دره شیدر(بختکی) , خورمیز , مهریز , تنگ چنار , یزد

Photo ofدره شیدر(بختکی) , خورمیز , مهریز , تنگ چنار , یزد Photo ofدره شیدر(بختکی) , خورمیز , مهریز , تنگ چنار , یزد Photo ofدره شیدر(بختکی) , خورمیز , مهریز , تنگ چنار , یزد

February 27, 2017
February 2017

near Mazra‘eh-ye Qal‘eh-ye Khoshk, Yazd (Iran)

در مسیر روستای خورمیز تا تنگ چنار در شهرستان مهریز استان یزد، در سمت راست منطقه شکار ممنوع و بکری وجود دارد که دره ای بسیار زیبا بنام شیدر (Shidar) و یا بختکی (Bakhtaki) در میانه آن برای عزیمت به سمت تنگ چنار هست.
با هماهنگی با محیط بانی منطقه مجوز ورود به آن و طی مسیر 3 کیلومتری ماشین رو آنرا دریافت نمودیم
در روز جمعه 6 اسفند 95 به همراه دوستان و همنوردان عزیز گروه کوهنوردی اوج کویر یزد به منطقه عازم شدیم.
بعد از مهریز منطقه را مه فرا گرفته بود. بعد از وارد شدن از درب نگهبانی منطقه فاصله ای بطول 3 کیلومتر را با ماشین طی نمودیم و از آنجا راهپیمایی و دره نوردی شروع شد.
هوایی بی نظیر به همراه مه صبحگاهی که تقریبا تا پایان برنامه در بعد از ظهر نیز در منطقه بود و لطافتی که به واسطه باران شب قبل و هفته های پیش بر دره حاکم شده بود یک روز کم نظیر را برای دوستان فراهم نمود و قطعا در حافظه کوهنوردی آنها ثبت خواهد ماند. بدون اغراق این دره در این شرایط جوی خاص هیچ شباهتی به استان کویری یزد نداشت و حس استانهای شمالی و غربی کشور به انسان دست می داد.
در طول مسیر نیز سنگابهای بسیاری مشاهده شد که به لطف بارندگی پرآب بود و در بالای مسیر نیز چشمه ها و رودهای کوچکی جریان داشت.
تا ساعت 10 به دره نوردی ادامه دادیم و پس از صرف صبحانه ساعت 11 فرود را آغاز نمودیم. مسیری بسیار مناسب برای برنامه های سبک طبیعت گردی و حتی خانوادگی می باشد.
از آنجاییکه بدون مجوز نمی توان وارد منطقه شد، آلودگی زیادی مشاهده نشد و محیط تمیز و دست نخورده بود

شروع پیاده نوردی

پایان مسیر ماشین رو و شروع پیاده روی

آب انبار

محلی که یک آب انبار امروزی جهت دسترسی حیوانات به آب به همت دوستان محیط بانی ایجاد شده بود