima silaske i uspone kao i obilaženje jaruga i prelazak snegom pokrivenih potoka. ( Leti je bolje pratiti stubove zimske markacije koja vodi po grebenu do vrha Želtec a potom pravo grebenom na jug do iznad hiže V. Levski. ). Nakon 3,5 sata hoda od skloništa Botev stižemo u hižu Vasil Levski koja se nalazi u šumi na visini od 1.374 m. Izuvamo gojzerice i obuvamo papuče kojih ima dosta. Ulazak u sobe je zabranjen sa planinarskim cipelama. Smeštamo se u potkrovlju u sobi sa jaslama za 18 osoba. Hiža ima dobro parno grejanje kao i odličan toalet i kupatilo. Nakon presvlačenja i kupanja naručujemo od ljubaznih domaćica teleću supu sa dosta mesa, mešanu zelenu salatu i pivo. Razgovaramo sa bugarskim planinarima i pevamo naše zajedničke- makedonske pesme.
Odmah nakon stizanja u hižu, oko 17 h počinje da pada jaka kišae koja je padala cele noći i jutra.
Istog dana ujutro oko 8 h Gaša, Duška i Olivera odlaze na vidikovac mali Kupen a potom silaze do Panicite gde ih čeka vozač ( trebalo im je 5 sati sa odmorima ) i zejedno idu u Karlovo. Smeštaj u hotelu Deloni u centru grada 39 + 35 leva ( 38 EURa ) dve dvokrevetne sobe koje su plaćene ali ih je osoblje smestilo u trokrevetnu sobu ne umanjujući cenu.
Hotel Deloni Хотел Делони Adresa:26 General Kartzov Str Karlovo, 4300, Bugarska
ул. Генерал Карцов 26 (Карлово, 4300)
Telefon:+359 893 314 315 Adresa e-pošte:deloni@dir.bg
Kratko odlaze do mesta Banja da izvide mogućnost kupanja u temalnim bazenima ( koji rade samo za goste stacionara a otvoreni bazen radi tek od jula ).

IV DAN , nedelja, 04.04.2014. Dužina staze 11,7 km spust 1238 m uspon 356 m potrebno vreme sa odmorima 5 h.
- planirani polazak ka Karlovu za 7 h smo pomerili za 20 do 30 minuta zbog jake kiše koja je padala sve do 7 h. U međuvrmenu doručujemo prženice i čaj ( 1,5 lev ). Dobro markiranom stazom idemo obalama nabujale Stare reke prelazeći više metalnih i betonskih mostića. Kraći odmori kod hiže Balkanski Rozi kao i hiže Hubavec. Staza ima i dosta uspona i silazaka.
Nakon 5 sati hoda stićemo u grad Karlovo gde nas čeka kombi po dogovoru. Kombijem odlazimo prema parku i vodopadu Sučurim, odnosno prema ekskluzivnom restoranu Vodopad. Zajednički ručak uz dosta piva ( oko 7,7 EURa po osbi .. što je malo skuplje nego u drugim restoranima ).
Oko 16 h polazimo prema Sofiji i Kruševcu. Usputno svražanje u Pirot da ostavimo planinarku Gašu kao i do autobuske stanice Niš da ukrcamo planinarku Vesnu koja mora za Beograd.
Dolazak u Kruševac po kiši oko 23 h.

Vođa puta, vodič i lekar ekipe
Gradimir Perić

• Photo of aandronov
    aandronov May 16, 2014

I've done this trail in the summer. Raisko pruskalo and Botev peak are a "must-visit" in Stara Planina.