Dokimi Mt, Pachturi-Tsigkori 1976m-Dokimi 2020m-Armatoliko (Δοκίμι Τσιγκόρι )

Photo ofDokimi Mt, Pachturi-Tsigkori 1976m-Dokimi 2020m-Armatoliko (Δοκίμι Τσιγκόρι ) Photo ofDokimi Mt, Pachturi-Tsigkori 1976m-Dokimi 2020m-Armatoliko (Δοκίμι Τσιγκόρι ) Photo ofDokimi Mt, Pachturi-Tsigkori 1976m-Dokimi 2020m-Armatoliko (Δοκίμι Τσιγκόρι )

September 1, 2015
August 2015

near Pachtoúri, Thessaly (Greece)

Viewed 1947 times, downloaded 50 times

Δοκίμι, Παχτούρι - Παχτουρνιάσκα 1976μ - Δοκίμι 2020μ - Αρματολικό

Μια άγνωστη κορυφή που αποτελεί ξεχωριστό βουνό-συγκρότημα, με το όνομα Δοκίμι ( να μην συγχέεται με το έτερο Δοκίμι πλησίον του χιονοδρομικού Ανηλίου ). To βουνό προσεγγίζεται είτε από το χωριό Παχτούρι, είτε από το χωριό Αρματολικό. Οι τρεις γνωστότερες κορυφές είναι η κορυφή Παχτουρνιάσκα ( ή Τσιγκόρι ) με υψόμετρο 1976μ και η οποία φέρει υψομετρικό, η κορυφή Περτούσα 1944μ. (ή Πλούν, ή Μακρηράχη) και η ψηλότερη αλλά και τεχνική κορυφή του συγκροτήματος, Δοκίμι ( ή Στεφάνι ή Καταφύλλι ), με υψόμετρο 2020 βάσει χάρτη ( η καταγραφή με συσκευή gps έδωσε 2051μ ) . Η παρούσα καταγραφή αφορά διάσχιση από το χωρίο Παχτούρι με κατάληξη στο Αρματολικό, και πέρασμα από τις κορυφές 1976 και την κύρια 2020.

Περιγραφή:

Ξεκινάμε από την πλατεία του χωριού Παχτούρι ανεβαίνοντας ελισσόμενο κύριο τσιμεντόδρομο, μέχρι που βρίσκουμε εμφανώς στα δεξιά, μονοπάτι που εισέρχεται στην ρεματιά. Το ακολουθούμε, και λίγο μετά περνάμε στην απέναντι όχθη όπου και υποτυπώδης σήμανση με κορδέλες. Από εκεί αρχίζει και η καταγραφή. Το μονοπάτι αρχικά είναι εμφανές και ακολουθεί το παλαιό μονοπάτι που στο σημείο της εξόδου από την ρεματιά στην πλαγιά είναι κτιστό ( στους γηγενείς γνωστό ως 'Σκάλα΄. Στο σημείο αυτό επίσης, υπάρχει χαμηλότερα, όμορφος καταρράκτης ). Κατόπιν ελίσσεται μέσω χαμηλών θυλάκων κέδρων και φτάνει σε συστάδα κωνοφόρων και σχετικά ασαφώς από εκεί, στρέφεται ανατολικά.

Διερχόμενοι πάνω από μικρά οροπέδια, πιάνουμε την κύρια πλατιά ράχη που αναπόφευκτα, οδηγεί στην κορυφή Παχτουρνιάσκα 1976μ με πανοραμική θέα στο Χατζή, τα Τζουμέρκα, τα Αθαμανικά Όρη και άλλα. Να σημειωθεί πως η Παχτουρνιάσκα αποτελείται από δυο δύο δίδυμες κορυφές, η μια φέρει υψομετρικό και ή άλλη όχι.

Από την κορυφή αυτή συνεχίζουμε Β-ΒΔ ακολουθώντας την κορυφογραμμή, και ομαλά προσεγγίζουμε την ανώνυμη κορυφή με υψόμετρο 1950μ περίπου. Από την 1950 για να συνεχίσουμε Δυτικά επί της κορυφογραμμής απαιτείται είτε rapel, είτε ίσως προσεκτική καταρρίχηση μέχρι χαρακτηριστικού διάσελου. Διαφορετικά και πιο απλά, στρεφόμαστε βόρειο-ανατολικά μέχρι που βρίσκουμε χορταριασμένο λούκι 30 μοίρων περίπου. Κατερχόμενοι και πρίν το τέλος του, στρεφόμαστε και πάλι προς την κορυφογραμμή. Ακολουθώντας ατραπούς ζώων, τραβερσάρουμε χορταριασμένους ώμους, διασχίζουμε μικρή σάρα. Οδηγούμαστε σε ράμπα, η οποία καταλήγει σε χαρακτηριστικό οροπέδιο σκαμμένο από βοοειδή, σε υψόμετρο 1900μ περίπου.

Από το οροπέδιο αυτό, σχετικά ομαλά ανεβαίνουμε - ελεύθερα με κατεύθυνση Βόρειο-Δυτική. Στα 1960μ περίπου, συναντάμε την εντυπωσιακή δολίνη Τρύπιο Λιθάρι, που στο βάθος της, διακρίνεται οπή. Δίπλα της συναντάμε ομαλή κορυφή που ορειοθετεί την καθ'αυτού κορυφογραμμή του Δοκιμίου.

Συνεχίζουμε προς την χαρακτηριστική κορυφή-Πύργος από όπου μπορούμε πλέον να διακρίνουμε το ανάπτυγμα της στενής και απότομης κορυφογραμμής. Η συνέχεια είναι τεχνική και απαιτεί ευχέρεια και άνεση κίνησης, σε εκτεθειμένο πεδίο. Επίσης εμπεριέχει περάσματα ΙΙ-ΙΙΙ βαθμού UIAA. Για αρχάριους ορειβάτες συνίσταται κατά σημεία ασφάλιση. Το ανάπτυγμα είναι ένα χιλιόμετρο περίπου, και προσφέρει συναρπαστική προσέγγιση στην κύρια κορυφή 2020+.

Η επιστροφή πραγματοποιείται από τα ίδια, ακολουθώντας αντίστροφη πορεία μέχρι την κορυφή πλησίον του Τρύπιου Λιθαριού. Από το σημείο αυτό μπορεί να επιλεγεί η επιστροφή είτε στο Παχτούρι, είτε επιλέγοντας την διάσχιση, στο Αρματολικό.

Στη δεύτερη περίπτωση ακολουθούμε εμφανές μονοπάτι κοπαδιών που ξεκινά από το προαναφερθέν οροπέδιο κάτω από το Τρύπιο Λιθάρι. Αποφεύγοντας τυχόν αποκλίσεις, τραβερσάρουμε κατηφορίζοντας την νότια πλαγιά της Περτούσας, καταλήγοντας σε χαρακτηριστικό οροπέδιο σε υψόμετρο 1550μ. Από εκεί αντί της διαδρομής της παρούσας καταγραφής ( που διέρχεται χαμηλών πυκνών θυσάνων κέδρων ) προτείνεται να ακολουθηθεί η διαδρομή που ανεβοκατεβαίνει γυμνούς ώμους με μικρή υψομετρική διακύμανση, μέχρι την τέμνηση του χωματόδρομου πάνω από στάνη ( χιλιόμετρο 8.7 μέχρι 9.9 ). Ακολουθώντας τον δρόμο εισερχόμεθα σε εντυπωσιακό και όμορφο δάσος κωνοφόρων με κατεύθυνση ανατολική, αποφεύγοντας συχνά τις φουρκέτες του δρόμου από εμφανή μονοπάτια. Πλησιάζοντας ναό σε ράχη στα 1000 μέτρα, στρεφόμαστε νότια μέχρι το Αρματολικό.

Νερό συναντήθηκε σε πηγή σε υψόμετρο 1160μ περίπου στην πλευρά του Αρματολικού, και βέβαια στις πλατείες των δυο χωριών. Τα καφενεία-ταβερνεία και στις δυο πλατείες των χωριών λειτουργούσαν ( η διαδρομή πραγματοποιήθηκε Αύγουστο ). Σημειωτέον πως δεν υπάρχει σήμανση.

Περιγραφές μπορούν να βρεθούν και στα waypoints.

Θωμάς Κόμης,
Θανάσης Μαυρέλης,
Γρηγόρης Τζομάκας

Homatodromos

Δρόμος που συναντάμε σε υψομετρο 1550μ. Τον ακολουθούμε με Ανατολικη κατευθυνση. Ο δρόμος σύντομα συναντά όμορφο δάσος κωνοφόρων. Σε ορισμένα σημεία 'κόβουμε' από κτηνοτροφικά μονοπάτια τις στροφές του δρόμου.

Dokimi 2020m+

Η ψηλότερη κορυφή του Δοκιμίου 2020μ+. Δεν φέρει υψομετρικό.

Armatoliko

Το χωριό Αρματολικό με θέα προς τον Ασπροπόταμο.. Στην πλατεία συναντάται βρύση πηγή, Η πορεία που ακολουθήθηκε μέσω του οικισμού ίσως να μην είναι η ιδεατή.

Anonimi 1950m

Ανώνυμη κορυφή με υψόμετρο 1950 μ. περίπου. Η συνέχεια επί της κορυφογραμμής Δυτικά παρουσιάζει κάποιο πρόβλημα, λόγω του απότομου χαμηλώματος της κορυφής. Το κατέβασμα είτε με προσεκτικές κινήσεις είτε με στήσιμο rapel είναι εφικτό. Πιο απλά, κατευθυνόμαστε ΒΑ επί της ράχης της κορυφής μέχρι να συναντήσουμε λούκι στα αριστερά μας.

Τραβέρσα της Μακράς Ράχης ή Περτούσας από τα ανατολικά. Σε εμφανή εκτεταμένα κτηνοτροφικά μονοπάτια χάνουμε ύψος με στόχο την χαρακτηριστική κοιλάδα σε υψόμετρο 1600μ περίπου.

Tripio Lithari

Χαρακτηριστική οπή σε Βράχο, αποτέλεσμα παγετωνικής δολίνης.

Πλινθόκτιστο μονοπάτι που τραβερσάρει την απότομη πλαγιά

Rahi Pahturniaskas

Ομαλή ράχη της Παχτουρνιάσκας. Ακολουθώντας την με Β κατευθυνση οδηγούμαστε λίγα μέτρα δυτικότερα της κορυφής Παχτουρνιάσκα με υψομετρικό στύλο.

Pirgos

Κορυφή Πύργου. Η πορεία από το Τρύπιο Λιθάρι μέχρι εδώ, δεν παρουσιάζει ιδιαίτερη δυσκολία, Η συνέχεια προς τα δυτικά, απαιτεί κίνηση με έκθεση σε στενή κορυφογραμμή και έντονο ανάγλυφο.

Pigi

Πηγή. Το συγκεκριμένο waypoint δίδεται κατά προσέγγιση. Η πηγή μπορεί να μην βρίσκεται στο ακριβές σημείο αλλά σε ακτίνα 50μ. Η πηγή είχε νερό την καλοκαιρινή περίοδο ( Αύγουστος 2015 ). Στο σημείο αυτό αγνοούμε χωματόδρομο που στρέφετε Β και συνεχίζουμε προς τα ανατολικά.

Pacturniaska 1976m

Η κορυφή Παχτουρνιάσκα με υψομετρικό στύλο.

Pachturi

Όμορφο χωριό στην καρδιά της Πίνδου.

Οροπέδιο σε υψόμετρο 1550μ περίπου που χάρτες αναφέρουν με την ονομασία Σωλήνες. Από εδώ ανεβαίνοντας ράχη προς τα ΝΑ μπορούμε να συνεχίσουμε την τραβέρσα χωρίς να ταλαιπωρηθούμε σε σκληρή βλάστηση κέδρων.

Oropedia 1550m

Μεγάλο οροπέδιο με αναβαθμίδες. Ταβερσάροντας τα οροπέδια από ελαφρώς ψηλότερα δεν θα χάσουμε ύψος μέχρι να φτάσουμε στην Ράχη της Παχτουρνιάσκας.

Monopati gia Armatoliko

Το μονοπάτι αποτελεί σύντομο δρόμο για το χωριό Αρματολικό. Στα ανατολικά μας διακρίνουμε μεγάλο πλάτωμα-οροπέδιο με χωματόδρομο και Εκκλησάκι.

Luki Eisodos

Λούκι μέτριας κλίσης που εξυπηρετεί στην συνέχεια της διαδρομής . Αφού χάσουμε 50μέτρα υψος περίπου, στρεφόμαστε δυτικά σε τραβέρσα από αχνα κτηνοτροφικά μονοπάτια. Αφού διασχίσουμε χαρακτηριστική σάρα με μεγάλες πέτρες συνεχίζουμε στην ισουψή μέχρι μικρού οροπεδίου ΝΑ του Τρύπιου Λιθαριού.

Ktenia

Αλληλοδιαδοχικές κορυφές η διάσχιση των οποίων απαιτεί εμπειρία κίνησης σε εκτεθειμένο πεδίο. Συναντάμε αρκετά σημεία δυσκολίας ΙΙ-ΙΙΙ UIAA. Τα παραπάνω επαναλαμβάνονται κατά την επιστροφή.

Kedri Traversa

Τραβέρσα σε αχνά κτηνοτροφικά μονοπάτια που διασχίζουν διαδοχικούς θυσάνους κέδρων. Η πραγματοποίηση της τραβέρσας από ψηλότερα είναι ευκολότερη καθ΄ ότι γυμνή βλάστησης.