دره خرجال از فردو ، گروه حوزوی آفاق

Photo ofدره خرجال از فردو ، گروه حوزوی آفاق Photo ofدره خرجال از فردو ، گروه حوزوی آفاق Photo ofدره خرجال از فردو ، گروه حوزوی آفاق

December 23, 2018

ساعت ۸ : آغاز مسیر کوهپیمایی از روستای فردو
ساعت ۹ : ورود به دره اصلی خرجال
ساعت ۱۰:۳۰ : انتهای مسیر رفت، استراحت و بازگشت
ساعت ۱۲:۳۰ : انتهای مسیر دره خرجال بالای آیشار باغچه نبات (خاوه)
ساعت ۱۳:۱۵ : پایان مسیر کوهپیمایی
ساعت ۱۳:۳۰ : اقامه نماز در مسجد ویریچ
ساعت ۱۴:۲۰ : پایان برنامه قم

توضیحات:
دره خرجال یکی از دره های زیبای واقع در کوهستان های استان قم است. موقعیت این دره نزدیک روستای فردو و در ۱.۵ کیلومتری جهت غرب روستاست. این دره که حوزه آبریز قله های چال، دوشاخ و خرجال می باشد دارای بافت سنگی صخره ای بوده و با دارا بودن رودخانه فصلی و چشمه های دائمی ، حتی در تابستان نیز دارای آب و هوای خنک است. بخش بالایی دره که از ارتفاع ۲۰۰۰ تا ۲۴۰۰ متر از سطح دریا امتداد دارد دارای آبشار های کوچکی نیز هست. اما بخش پایینی دره، آبشار زیبای خرجال معروف به باغچه نبات را در خود جای داده و امتداد دره، بعد از این آبشار، صخره های سربه فلک کشیده ای را در دوطرف شاهد است. این دره در پایین دست خود با اتصال به دره گزدر و دره های فرعی دیگر به سمت روستای قباد بزن و کهک امتداد می یابد.

🏕برنامه چهل و چهارم گروه آفاق که مصادف با آخرین روز پاییز سال ۹۷ نیز بود، به برکت بارش خوب برف شب قبل از برنامه، در هوایی مناسب و زمینی برفی برگزار شد. مسیر زیبای دره که در این فصل با رودخانه زیبای خود و آبشار های کوچک و بزرگ به خودی خود زیباست ، با نمای برفی مسیر و ارتفاعات اطراف دوچندان زیباتر شده بود. هر چند مسیر پیمایش دره با وجود برف مقداری سخت شده بود، اما وجود برف بر روی صخره های حاشیه دره موجب شد تا بساط سرسره بازی گروه نیز اندکی فراهم گردد. زیبا تر از مناظر برنامه، کار گروهی اعضا بود که موجب می شد قسمت های مشکل تر مسیر با همکاری یکدیگر پیموده شود و خطرات احتمالی شرایط برفی و صخره ای به حداقل ممکن برسد. از طلاب و اعضای گرانقدر به جهت حضور و همکاری در اجرای برنامه کمال تشکر را داریم.