Ghale Maran قلعه ماران

3 hours one minute
October 28, 2016
October 2016

near Khāk-e Pīr-e Zan, Golestān (Iran)

قلعه ماران(موران) نام قله ای در جنوب شهر رامیان در استان گلستان است. کوهی با شکوه، جنگلی و کاسه در قله آن که فضای مسطح بزرگی دارد.

برای رسیدن به بالای ماران چندین راه وجود دارد. مسیر اول از جاده جنوب رامیان به سمت روستای پاقلعه (ارتفاع 1150 متر)است. با عبور از مرکز روستا جاده خاکی ادامه دارد و پس از کمتر از 2 کیلومتر جایی است که می بایست پیمایش را آغاز کرد. در نگاه اول مسیر مشخصی پیش رو برای صعود نیست. ولیکن روزهای تعطیل تجمع خودروهای کسانی که برای صعود به اینجا آمده اند مشخص است. پیش از رسیدن به این نقطه پا کوبی در کنار زمین های کشاورزی تا پای جنگل مشخص است. از ابتدای جاده خاکی تا ابتدای جنگل مسیری با شیب متوسط به طول 700 متر است که از ارتفاع 1350 متری جاده به 1500 خواهید رسید و با شروع جنگل کار صعود پر شیب آغاز می شود. از جاده خاکی تا اواسط کاسه تقریبا 4 کیلومتر مسیر پرشیب با تغییر ارتفاعی در حدود 600 متر پیش روست. این مسیر با توجه به آمادگی جسمانی مختلف 2 الی 3 ساعت زمان نیاز دارد که برای بازگشت پرفشار می بایست زمانی در نظرگرفت. در صورتی که قصد صعود تا قله تقریبا 2400 متری را دارید می بایست زمان آن را در برنامه بگنجانید. فایل جاضر از مسیر پاقلعه تا اواسط کاسه و بعد از گذر از کلبه ها را پوشش می دهد. در زمان جضور ما (اواسط مهر) چشمه خشکیده بود و اکثر افراد که برای گذران چند ساعتی به بالا آمده بودند مستاصل شده بودند.

در اواخر مسیر پرشیب محلی به نام دوراهی ثبت شده که با دیدن تابلوی مسیر زمستانی به آن پی خواهید برد. زمانی که هوا مساعد است نیاز به عبور از مسیر زمستانی نیست و به راحتی از مسیر سمت راست راهی کاسه قله شوید و 15 دقیقه بعد در پایین کلبه ها سر در می آورید.

قلعه ماران مسیرهای دیگری نیز دارد که ما هنوز آن ها را طی نکرده ایم و از کم و کیف آن ها اطلاعی نداریم.

برای طی کردن مسیر جاضر آمادگی جسمانی متوسط ضروری است.

مهر ماه و پاییز تن طلایی یکی از زمان های خوب صعود به این جاذبه طبیعی ایران است.

ادامه مطلب و عکس ها:
www.afracamp.ir

ابتدای جنگل و شیب زیاد

start of jungle and high slop