hasanjoon to shahalborz

12 mi
June 9, 2017
June 2017

near Ḩasanjūn, Alborz (Iran)

شاه البرز
یکی از قلل رشته کوه البرز با ارتفاع تقریبی 4150 متر می باشد
این قله از لحاظ موقعیت بین دو استان البرز و قزوین و حد فاصل دو دره طالقان و الموت قرار گرفته است
راههای دسترسی به قله شاه البرز از دو جبهه امکان پذیر است
1- از جبهه شمالی از طریق دره الموت و روستای اوانک
2- از جبهه جنوبی از طریق دره طالقان و روستای حسنجون
راه جبهه شمالی شاه البرز ازروستای اوانک شروع و پس از صعود قله زیور چال می توان قله شاه البرز را صعود نمود .
اما مسیر معمول صعود این قله از روستای حسنجون و از طریق منطقه خوش آب و هوای طالقان امکان پذیر است
با توجه به ارتفاع حدود 2000 متری روستای حسنجون و ارتفاع 4150 متری قله، این مسیر با شیب ملایم از روستا شروع و با افزایش ارتفاع شیب ها نیز تندتر می شوند . طول پیمایش مسیر توسط تیم ما حدود 19 کیلومتر از پارکینگ روستا تا قله بود . این قله فاقد پناهگاه و یا جان پناه می باشد و بهترین مکان مناسب برای کمپ زدن گوسفند سرای میانو ( میان آب ) می باشد که از روستا تا گوسفند سرا چیزی حدود 12 کیلومتر پیمایش با کوله سنگین را در بر دارد .
دسترسی به اب در منطقه و بخصوص در محل شب مانی ، خوب و بهترین فصل صعود این قله اردیبهشت و خرداد می باشد .
در زمان صعود ما (15 خرداد 96 ) و در طول مسیر به جز چند برف چال (تقریبا ایمن) خطر خاصی وجود نداشت .