Photo ofEstació d'esquí de Vallter 2000.Pic de la Dona.Bacivers de Prats.Piolet de Bastiments. Bastiments. Refugi d'UIldeter Photo ofEstació d'esquí de Vallter 2000.Pic de la Dona.Bacivers de Prats.Piolet de Bastiments. Bastiments. Refugi d'UIldeter Photo ofEstació d'esquí de Vallter 2000.Pic de la Dona.Bacivers de Prats.Piolet de Bastiments. Bastiments. Refugi d'UIldeter

8 hours one minute
February 19, 2023
February 2023

near Setcases, Catalunya (España)

Estació d'esquí de Vallter 2000. Coll de Mentet. Pic de la Dona. Coll de la Geganta. Bacivers de Prats. Piolet de Bastiments. Bastiments. Coll de la Marrana i Refugi d'UIldeter fins tornar a l'aparcament.
Excursió hivernal, senzilla i sense gaires dificultats, però que hem fet amb un bon gruix de neu i gel en alguns trams. Ens ha calgut posar-nos grampons sobretot a la baixada per evitar relliscades i ha estat imprescindible les bones botes de gore-tex i paraneus (polaines). Per aquest motiu l'he qualificat d'alpinisme tot i que molt senzill.
Al ser una excursió amb neu, no sempre es veien els camins i no sempre hem anat pel camí del mapa, ja que com és ben sabut, la neu facilita la pujada per llocs on ens costaria més quan hi ha pedra. Si voleu fer la ruta sense neu, en tinc una de semblant feta a l'estiu que tot i ser força més llarga, passa pels mateixos llocs que aquesta.
Sortim de l'aparcament que hi ha al costat del refugi-hostal de Pastueira a sota de l'estació d'esquí de Vallter 2000 i agafem el camí que ens puja enmig d'un bosc fins a l'estació d'esquí. També es pot fer per la carretera però és més llarg i pesat.
Un cop a l'estació tombem cap a la dreta per agafar el camí tradicional per pujar al coll de Mantet . Puja dret però no presenta més dificultat que el desnivell . Un cop al coll girem a l'esquerra i ja veiem l'inici del camí , que dret i fent ziga-zagues, en pujarà al Pic de la Dona. El camí surt al costat d'un petit paravent fet de pedres. Des del coll, magnífica vista de les valls franceses de la Serra de la Dona, i la Portella. Al fons, cobert de neu el Canigó tot i que la resta no en té gaire de neu.
Arribem al Pic de la Dona i comencem la baixada cap el Coll de la Geganta. Des d'allà, si seguim recta, arribem directament al Pic de Bastiments però nosaltres tombem a la dreta per anar fins a Bacivers. Iniciem un tram sense gaire desnivell, planejant pel costat de la muntanya que durarà poc ja que de seguida veurem un petit obelisc que ens marca l'inici del camí per pujar al Cim de Bacivers de Prats. A l'esquerra enmig del circ glacial hi ha un petit llac, el de Bacivers, avui completament cobert de neu.
Comencem la pujada, força dreta i bastant sense camí degut a la neu i arribem al Pic de Bacivers de Prats a França. Impressionants vistes a 360º de les muntanyes que ens envolten.
Iniciarem una curta baixada per arribar a la forta pujada que ens portarà al Pic de Piolet de Bastiments i després, pel pas del Bou, al Pic de Bastiments des del que baixarem, passant pel costat de la Creu de Bastiments i una mica més avall la creueta fins el coll de la Marrana. Agafarem el GR del camí de Núria a Ulldeter que ens durà al Refugi d'Ulldeter, obert tot l'any (un dels pocs) que funciona els caps de setmana però tanca aviat. Seguim baixant al costat de pistes d'esquí que no estan en funcionament i passant pel costat del riu Ter, que en el seu inici només és un rierol, i aviat arribem a la carretera. Després farem drecera, anant creuant els revolts de la carretera, fins al pàrquing on hem deixat el cotxe.
Ruta molt fàcil i entretinguda, ideal per fer un tastet hivernal sense gaire dificultat. Es pot allargar pujant al cim del Gra de Fajol des del coll de la Marrana en un puja i baixa que ens implicarà una hora aproximadament. Nosaltres no hem pujat per manca de temps i perquè l'havíem fet en altres ocasions.
Espero que la gaudiu com jo i si la feu, m'agradaria que em comentéssiu si us ha agradat o si cal canviar alguna cosa.
Salut i cames!

Tot i que la nostra intenció era deixar el cotxe a l'estació d'esquí, no ha estat possible degut a la gran quantitat de gent que hi havia i l'hem hagut de deixar al costat del Refugi-hostal de Pastueira el que ens ha allargat una mica l'excursió.

Fins a dalt d'esquiadors aprofitant la neu caiguda recentment.

Seguir recta

Photo ofColl de Mantet. Girem cap a l'esquerra Photo ofColl de Mantet. Girem cap a l'esquerra Photo ofColl de Mantet. Girem cap a l'esquerra

Coll de Mantet. Girem cap a l'esquerra

Passem al costat d'un paravent i enfilem dret el camí cap el cim

Pic de la Dona

Photo ofObelisc que marca inici pujada a Bacivers Photo ofObelisc que marca inici pujada a Bacivers Photo ofObelisc que marca inici pujada a Bacivers

Obelisc que marca inici pujada a Bacivers

Estany de Bacivers avui completament gelat . A l'estiu el podrem veure amb aigua

Bacivers de Prats

Piolet de Bastiments

Bastiments

PictographMountain hut Altitude 7,507 ft

Refugi d'Ulldeter

A l'hivern només està obert els caps de setmana i tanquen aviat el diumenge