Arrieles - Frondella - Respomuso

Very difficult
July 21, 2022
July 2022

near Sallent de Gállego, Aragón (España)

Travessa entre la zona d'Arrieles fins a Respomuso, passant pel cim de Frondella. Tercer dia de la travessa per la Vall del Tena

La ruta comença als ibons d'Arrieles, des d'on baixem a la zona baixa i, just després de creuar el riu, ens comencem a enfilar per les restes de l'antiga glacera de la cara nord dels Frondella. El camí comença pujant per un camí a través de prats alpins, amb algunes fites disperses, però en alguns trams no n'hi ha cap i cal seguir camp a través. Per sort, sempre es veu la cara nord dels Frondella, de manera que podem orientar-nos fàcilment. Un cop desapareix l'herba les fites es fan més visibles en alguns trams, però cal vigilar de no confondre camins. Per sort, a aquesta altura ja comencem a intuir com superarem la imponent cara nord dels Frondella, de manera que intentarem anar cap a la diagonal que ens permet guanyar el coll. Aquest pas és senzill, però és relativament estret i hi ha una impressionant caiguda a un costa, de manera que cal estar atent.

Ràpidament arribem a la zona superior dels Frondella, amb les seves múltiples punxes. Seguint la classificació oficial, només hi ha dos cims de 3000 metres en tota la cresta (entre ells el més occidental de tot el Prineu), ja que molts cims no tenen la necessària prominència de 10 metres. Nosaltres vam pujar només al Frondella central, marcat per una petita escultura amb un piolet, al qual s'arriba després de superar un petit pas on cal fer servir les mans.

La baixada és per la via d'ascens des de Respomuso. L'inici és, de llarg, el tram més complicat de tota la ruta ja que des de l'ample coll hi ha una pronunciada baixada, amb moltíssima pedra solta (baixar d'un en un). Així doncs, cal anar amb molt de compte i sentir-se còmode amb aquest tipus de baixades. Un cop superat el primer tram, la baixada segueix sent a través de pedra petita, amb un petit camí marcat. Ara bé, estem a la cara sud i no hi ha cap arbre, de manera que no ens podrem resguardar del sol sinó és sota alguns gegants blocs de pedra.

Seguim baixant, seguint en tot moment les fites, passant de pedra petita, a grans blocs de pedra fins arribar a l'herba, que ens acabarà portant a una última canal (per sort d'herba i molt còmode) des d'on ja veiem el refugi de Respomuso al fons. Seguim baixant, fins arribar-hi i parlem amb el guarda per tal d'acampar pels voltants, concretament al costat de l'ibon de las Ranas.

Segona etapa Circular des d'Arrieles, pujant al Palas i baixant al refugi d'Arrémoulit
Quarta etapa Ascensió al Gran Facha

PictographOvernight Altitude 7,366 ft

Vivac 2

Lloc on dormim, entre els ibons d'Arriel

Trencall cap als Frondella

Just després de creuar el riu, comencem a pujar per un camí poc marcat

Frondella Central

Pic més alt (també és el central) de la cresta dels Frondella. Una mica més endavant, trobem una petita escultura

Collada

Coll a la cresta, des del qual arrancarem el descens

PictographRisk Altitude 9,663 ft

Baixada Frondella

Xemeneia complicada de descens, on hi ha moltes pedres soltes. Millor baixar d'un en un i esperar-se allunyat de la possible trajectòria de les pedres

PictographMountain hut Altitude 7,030 ft

Refugi de Respomuso

Refugi guardat, situat sobre l'estany homònim

PictographLake Altitude 6,827 ft

Embassament de Respomuso

Embassament artificial, que serveix per alimentar d'aigua el salt de la presa de la Sarra. Quan hi vam passar, estava força baix

PictographLake Altitude 6,992 ft

Ibon de la Ranas

Gran ibon molt proper al refugi de Respomuso

PictographOvernight Altitude 7,024 ft

Vivac 3

Petia zona plana al costat de l'ibon de las Ranas i l'antic refugi de Pastors de Sallent