Photo ofGasabeh peak and Pir Saga from Shahbulagi-----------------قله مجاور جنوب قصبه و قله پیر سقا در یک روز کوتاه پاییزی از شاه بولاغی Photo ofGasabeh peak and Pir Saga from Shahbulagi-----------------قله مجاور جنوب قصبه و قله پیر سقا در یک روز کوتاه پاییزی از شاه بولاغی Photo ofGasabeh peak and Pir Saga from Shahbulagi-----------------قله مجاور جنوب قصبه و قله پیر سقا در یک روز کوتاه پاییزی از شاه بولاغی

November 10, 2023
November 2023

near Shāh Bolāgh-e Bālā, East Azerbaijan (Iran)

In November we hiked both kasabeh and pir saga from shahyurdi .
coming back rout was more or less dificult but we did.
در کوتاهترین روزهای پاییزی تصمیم گرفتم دو قله قصبه یا کسبه و پیر سقا را در یک برنامه بگنجانیم که با کمبود نسبی زمان برخورد کردیم. این سومین بار و سومین مسیر جدید انتخابی ما بود بار اول از روستای مزرعه سواره رفته بودیم بار دوم از شاهبولاغی اما دره صعود شرقی تر بود و اینبار از دره غربی آزمودیم. در انتخاب مسیر رفت با تمایل به چپ و انتخاب مسیر تراکتور رو مسیر ییلاق زینی را انتخاب کردیم که برای گروه تازگی داشت و به قله ای در جوار جنوبی قصبه به ارتفاع 2930 متر منتهی شد از جوار شرقی قله کسبه تراورس کرده و سپس قله پیر سقا به ارتفاع 2830 متر را صعود کردیم و در برگشت اندکی متمایل به شرق فرود امدیم و از جوار غربی روستای مزرعه سواره رد شدیم. هنگامی که به جوار روستای زیبای مزرعه سواره که در عمق دره ای قرار دارد میرسید مجبورید از دره ای عمیق پایین بیایید و سپس مجددا بالا بروید، لذا بی انکه انتخاب دیگری داشته باشیم دره ای نسبتا عمیق مسیر فرود را تا حدودی سخت می کند.
5 ساعت صعود برای 2 قله و 4 ساعت فرود از پیر سقا به شاه بولاغی با 22 کیلومتر مسیر و 1100 متر ارتفاع صعود، برای روزی کوتاه در ابانماه برنامه ای فشرده محسوب میشود و بهتر است در بهار گنجانده شود.
با احتساب صبحانه و ناهار 10 ساعت زمان کل برنامه رقم خورد و گر چه ساعت 8 صبح صعود را شروع کرده بودیم ، با وجود تعجیل در فرود ( به تاریکی نزدیک می شدیم ) ساعت 6 در تاریکی نسبی به پای ماشین رسیدیم. با اینحال روز خوبی برای دوستان رقم خورد.
در ایام نیمه دوم پاییز و نیمه اول زمستان باید طول روز را بدقت در انتخاب مسیر در نظر داشت و بهتر است در ساعت ۱۳ به هر جا که رسیدید و لو قله مورد نظر صعود نشده باشد به سمت مبدا صعود برگردید کاری که ما ساعت ۱۳.۵ با نیم ساعت تاخیر انجام دادیم.
زمان بندی برنامه به شکل زیر رقم خورد:
15:30 ناهار در دره مجاور مزرعه سواره
16 حرکت از دره
18 شاه بولاغی و پایان برنامه

Photo ofFountain چشمه ایل بولاغی در ابتدای صعود و در ییلاق شاه بولاغی Photo ofFountain چشمه ایل بولاغی در ابتدای صعود و در ییلاق شاه بولاغی