FRONDELLAS + AGUJA CADIER: La Sarra-Respomuso-Aguja Cadier-Picos de la Frondella (Frondiella)-Ibones de Arriel

September 14, 2021
September 2021

near Sallent de Gállego, Aragón (España)

Ruta circular que, des de la Sarra, ens durà a coronar l'Aguja Cadier i tots els picos de la Frondella o Frondiella (altrament anomenats els Frondellas).

Això permet coronar 4 tres mils + 1 descatalogat de l'antiga llista de 3000s per no assolir aquesta cota:
- Aguja Cadier (3.022 m)
- Frondella Norte (3.063 m)
- Frondella o pico de la Frondella (3.060 m)
- Frondella Central (3.043 m)
- Frondella SW o Occidental - descatalogat (2.992 m)

Inicialment seguim el popularíssim camí de la Sarra a Respomuso. Un cop allà continuem pel no menys famós camí cap a la bretxa Latour fins que, poc abans d'arribar-hi, virem a l'esquerra a buscar la xemeneia que dóna accés al collet previ a l'Aguja Cadier. Aquesta xemeneia requerirà alguns passos de II en un terreny sovint molt dolent (casc recomanable). Sense arribar al collet superior de la xemeneia ens decantem per la paret de la dreta que, en una grimpada en la que cal estar atent, ens deixarà a sobre el doble cim de l'Aguja Cadier.

Baixant amb compte de l'Aguja Cadier comencem un llarg flanqueig pel vessant llevantí del Frondella Norte. Les fites ens aniran guiant perfectament fins a assolir el collet al sud del cim. D'allà grimparem per una petita xemeneia fins a assolir el 2n tres mil de la jornada, el Frondella Norte.

A partir d'aquí seguirem per l'aresta, posant algunes mans però sense massa complicació fins a assolir el Pico de la Frondella, el 3r tres mil de la jornada.

D'aquí només ens queda caminar (i fer una petita desgrimpada) fins al Frondella Central, 4t i darrer tres mil del dia.

A partir d'aquí es pot continuar per la cresta que es va afilant i en la qual es requereixen almenys fer un parell de ràpels, o bé, com vam fer nosaltres, davallar cap al vessant ponentí i iniciar un llarg i lent descens i posterior flanqueig pels peus de la cresta fins a la base del Frondella Occidental.

En l'ascens a aquest darrer cim cal estar ben atents a les fites que ens aniran guiant per un terreny força aeri però amb molt bones preses. Farem un flanqueig i posterior pujada per una xemeneia que ens deixarà al cim.

Desfem el camí amb compte fins a tornar a la base del Frondella Occidental i emprendrem el camí de baixada cap als ibones de Arriel. Inicialment per una zona molt pedregosa i on les fites també ens guiaran a la perfecció.

Quan trobem la cruïlla del camí que davalla del Balaitús pel Collado Wallon el camí ja es farà més còmode fins als ibones de Arriel. Des dels ibones ja només ens queda resseguir el fressat camí que ens retornarà al sender de la Sarra per a retornar a la zona d'aparcament de l'embassament.

AGUJA CADIER (3.022 m)

Aparcament La Sarra

Camí dels Ibones de Arriel

Cruïlla al Balaitús pel Collado Wallon

Cruïlla als Frondellas / Balaitús

Cruïlla de Respomuso

Cruïlla Ibones de Arriel

Cruïlla Pico Arriel

FRONDELLA CENTRAL (3.043 m)

FRONDELLA NORTE (3.063 m)

FRONDELLA SW / OCCIDENTAL (2.992 m)

Ibón de Arriel Bajo

PICO DE LA FRONDELLA (3.060 m)

Presa d'Arriel

Refugi Respomuso

• joanpalau99 Oct 8, 2023

Ahir vam fer aquesta ruta i tot genial, excepte l'últim frondellas, en el punt que s'havia de travessar la canal no ho vam veure clar, ens va semblar molt exposat, s'hi haurà de tornar algun dia 😅

• Photo of El porquet de Sant Antoni
    El porquet de Sant Antoni Oct 9, 2023

joanpalau99: Enhorabona per haver fet la ruta! Si us serveix de consol el darrer Frondellas va caure de la llista de 3000s. En tot cas si us n'han quedat ganes sempre hi podeu tornar!

• joanpalau99 Oct 9, 2023

Si ja ho vam veure amb l'equip de sostremetries, tot i així volíem sumar-lo! Algun dia hi tornarem