Farokhshad peak and Dokal peak , قله فرخشاد و قله دوکل

Photo ofFarokhshad peak and Dokal peak , قله فرخشاد و قله دوکل Photo ofFarokhshad peak and Dokal peak , قله فرخشاد و قله دوکل Photo ofFarokhshad peak and Dokal peak , قله فرخشاد و قله دوکل

April 28, 2023
April 2023

•   5 6 Reviews

near Bāgh-e Abrīsham, Kermānshāh (Iran)

صعود و فرود به قله های فرخشاد و دوکل از مسیر پارک کوهستان. (استان کرمانشاه)

قله فرخشاد یا میوله یکی از کوه‌های رشته کوه پراو، با ارتفاع ۲۴۴۵ از سطح دریا است. این کوه در شمال شهر کرمانشاه قرار گرفته است.این کوه به طول حدود ۵ کیلومتر از غرب به تنگ ملاورد و از شرق به کوه طاق بستان متصل است. این کوه از سنگ آهک تشکیل شد و با توجه به کارستی بودن آن دارای غارها و چندین چشمه است.
باستان شناسان آثاری از سکونت انسان در دوره های پارینه سنگی و دوران تاریخی در دامنه های جنوبی کوه کشف کرده اند که از مهمترین آنها می توان به غار ملاورد در غرب کوه ، مجموعه نقوش صخره ای سرخه لیزه در جنوب آن و غار دو اشکفت در شرق آن اشاره کرد. علاوه بر این آثار دوره پارینه سنگی میانی در دامنه دوکل در شرق آن یافت شده که تا دشت کاهو (گیادورن) در کوه طاق بستان ادامه یافته و نشان می دهد انسانهای نئاندرتال در این ارتفاعات از سنگ چخماق رادیولاریت ابزار سنگی می ساخته اند.
برای صعود به قله فرخشاد راه‌های متعددی وجود دارد که عمومی‌ترین آن مسیر سینه سرخ نام دارد. این مسیر از پارکینگ بالای پارک کوهستان واقع در غرب طاق بستان آغاز و از طریق مسیر پاکوب از دامنهٔ سینه سرخ به دشت گاو چال می رسد. سپس ازآنجا به سمت یال سمت چپ ادامه یافته و به درهٔ نیت می‌رسد. غار عموسلیم که دست تراش است در بالای این دره واقع است. از این غار تا قله پانزده دقیقه فاصله است.
منبع: سایت ویکی پدیا.
گزارش صعود:
یک روزه مورخ ۱۴۰۲/۲/۸
شرکت کننده: محمد کیانی (انفرادی)
به نام خداوند بخشنده و مهربان
بعد از وقفه ای که در پیمایش و ثبت مسیر های جدید کوهها برای خودم داشتم ، تصمیم گرفته ام با یاری خداوند از این فصل بهار بهره‌برداری کرده و چند پیمایش برای یادگاری ثبت کنم.
باید اذعان داشت که بهار امسال (۱۴۰۲) یکی از پر بارش ترین و زیبا ترین فصولی هست که من به یاد دارم ، پس حیف است که قدر آن را ندانیم.
قابل ذکر است: با وجود اینکه امسال ساعت تغییر نکرده است ، اما ثبت ساعت این مسیر یک ساعت جلوتر است .
جمعه هشتم اردیبهشت ماه ساعت ۶:۲۵ از منزل خود در شهر کنگاور بیرون آمدم.
تا با وسایل نقلیه مختلف بتوانم خودم را به پارک کوهستان شهر کرمانشاه برسانم دو ساعت طول کشید.
ساعت ۸:۲۴ از میدان کوهنورد واقع در پارک کوهستان
شروع به ثبت مسیر کردم.
ساعت ۸:۴۳ به انتهای پارکینگ و ابتدای مسیر پاکوب رسیدم.
از آنجا که برای بار اول بود که در این منطقه حاضر میشدم، متأسفانه به جای مسیر مستقیم ، پاکوبی که به سمت چپ می‌رفت (عکس این پاکوب انحرافی در تصاویری که در این برنامه گرفتم موجود است)
را انتخاب کرده بعد از دقایقی و با مراجعه به مسیر های ثبت شده دیگر عزیزان در برنامه ویکی لوک ، به اشتباه خود پی برده و به مسیر اصلی در ساعت ۹:۰۹ بازگشتم.
در طول مسیر وجود پاکوب های متعدد می‌تواند باعث سردرگمی شود که باید مواظب بود.
هوا و طبیعت بهاری و ابراز محبت با کوهنوردان متعدد در طول مسیر بسیار عالی بود.
ساعت ۱۰:۵۳ توانستم خود را به تابلوی قله فرخشاد برسانم ، و از جوان عزیزی که قبل از من رسیده بود خواستم که عکسی از من و تابلو بیاندازد.
ارتفاع درج شده در تابلو ۲۴۴۵ بود ، در صورتی که ارتفاع سنج برنامه موبایل من ۲۴۵۰ را نشان داد.
بنا داشتم که از مسیر خط الراس به سمت قله دوکل حرکت کنم ، ولی با مشاهده مسیر سنگی متصل به فرخشاد (دو عکس از آن در تصاویر این مسیر موجود است) و تجربه شخصی خود در مورد اجتناب از مسیر های صعب‌العبور و پر مخاطره ، تصمیم به بازگشت از مسیر پاکوب طی شده گرفتم.
ساعت ۱۲:۰۰ از پاکوب مسیر فرخشاد برای حرکت به سمت قله دوکل خارج شده ، و از مسیری که برای رسیدن به دوکل انتخاب کردم بسیار خوشنود و راضی هستم.
ساعت ۱۳:۲۰ به قله دوکل رسیده و از شخص بزرگواری که در قله حاضر بود خواستم که عکسی از من و تابلو بیاندازد.
در مسیر بازگشت از دوکل به سمت پارک کوهستان هم پاکوب های متعدد بود که برای اینکه بتوانم خود را به چشمه برسانم چند بار از رهگذران سوال پرسیدم.
ساعت ۱۴:۱۴ به چشمه رسیدم.
و در ساعت ۱۴:۲۵ با وجود اینکه فقط یک درصد از شارژ باتری موبایل باقی بود به پارک کوهستان بازگشته و مسیر برنامه خود را ثبت کردم.
با سوار شدن به وسایل نقلیه مختلف در ساعت ۱۷:۰۰ به منزل ام در شهر کنگاور بازگشتم.
خدای بزرگ و مهربان را سپاسگزارم.
پایان.

شروع پیمایش به سمت قلل فرخشاد و دوکل

PictographCar park Altitude 4,880 ft

پارکینگ

ابتدای مسیر پا کوب (این مسیر انحرافی بود که من بعد از دقایقی به اشتباه خود پی برده و به مسیر اصلی بازگشتم)

مسیر اصلی فرخشاد

ممنون از محبت شما 🙋

• Photo of Peplo007
    Peplo007 Oct 9, 2023

Enhorabuena Gran Amigo Mohammad por tus bonitas rutas!!!
    Me encanta tú país !!!
    Un fuerte abrazo Amigo
    Nos vemos en la Montaña!!!

Mohammad.kiani Oct 9, 2023

Las estrellas de sr Peplo están hechas de oro. Muchas gracias por ser mi amigo. También te amo a ti y a tu país. Un fuerte abrazo y un beso.🤩🙏🥰🌹😘

• Photo of Tetititu
    Tetititu Oct 15, 2023

Excellent climbing route to two peaks, and with impressive views. Very good photos and explanations. Greetings.

Mohammad.kiani Oct 15, 2023

Greetings to my dear friend Tetititu. I am very grateful and happy for your opinion and support.🥰

• Photo of californiagymsama
    californiagymsama Oct 24, 2023

Dos hermosas cumbres en un recorrido montañoso fantástico.
    Felicidades amigo.

Mohammad.kiani Oct 24, 2023

Muchas gracias mi querido amigo por tu comentario y apoyo. Espero que estés siempre sano y feliz. Un fuerte abrazo.🥰🙏🌹

• Photo of palocorto1
    palocorto1 Nov 26, 2023

Preciosa ruta, muy montañera y exigente, a los picos Farokhshad y Dokal. Gracias por compartir las imágenes de esas bellas montañas. Nuestras felicitaciones. Un fuerte abrazo, amigo.

Mohammad.kiani Nov 26, 2023

Muchas gracias mis buenos amigos del poderoso grupo Palo Corto por su apoyo. Espero que estés siempre en la cima. Un fuerte abrazo para todos ustedes.🙏

• Photo of emilio viejo
    emilio viejo Nov 27, 2023

Bonita ruta montañera con buen desnivel y bonitos paisajes. Un abrazo

Mohammad.kiani Nov 27, 2023

Muchas gracias amigo emilio viejo. Un fuerte abrazo.

• Photo of migueleloi
    migueleloi Mar 5, 2024

Magnificent climbing, to reach Farokhshad peak and Dokal peak!
    Thanks for sharings,
    Best regards

Mohammad.kiani Mar 5, 2024

Peace be upon you, my dear friend, great Miguel. I am very happy and grateful for your opinion and support for this route. A powerful hug.