Dom de Mischabel ruta normal (alps suïssos)

Photo ofDom de Mischabel ruta normal (alps suïssos) Photo ofDom de Mischabel ruta normal (alps suïssos) Photo ofDom de Mischabel ruta normal (alps suïssos)

one day 18 hours 58 minutes
July 10, 2022
July 2022

near Randa, Canton du Valais (Switzerland)

-No deixar el cotxe al punt de sortida, ja que està prohibit aparcar! L'única opció deixar-lo a Randa mateix-

Fantàstica muntanya, molt completa i variada. Ruta exigent físicament sobretot si no s'està aclimatat. Dia anterior 1500 mD+, nit al Domhütte (refugi maquíssim amb vistes al Matterhorn privilegiades) i atac al cim 1600 mD+. Val la pena gastar una segona nit al mateix per recuperar, el dia de cim vam estar 13h de refugi a refugi.

La primera hora es remunta la morrena fins al primer glaciar (Festi). Tot i que encara és inici de temporada hi han força esquerdes. Arribem sota el mur de la collada Festijoch, on haurem de superar uns 100m de grimpada de III (algun parabolt i químic entremig que et van guiant, molt útils pels ràpels de tornada).

Un cop a dalt hi ha dos possibilitats. Seguir la línea lògica de la Festigrat, que vam desestimar per dir-nos al refugi que s'havien de fer 3 o 4 llargs en pendents gelades, pel que no veníem preparats, o seguir la ruta normal, devallant cap a la cara nordoest del Dom i entrant de ple al seu glaciar (ressalt delicat). El perill objectiu recau en les muralles de seracs que no et treuen la mirada de sobre.

L'ambient és brutal i s'avança pas a pas fintant més crevasses mentre rodejem aquests seracs. Més endavant la pendent aumenta i minven les esquerdes alhora que afloren més trams gelats. Ja a prop de la carena cimera superem un pas delicat de gel. Per arribar al cim hem de pujar un tram força dret i gelat que ens posaran a proba les últimes forces.

La creu del cim un lloc ben estret on no hi caben més de dos o tres persones! Les vistes no tenen preu. Quin tros de muntanya!

Amb una corda de 30m siguent dos ja vam fer, encara que una mica justa pels ràpels.

Hi han tres o quatre maneres d'aproximació al refugi. Nosaltres a l'anada anàvem amb pressa i vam fer la més ràpida i més dreta (3 hores fins al refugi). De tornada val la pena travessar el pont penjant de 100m i seguir un la ruta més tranquila.