HozDal Summit Of Dena Mount - حوض دال دنا – 4360 متر

Photo ofHozDal Summit Of Dena Mount - حوض دال دنا – 4360 متر Photo ofHozDal Summit Of Dena Mount - حوض دال دنا – 4360 متر Photo ofHozDal Summit Of Dena Mount - حوض دال دنا – 4360 متر

August 10, 2019
August 2019

near Kandī Khowrī, Kohgīlūyeh va Būyer Aḩmad (Iran)

حوض دال دنا – 4360 متر

روز پنجشنبه و جمعه ، مورخ 17 و 18 مرداد ماه سال 1398

***** گروه کوهنوردی شفق سنندج *****

------ زمانبندی اجرای برنامه ------

ساعت 16:20 روز چهارشنبه مورخ 16 مرداد حرکت از میدان کوهنورد سنندج- با وسیله نقلیه مینی بوس ایسوزو
ساعت ٢١:١٥ مجتمع آسمان اتوبان همدان-ساوه –توقف جهت صرف شام ( به مدت 1:10 ساعت )
ساعت ٢٣:٤٠ سه راهی سلفچگان
ساعت ٤:٥٠ شهرضا
ساعت ٦ صبح شهر سميرم
ساعت ٧ گرداب سفلي – صرف صبحانه
ساعت ٧:٤٠ خروجی گرداب سفلی وخرابی رادیاتور مینی بوس و اجاره 4 دستگاه سواری جهت عظیمت به گردنه بیژن
ساعت ٩:٥٠ پارکینگ گردنه بيژن ( سیچانی ) جاده پادنا – ارتفاع 2650 متر
ساعت 10:40 پادنا
ساعت 12:20 شهر سمیرم
ساعت 15:20 امین آباد – اتوبان آزادگان و توقف برای صرف نهار به مدت یک ساعت
ساعت 19:25 پاسگاه پلیس راه دلیجان و معطلی یک ساعته بعلت مهر نزدن دفترچه راننده مینی بوس در پاسگاه قبلی
ساعت 24 شهر همدان
ساعت 3 بامداد روز شنبه میدان آزادی سنندج و پایان برنامه

-----------------------------------------------------------------------
توضیحات:

-----------------------------------------------------------------------------
کوتاهترین مسیر: سنندج - همدان – ملایر- ازنا – الیگودرز - نجف آباد - مبارکه – بروجن – گندمان – دوراهان – پاتاوه - تقاطع توت نده – روستای توت نده - میدان نیروی انتظامی سی سخت = 913 کیلومتر
بهترین مسیر اتوبانی: سنندج – همدان – ساوه – دلیجان – میمه - مورچه خورت - آزاد راه خلیج فارس - نجف آباد - مبارکه – بروجن – گندمان – دوراهان – پاتاوه - تقاطع توت نده – روستای توت نده - میدان نیروی انتظامی سی سخت = 990 کیلومتر
فاصله تقاطع توت نده ( قبل از پل هوایی ) تا میدان نیروی انتظامی سی سخت : 19.5 کیلومتر
فاصله میدان نیروی انتطامی سی سخت - بلوار شهدا – خیابان امام حسین - جاده پادنا ( سرباز ) - پارکینگ گردنه بیژن ( سیچانی ) = 11 کیلومتر
فاصله تقاطع توت نده تا پارکینگ : 30.5 کیلومتر

مسافت کوهپیمایی رفت و برگشت از پارکینگ تا قله حوض دال : 11.8 کیلومتر

---------------------------------------------------------------------------
لینک نمایش 3 بعدی اجرای برنامه
----------------------------------------------------------------------------

قله حوض دال :
حوض دال در فاصله ۳۳ کیلومتری شهر یاسوج و در مسیر جاده پادنا قرار دارد. در میان قلل دنا بواسطه ارتفاع قابل توجه آن ، نزدیکی به مسیر ماشین رو و شهر سی سخت و دسترسی بهتر به آن دارای طرفداران زیادی است و در واقع این قله از قدیم در دسترس ترین قله بالای 4000 متر دنا بوده است .
حوض دال با ارتفاع تقریبی 4360 متر از سطح دریا با فرم مخروطی در شمالی شرقی شهر زیبای سی سخت و مشرف بر این شهر قرار گرفته است در جنوب این قله پناهگاه "پیهنی" و همینطور "چشمه پیهنی" قرار گرفته است .وجه تسمیه این قله حوض ( برکه ) آب پایین دست قله سمت غرب پناهگاه و نشستن عقاب ( به زبان محلی دال ) روی آن می باشد.
حوض‌ دال تقریبا وسط خط الراس دنا قرار گرفته است. این قله از طرف شمال‌غرب ( در راستای کشیدگی اصلی رشته دنا ) به قزل قله ، بیژن۳ (قاش مستان) و مورگل و از جانب جنوب ‌شرق ، به قله سیچانی، برد آتش و گردنه بیژن متصل است.
در جناح شمالی این قله برفچال‌های کوچکی وجود دارد که به‌دلیل هوازدگی ستون‌ های یخی کوچک بسیار زیبا و یک غار موسوم به غار یخ دارد.

دو مسیر معمول برای صعود از این قله وجود دارد :
مسیر اول به نام مسیر "سیچانی" از بالای "چشمه میشی" شروع می شود ( این چشمه پر آب در غرب سی سخت و در مسیر گردنه بیژن قرار گرفته است ) ، سپس به سمت غرب و سمت چپ " قله سیچانی " ادامه پیدا می نماید .پس از رسیدن به "چشمه سیچانی" دو گزینه برای ادامه وجود دارد ، با انتخاب راه سمت راست می توان روی خط راس مرکزی دنا سوار شده با انحراف به سمت غرب به سمت قله پیش رفت . با در پیش گرفتن راه سمت چپ ، در دامنه قله به پناهگاه و " چشمه پیهنی " ( چشمه پونه ) رسیده و سپس از مسیر شیبدار زیر قله صعود ادامه می یابد .این مسیر در تمام فصول به غیر از زمستان قابل صعود می باشد .
مسیر دوم به نام مسیر " دره بزکش " از شمال غرب شهر سی سخت و با گذشتن از باغهای میوه شروع شده و پس از نیم ساعت به چشمه توف کلنجه ( خرچنگ ) رسیده و به سمت شمال ادامه می یابد ( در سمت چپ غرب منطقه زیبای " کپیری " قابل مشاهده است ) و در این زمان " تنگه بزکش " هویدا می گردد . این تنگه به خاطر شیب تند و زیادش معروف شده و از اطراف با دو یال " چال زرد " (سمت راست شرقی) و یال " یابو سقط کرده " ( سمت چپ غربی ) در برگرفته شده است .مسیر " چال زرد " به خاطر نداشتن بهمن برای صعود زمستانی مناسب بوده و مسیر یال " یابو سقط کرده " مسیری قدیمی است که به واسطه شیب تند و سنگی بودن کمتر مورد استفاده کوهنوردان بوده و درجه سختی آن بیشتر از " چال زرده " است و گرچه بهمن گیر نیست اما کمتر دچار یخ زدگی می شود .
از طریق دره و تنگه بز کش به پناهگاه " پیهنی " رسیده و از آنجا با انحراف به سمت چپ به سمت قله پیش می رویم . صعود از " تنگ بز کش " سخت تر و طولانی تر است ولی در عوض در وسط مسیر دسترسی به آب وجود دارد . کل زمان صعود ( رفت و برگشت ) 11 تا 13 ساعت طول میکشد . روی قله حوض دال قله های نوئل ، کل خرمن ، نمک ، برف کرمو در شرق و قله های ماش ، قزل قله ، قاش مستان و.. دیدنی و زیباست

قله حوض‌ دال از معدود قله‌های دناست که پناهگاه دارد. این قله با دو جان‌ پناه ، یکی فلزی و دیگری بتنی (دوطبقه) مجهزترین قله دنا به شمار می‌آید. پناهگاه‌ های حوض دال معروف به جان‌پناه چشمه پونه هستند و در ارتفاع ۳۷۶۰ متری قرار دارند. امکاناتشان برق و آب لوله‌کشی قابل‌ شرب است. برای رزرو پناهگاه‌ها باید از قبل با هیئت کوهنوردی شهرستان سی‌سخت هماهنگ کنید. هزینه اقامت در این پناهگاه‌ها ۲۰ هزارتومان به ازای یک‌شب اقامت هر نفر است. شهرستان سی‌سخت اقامتگاه‌ هایی هم ویژه کوهنوردان دارد، بنابراین برای اقامت در این اقامتگاه‌ ها می‌توانید با هیئت کوهنوردی سی‌سخت یا اداره محیط‌بانی سی‌سخت هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.
چشمه پونه در فاصله ۵۰ متری پناهگاه بتنی و بالای دره بزکش قرار دارد. این چشمه در همه ایام سال آب شیرین و قابل شرب دارد. آب چشمه ، از آب شدن یخچال‌های حوض‌ دال تامین می‌شود و بسیار خنک و گوارا است. در سال‌های اخیر خروجی چشمه را سیمانی و مرتب کرده‌اند. همچنین آب لوله‌کشی شده که کوهنوردان بتوانند به راحتی ظروف آب خود را پر کنند.
خط الراس قله حوض‌ دال با توجه به ارتفاع بالای ۴۰۰۰ متری آن ویژگی‌های خاصی بشرح ذیل است :
وزش باد: با توجه شرایط جوی و موقعیت ژئوپولیتیکی قله حوض‌ دال، همواره بر فراز قله و خط الراس آن شاهد ورزش باد سرد و گاها تندباد خواهید بود. بنابراین پیش از حضور بر قله و خط الراس حتما بادگیر بر تن کرده و دستکش‌هایتان را آماده کنید که دچار مشکل نشوید. دقت کنید که هنگام ورزش باد از لبه صخره‌ای مسیر فاصله بگیرید و استوار گام بردارید.
سرما: با توجه به ارتفاع هوا و شرایط طبیعی منطقه، معمولا خط الراس حوض‌ دال پوشیده از تکه‌های یخ و برف است. البته میزان برف باتوجه به فصول مختلف، متفاوت است. اما بهتر است قبل از اجرای برنامه، تجهیزات مناسب،شرایط صعود را مهیا کنید تا از این کوه زیبا لذت ببرید.
بهترین زمان صعود: بهترین زمان صعود به این قله باتوجه به آب شدن برف‌ها و هوای مطبوع موجود در کوه اوایل فصل تابستان است. یعنی دهه‌ ی دوم خردادماه ، تا اواخر این ماه. در تابستان آفتاب تند و هوای گرم می‌تواند آزاردهنده باشد.

رشته کوه دنا :
رشته‌کوه دنا با گستردگی جنوب‌شرقی- شمال‌غربی در حد فاصل استان‌های کهگیلویه‌ و بویراحمد و اصفهان ، بلندترین کوه و بزرگترین چین خوردگی رشته کوه بزرگ زاگرس محسوب شده و دارای خطالراسی به طول تقریبا 90 کیلومتر است و بین سه استان کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و فارس واقع شده است. این رشته کوه زیبا دارای 49 قله منفک بالای 4000 متر میباشد.

. این قله‌ها در بخش جنوب‌شرقی آن و مشرف بر شهر یاسوج هستند که با قله پازن پیر شروع شده و در انتهای شمال‌غربی آن به قله کل‌ شور می‌رسد. از مشهورترین قله‌های رشته کوه دنا می‌توان حوض‌ دال ، قاش‌مستان ( بیژن۳ ) و بیژن‌ های ۱ و ۲ و همینطور قله مورگل اشاره کرد.

دنا به سه رشته اصلی و یک رشته فرعی عمودی توسط سه گردنه ، بیژن ، مورگل غربی و پوتک تقسیم میگردد.

رشته مرکزی دنا:
از گردنه بیژن به ارتفاع 3200 متر تا گردنه مورگل غربی به ارتفاع 4100 متر ادامه دارد و دارای 18 قله بالای 4000 متر است ، بلندترین قله رشته دنا و همچنین رشته بزرگ زاگرس قله قاش مستان یا بیژن 3 است. قلل دیگر این رشته از گردنه بیژن به ترتیب عبارتند از: بَرد آتش، سی چان 1 ، 2 و 3 ، حوض دال ، کرَ سُمی شرقی، کَر سُمی غربی، تنگه راه (حرا)، بیژن 1 (ماش)، کپیری، بیژن 2 (برج آسمانی)، قِزِل قُله، هِرم، کیخسرو، بن رو، بیژن 3 (قاش مستان) ، قبله ، مورگل ، مورگل غربی (پازنک) ، مورگل شمالی
در جناح مركزي دنا ، قله مورگل نيز از محور روستاي كرمي در كنار جاده ياسوج ، ميمند مي‌توان در مسير رودخانه كره تا نومون اول رسيد و از مسير تنگ زولدون از ديواره زير قله صعود كرد و ابتداء به قله کل گردل رسيد و سپس به سمت شرق و از روي خط الرأس‌ اصلي حركت نمود و به قله مورگل (دومين قله دنا) به ارتفاع 4425 متر رسيد. از ديگر قله‌هايي كه در جبهة مركزي قرار دارند و از جنوب و از مبدأ سي‌سخت مي‌توان به آنها صعود كرد سي‌چاني و برد آتش هستند كه از دو مسير گردنه بيژن و دره‌سي چاني قابل دسترسي اند كه در مدت يك روز مي توان به آنها صعود كرد.

رشته شمال غربی دنا:
این رشته را اصطلاحاً جناح غربی گفته میشود، از گردنه مورگل غربی و قل های کاسه خفر شروع و به قله کل قَدویس ختم میگردد که دارای 21 قله بالاتر از 4000 متر است.
قله های آن به ترتیب از گردنه پوتک عبارتند از:
قلل کاسه خفر شامل: کل گردل، تل گردل و لوکوره
قلل کاسه پوتک شامل: پوتک، ایستگاه، قلات بزی و آب سپاه و فردای قیامت
قلل کاسه خرسان شامل: خرسان شرقی، خرسان غربی، کل فرهاد، کل چال ولی
قلل سه قپه شمالی شامل: کل شیدا، کل بلبل و کل قدویس
کل پازنی، کل شور و چات سوز
این منطقله بکر ترین و دور از دسترس ترین قلل دنا را در خود جای داده است. و تنها چند مسیر محدود برای رسیدن به ارتفاعات این بخش وجود دارد که بیشتر آنها نیز در زمستان غیر قابل استفاده هستند.در مورد صعود زمستانی برخی از قلل بخش غربی اطلاع دقیقی در دست نیست. اما به احتمال بسیار قوی برخی از قلل این بخش از جمله "قلات بزی" "خرسان شرقی " "خرسان غربی" و"چال وهلی" در زمستان صعود نشده اند.

رشته فرعی شمال دنا:
این رشته کمتر شناخته شده و کمتر مورد صعود قرار گرفته است، دارای 4 قله بالای 4000 متر است که به نام اهرام لوُکوره نیز خوانده شده اند. قله های این مسیر به ترتیب از روستای خفر عبارتند از: حوض دال شمالی، آب اسپید، کل اُواَرزنی و کَل اَسد به گردنه پوتک ختم میگردد.

رشته جنوب شرقی:
این رشته را اصطلاحاً جناح شرقی گفته میشود، از گردنه بیژن و قله برف کرمو (4111 متر) آغاز شده و تا قله پازن پیر به ارتفاع 4280 متر ادامه دارد و دارای 9 قله بالای 4000 متر به نامهای: برف کِرمو، نمک، کل خرمن، نول شمالی، نول جنوبی، قاش سرخ، تاپو، رمُبسه و پازن پیر است.
براي صعود به پازن پير كه بلندترين قله جناح شرقي دناست مي‌توان از مسير تنگ كبوتري در جادة‌ ياسوج ـ‌دهستان كاكان نيز گذشت و از مجراي تنگ خرسي از جناح شرقي قله صعود كرد و به قله رسيد. البته مسير اصلي و عمومي صعود به اين قله از مبدأ چشمه آب نهر واقع در جاده ياسوج به كاكان مي باشد.که ابتدا از کوههای چال کلاغ و سپس از گردنه خطير سوخته می گذريم و سپس به منطقه گاودانه در پايه اصلی صعود به کوه دنا می رسيم.

در این منطقه جانورانی چون : خرس قهوه ای ، گرگ ، بز کوهی ، پلنگ ، سنجاب و انواع گربه های وحشی و همچنین پرندگانی مانند کبک ، عقاب ، شاهین ، چکاوک و پرنده زیبای هما یافت می شوند .
از گیاهان این منطقه میتوان انواع گون ، بلوط ، ارژن ، بنه و بادام کوهی را نام برد که البته تسلط کامل با درختان بلوط می باشد که زیبایی قابل توجهی را به این منطقه داده است .

----------------------------------------------------
در حال ویرایش

روستای توت نده بعد از تقاطع جاده اصلی و نرسیده به پل هوایی

City Of Sisakht

شهر سی سخت

Park Hill of Qalat

پارک تپه قلات

Photo ofParking lot in Bijan or Sichani Pass Photo ofParking lot in Bijan or Sichani Pass Photo ofParking lot in Bijan or Sichani Pass

Parking lot in Bijan or Sichani Pass

پاركينك گردنه بیژن یا سيچاني

Sichani Valley

دره سیچانی

Photo ofView of Ghalam , BarfKermo , Noel Shomali , Noel Jonobi Summits From Sichani Valley Photo ofView of Ghalam , BarfKermo , Noel Shomali , Noel Jonobi Summits From Sichani Valley Photo ofView of Ghalam , BarfKermo , Noel Shomali , Noel Jonobi Summits From Sichani Valley

نمایی ازقله های قلم ، برف کِرمو، نول شمالی، نول جنوبی از دره سیچانی

View of valley and wall Sichani

نمایی از دره و دیواره سیچانی

نمایی از چشمه سيچاني

Sichani fountain in 3730 height

چشمه سیچانی در ارتفاع ٣٧٣٠متری

Photo ofPass And 2-way Peak Sichani - Sichani peak to the right and left or straight to the Paihani shelter (HozDal) Photo ofPass And 2-way Peak Sichani - Sichani peak to the right and left or straight to the Paihani shelter (HozDal)

گردنه و دوراهی قله سيچاني - سمت راست قله سیچانی و سمت چپ یا مستقیم پناهگاه پیهنی ( حوض دال )

دره اول بعد از گردنه سیچانی

دره دوم بعد از گردنه سیچانی

دورنمایی از پناهگاه پیهنی ( حوض دال )

HozDal Shelter

پناهگاه حوض دال

Along The Summit Path

در مسیر قله

دو راهی بالای پناهگاه بسمت قله - ارتفاع 3821 متر - مسیر انتخابی سمت راست در امتداد قله - مسیر سمت چپ دارای شیب کمتر ولی طولاتنی تر و دارای شن اسکی است Two-way to the top of the Shelter towards the summit - Height 3821 meters - Right hand path along the summit - Left path has a lower slope but long And Sand skiing

نمایی از مسیر صعود ، پناهگاه و شهر سی سخت

نمایی از یال سنگی قله

نمایی از یال شرقی منتهی به قله

Photo ofOn the summit of the 4360 meter HozDal - At 17:10 Photo ofOn the summit of the 4360 meter HozDal - At 17:10 Photo ofOn the summit of the 4360 meter HozDal - At 17:10

On the summit of the 4360 meter HozDal - At 17:10

بر فراز قله 4360 متری حوض دال - ساعت 17:10 ارتفاع جی پی اس گوشی 4312 متر

خط الراس سیچانی- کوه قلم - پناهگاه و شهر سی سخت

شن اسکی مسیر بازگشت از قله به پناهگاه

View of the first valley after the Shelter

نمایی از دره اول بعد از پناهگاه

Sayna Aug 13, 2019

درود برشما مثل همیشه عالی با توضیحات بسیار خوب

arram1981 Aug 13, 2019

با درود و سپاس از توجه و لطف شما. . امیدوارم که مفید بوده باشد.

• Photo of Sirvan.Parandan

Sane Parandan Aug 14, 2019

بسیار عالی، گزارش کامل با عکس های بسیار زیبا، همیشه در اوج و پایدار باشید

arram1981 Aug 15, 2019

تشکر از لطف و بزرگواری شما آقای پرندان عزیز. جای شما در برنامه خیلی خالی بود.

• nouriborhan45 Oct 20, 2019

درود برشما خسته نباشید. عجب منطقه بکر و دیدنی است.