هزار کرمان ۱۴ مهر ۱۴۰۲

October 6, 2023
October 2023

near Zahrūd-e Bālā, Kerman (Iran)

به نام خداوند هستی بخش 🌺
بالاخره پس از چند سال وقفه فرصت صعودی دوباره به قله هزار کرمان مهیا شد و صبح پنجشنبه ۱۳ مهرماه در قالب یک تیم چهارنفره مشهد را به مقصد راین کرمان ترک کردیم.
به علت کوتاهی روزهای پاییزی و صرفه جویی در زمان توقف غیر ضروری در طول مسیر نداشتیم.
ساعت ۶:۳۰ غروب رسیدیم شهر راین که شهری بسیار تمیز و دنجی بود.
برای اینکه کمپ‌ برپا نکنیم پیشنهاد دوستان اسکان در خانه های بوم گردی منطقه بود.
لازم به توضیح است که چند خانه بوم گردی تمیز و زیبایی هم در مسیر راین به آبشار وجود دارد ولی معمولاً مسافران چنین امکانی افرادی هستند که علاقمند به شب نشینی و دورهمی دارند و فرصتی برای استراحت نیست لذا در یک خانه باغ دنج که یک اتاق داشت اسکان پیدا کردیم و پس از صرف شام و بستن کوله خوابیدیم؛
ساعت ۹ بود.
صبح ساعت ۳:۳۰ بیدار شده و راهی پارکینگ آبشار شدیم که کوهنوردی هم از شیراز تنها آمده که با ما همراه شد؛ آقای زارعی هفتاد ساله که ماشاءالله پا به پای صعود کرد.
بعد از خواندن نماز در ساعت پنج، پیمایش را شروع کردیم و پس از رسیدن به آبشار از یک شیب بسیار تند بالا رفته و افتادیم به پاکوب.

نصیب ما از زیبایی آبشار فقط طنین گوش نواز و خنکی هوای آن بود و در مسیر برگشت هم از دیدن این منظره الهی بی نصیب بودیم؛ به دلیل تاریکی هوا.

پس از گذر از دره زیبای پر از درختان بید مجنون و بوته های قد کشیده پونه های وحشی با همراهی صدای جاری آب میرسیم به پناهگاه هزار در ارتفاع حدوداً ۳۱۰۰ متر از سطح دریا؛ ساعت ۶:۴۵ دقیقه بود.
پناهگاه داری آب شرب و فاقد توالت بود.
توقفی کوتاه برای صرف صبحانه و دیدن زیبایی های منطقه ضروری بود که انجام شد.

ساعت ۷:۳۰ پناهگاه هزار به سر قدمی آقا سید اسماعیل به سمت قله ترک شد،
ریتم حرکت آهسته و پیوسته بود و با چند استراحت پنج دقیقه ای در ساعت ۱۳:۲۵ دقیقه بر فراز قله زیبای هزار عکس یادگاری گرفتیم.

( نکته قابل توجه دقت نظر در انتخاب مسیرهای صعود صخره تاج خروس و شترخواب می باشد که پاکوبهای متعدد موجب سردرگمی افراد نابلد به منطقه می شود که هم ریسک خطر بالا می‌ره و هم اتلاف زمان )
پس از گرفتن عکس یادگاری همگی با روحیه ای بالا و پر انرژی شروع به بازگشت نمودیم و ساعت ۱۹ در پارکینگ آبشار راین اتمام برنامه اعلام شد.
جا دارد از همسر مهربانم که امکان این صعود را فراهم کردند تشکر کنم.
در پناه حق
قسمتی از مسیر در برگشت به علت خاموش شدن گوشی مسیر ضبط نشده است.