Etna desde Refugi Sapienza

April 2, 2018

near Villa Milia, Sicilia (Italia)

Ruta feta el novembre del 2014 per quatre amics, amb neu dura a partir dels 2500 metres i gel a partir dels 3000.

La ruta és:
1 Refugi Sapienza.
2 Estació superior funicular.
3 Torre del Filósofo.
4 Cràter central, Bocca Nuova, Voragine.
5 Torre del Filósofo.
6 Estació superior funicular.
7 Refugi Sapienza.

Agafem un dia per pujar entre dos períodes de mal temps, l'únic dia bo en dues setmanes.
El funicular funciona només unes hores i els Unimog que pugen fins als 3000 metres estan bloquejats per la neu a l'estació superior del funicular.
Pensàvem pujar fins als 2500 metres amb el funicular però caldrà fer tota la ruta a peu per evitar que després se'ns faci de nit a la tornada.
Comencem a les 8 del matí al Refugi Sapienza a 1850 metres.
A les 9,15 som a l'estació superior del funicular a 2500 metres.
A les 11,30 som a la Torre del Filósofo a 3000 metres.
Descansem una estona i reprenem la pujada cap als cràters centrals on arribem entre les 13,30 els dos primers i les 14,00 els dos darrers, després d'agafar dues rutes diferents per fer els darrers 300 metres de desnivell, ja que hi ha neu molt dura i gel i anem per on ens sentim més còmodes.
Mentre pugem veiem com un noi que va sol rellisca i cau a uns 200 metres del cim, baixa lliscant més de 100 metres i per sort no es fa mal i torna a intentar pujar, fa patir però finalment arriba a dalt.
Som a 3300 metres.
En total aquest dia haurem pujat unes 12 o 13 persones al cim.
La vista és supèrbia, ja que el dia és clar i els núvols que són sota nostre només tapen una part de la panoràmica.
Veiem el cràter central, immens, amb tres profunds forats que recorrem per dalt en tota la seva extensió.
Veiem tot el voltant de la muntanya fins al mar i una bona part de l'illa de Sicília.
També veiem el Valle del Bove, i davant mateix nostre el cràter del Sud-est que fumeja a sac, alhora que hi ha un parell d'explosions impressionants al fons de la Bocca Nuova.
Estranya sensació de pau, de triomf i de canguelo alhora, queda clar que estem a mercè de la muntanya i avui no està de bon humor.
Veiem els guies, els Unimog i els llevaneu intentant durant tot el dia obrir la pista que permet pujar turistes fins a la Torre del Filósofo. Una feinada que no els servirà de res, ja que l'endemà torna a nevar i la tempesta dura cinc dies més.
Comencem a baixar pel lateral del cràter amb uns 45 graus d'inclinació fins als 3100 metres i a cinc metres del cim rellisco pel gel i caic de cul, em salva el pal que clavo entre les cames, que es doblega amb el meu pes però resisteix, mai havia vist les orelles del llop tan a prop.
Baixem amb molta prudència fins als 3100 i a partir d'allà el camí és fàcil fins a la Torre del Filósofo, on mengem una mica per continuar baixant cap a la pista que porta al funicular i al refugi.
De l'estació superior del funicular al refugi Sapienza baixem amb un Unimog dels guies de l'Etna, ja que s'estava fent de nit i amablement ens ho ofereixen.
Una excursió preciosa a un cim que habitualment és com Les Rambles de concorregut (a l'estiu només cal pujar 300 metres i es fa amb guia) però que des de baix de tot, amb neu i gel, sense guies, quasi sense muntanyencs i amb el volcà emprenyat ha estat una experiència emocionant i inoblidable.