Photo ofGRA DE FAJOL PETIT i GRAN (2714m) per la tartera oriental, des de Vallter. Refugi Ulldeter Photo ofGRA DE FAJOL PETIT i GRAN (2714m) per la tartera oriental, des de Vallter. Refugi Ulldeter Photo ofGRA DE FAJOL PETIT i GRAN (2714m) per la tartera oriental, des de Vallter. Refugi Ulldeter

July 11, 2023
July 2023

near Setcases, Catalunya (España)

Ascens al GRA DE FAJOL de Baix (Petit) i GRA DE FAJOL de Dalt (Gran) per la tartera, aresta oriental i cresta de Fajol. Baixada al Coll de la Marrana i Refugi d'Ulldeter.

Circular des de Vallter 2000 (Setcases. Ripollès, Pirineu Oriental).

Ascens ràpid i vertiginós als dos Gra de Fajol, per la tartera del vessant oriental. Primer pugem al Gra de Fajol de Baix (2566m). En 1,7 km farem gairebé 500m de desnivell fins el primer cim (1h).

Baixem al collet que separa els dos cims, i després ascendim al Gra de Fajol (2714m) pròpiament dit; també conegut com "Gran" o de Dalt, sumant uns 700 metres de desnivell positiu en només 3 km (1h45).

Caldrà superar un pendent considerable en terreny de tartera en poc recorregut, amb algun pas on farem servir les mans (grimpades fàcils, però terreny inestable). No cal material específic si no hi ha neu o gel.

Aquesta és una variant a la pujada pel Pas de l'Isard [(*) Veure Opció Wikiloc, a sota)], però en comptes d'anar a petar al Collet dels Gra de Fajol (i després haver de fer un anar/tornar al cim del Gra de Fajol petit), en aquest cas es va crestejant fins arribar directament a la creu del Gra de Fajol Petit.

Ruta no recomenable per gent amb vertígen. Trams visualment impactants, molt drets i alguns trams compromesos si no s'està habituat.

Nota: En cas de realitzar la ruta en sentit contrari, la tartera de baixada esdevé perillosa, especialment en cas d'haver-hi gel. Millor fer-la en sentit horari, tal i com està gravada.

~~~~~~
■ INICI: VALLTER 2000 Aparquem el vehicle en un revolt de la carretera que puja a l'estació d'esquí de Vallter 2000, on està el rètol del Refugi d'Ulldeter, poc abans d'arribar als aparcaments. Petit revolt de sorra amb espai per bastants vehicles.

■ RECORREGUT (en sentit horari):

Comencem a caminar seguint el GR 11, paral.lel al riu Ter, pel seu marge orogràfic esquerre en pujada.

Al 300 metres aproximadament, abandonem el GR 11, tot girant a l'esquerra "pel dret" (no hi ha res indicat). Aquest desviament passa desapercebut, però més endavant anirem veient fites de pedra.

Creuem el riu Ter a gual i enllacem amb una pista d'esquí, que seguim uns metres, en pujada. Albirem els magnífics Gra de Fajol al fons. La vista a les altes parets i escarpades impressiona... un circ molt vertical.

Ens tornem a desviar a l'esquerra, per una zona de grans blocs de pedra.

"Al tanto" perquè hi ha diverses vies i canals per pujar al Gra de Fajol Petit, amb diferents graus de dificultat (escalada), així que trobarem fites que ens despistaran.

Primer anem seguint les fites amb tendència a l'esquerra, grimpant per caos de blocs de mida mitjana i gran, fins arribar al peu d'una tartera, de pedra més petita. El corriol està fitat, però amb tantes pedres costa anar veient les fites. No perdre-les de vista 👀

Comencem a pujar en ziga-zagues per la vertiginosa tartera, tot seguint fites de pedra que ajuden a trobar els millors passos, amb algun tram inestable i delicat, on cal anar amb compte, doncs el pendent és considerable, fins i tot podem recolçar les mans o anar a 4 grapes en algun punt. Precaució amb les esllevissades de pedra. Falcar bé peus i mans!

El tram intermig és tartera en zigazaga, ja no serà tant acanalat, i la pedra es petita i està més "aposentada".

L'últim tram és de pedra grossa, però si seguim uns fitons allargassats apuntalats no tindrem problema. Superada la darrera rampa pedregosa en diagonal, apareixem dalt del crestall, i en breu davant la creu del cim.

⛰ GRA DE FAJOL DE BAIX (petit): Té 2566 metres d'altitud i excel.lents panoràmiques a les valls i pics circumdants: Vall de Vallter, Coma de l'Orri, Pic de la Dona, Becivers, Bastiments... amb el Canigó al fons. Al cim hi ha una creu.

Baixem fins el coll que separa els dos Gra de Fajol, per corriol estret de cresta, al llindar de la carena, tot seguint fites de pedres, visualment també impactant.

En el collet hi ha un tram ben pla, herbat, idíl.lic per seure a meditar, admirar el paisatge, descansar... i a reser del vent de l'altra banda. Seguim caminant per l'ampla carena "Cresta de Fajol", passant per "La Fideuà" (pedres col.locades dretes).

Obviem el "Pas de l'Isard" a la dreta (una altra via per accedir al Gra de Fajol) i seguim les fites de l'esquerra.

Salvarem la paret rocallosa que impressiona, per la banda esquerra. Opcionalment podem grimpar pel fil de la cresta.

També anirem seguint fites, tot i que ara el "sender" és més evident (està força fressat).

Sentirem el buit del circ escarpat d'aquesta cara més al sud. El terreny és rost, de pedres petites relliscoses, i el pendent és tan fort que dempeus estant podem recolçar la mà a la muntanya que puja. Anem ascendint fins aparèixer davant la creu del segon cim.

⛰ GRA DE FAJOL (gran): Té 2714 metres d'altitud. Cim amb pedres molt blanques, sembla nevat, amb la seva característica creu.

Caminem per l'ampla carena en direcció O i Iniciem el descens per un corriol fressat i sense complicacions (ziga-zaga) que va al COLL DE LA MARRANA.

Enllacem amb el GR 11 i continuem baixant en direcció a la vall, passant per davant del REFUGI D'ULLDETER i al costat del riu Ter, enllaçant amb el tram de l'anada i tancant la circular.

Fi de la ruta en solitari 🦌

❄️❄️❄️❄️❄️❄️

Atenció:
Si hi ha neu o gel, tot canvia considerablement.

Recomenable dur bastons a l'estiu i piolet i grampons si hi ha neu/ gel. Casc també recomanable, per les possibles caigudes de pedra.

● CURIOSITATS:
El GRA DE FAJOL PETIT és conegut per molts alpinistes i practicants de l'escalada per les seves clàssiques canals, amb vistes al Refugi d'Ulldeter:
- Canal Oriental
- Canal Central
- Canal Estreta
- Canal Occidental

També està l'"Aresta Nord-Est" del GRA DE FAJOL (passos de II, II+ i bretxa de III).

~~~
(*) Opció de pujada: VARIANT PEL "PAS DE L'ISARD": Veure Wikioc:

En aquella ocasió vam allargar la ruta aparcant al Pla de la Molina (més desnivell), baixant per la Coma de l'Orri (preciosa vall molt recomenable!).

Salut!!!

Photo ofPal indicador al Refugi Ulldeter (indica 25') Photo ofPal indicador al Refugi Ulldeter (indica 25') Photo ofPal indicador al Refugi Ulldeter (indica 25')

Pal indicador al Refugi Ulldeter (indica 25')

Esquerra (no marcat; no camí evident) abans graons

PictographRiver Altitude 6,970 ft
Photo ofCreuar riu Ter a gual, per les pedres. Enllaç pista esquí. Pugem per la pista uns metres. Photo ofCreuar riu Ter a gual, per les pedres. Enllaç pista esquí. Pugem per la pista uns metres. Photo ofCreuar riu Ter a gual, per les pedres. Enllaç pista esquí. Pugem per la pista uns metres.

Photo ofEsquerra, deixar pista. Blocs. Seguir fites 1r amb tendència esquerra, poc fressat. Neret Photo ofEsquerra, deixar pista. Blocs. Seguir fites 1r amb tendència esquerra, poc fressat. Neret Photo ofEsquerra, deixar pista. Blocs. Seguir fites 1r amb tendència esquerra, poc fressat. Neret

Photo ofFites de l'esquerra (ull diversos camins fitats) Photo ofFites de l'esquerra (ull diversos camins fitats) Photo ofFites de l'esquerra (ull diversos camins fitats)

Fites de l'esquerra (ull diversos camins fitats)

Tartera

Photo ofTartera. Precaució amb les esllevissades pedra. Photo ofTartera. Precaució amb les esllevissades pedra. Photo ofTartera. Precaució amb les esllevissades pedra.

Tartera. Precaució amb les esllevissades pedra.

Ajudant-nos de peus i mans, tot cercant les fites.Assegurar bé els peus

GRA DE FAJOL (Petit)

Photo ofPas de l'isard. Collet intermig dels Gra de Fajol Photo ofPas de l'isard. Collet intermig dels Gra de Fajol Photo ofPas de l'isard. Collet intermig dels Gra de Fajol

Pas de l'isard. Collet intermig dels Gra de Fajol

Photo ofTrencall al Gra de Fajol gran. Caminet fressat entre roques/ tartera. Photo ofTrencall al Gra de Fajol gran. Caminet fressat entre roques/ tartera. Photo ofTrencall al Gra de Fajol gran. Caminet fressat entre roques/ tartera.

Trencall al Gra de Fajol gran. Caminet fressat entre roques/ tartera.

No apte si es pateix de vertígen.Apareixem just davant la creu

Photo ofGRA DE FAJOL (gran) 1h50 3km 670md+ creu. pedres blanques Photo ofGRA DE FAJOL (gran) 1h50 3km 670md+ creu. pedres blanques Photo ofGRA DE FAJOL (gran) 1h50 3km 670md+ creu. pedres blanques

GRA DE FAJOL (gran) 1h50 3km 670md+ creu. pedres blanques

COLL DE LA MARRANA / GR 11. isards!

Photo ofEnllaç amb l'antic sender que pujava directe al coll, ara prohibit Photo ofEnllaç amb l'antic sender que pujava directe al coll, ara prohibit Photo ofEnllaç amb l'antic sender que pujava directe al coll, ara prohibit

Enllaç amb l'antic sender que pujava directe al coll, ara prohibit

Photo ofPal indicador al Refugi Ulldeter: Per la DRETA: GR11 (més curt). Photo ofPal indicador al Refugi Ulldeter: Per la DRETA: GR11 (més curt). Photo ofPal indicador al Refugi Ulldeter: Per la DRETA: GR11 (més curt).

Pal indicador al Refugi Ulldeter: Per la DRETA: GR11 (més curt).

Vaques, cavalls, llebres.. a la vall. Pals groc

PictographMountain hut Altitude 7,385 ft

REFUGI D'ULLDETER (2220m.a)

Photo ofFont del Refugi (raja natural) 2h20. Després travessem riu Ter per un pont de fusta Photo ofFont del Refugi (raja natural) 2h20. Després travessem riu Ter per un pont de fusta Photo ofFont del Refugi (raja natural) 2h20. Després travessem riu Ter per un pont de fusta