Photo ofDamavand summit from gousfand-sara south path قله دماوند از گوسفند سرا - جبهه جنوبی Photo ofDamavand summit from gousfand-sara south path قله دماوند از گوسفند سرا - جبهه جنوبی Photo ofDamavand summit from gousfand-sara south path قله دماوند از گوسفند سرا - جبهه جنوبی

September 1, 2016
September 2016

near ‘Abbāsābād, Māzandarān (Iran)

This tracking is done via 4 trackers of group to damavand, the highest summit of Iran.

Technical Report of climbing:

Horizontal ascent speed : 0.8 km/h
max tilt :38degree
Min tilt : -38 degree
time to get summit from goosfand sara 10 hours ( 4+6 hours)
special comment : only for summer candidate
Water supply : kilometers :

مدت زمان لازم برای رسیدن به قله از بارگاه سوم 6 ساعت

*************
در این برنامه من شرکت نداشتم و لذا : گزارش برنامه بزبان آقای مهندس شجاع خانی

قله دماوند به ارتفاع 5609 متر به عنوان بام ایران و با شهرت جهانی یکی از منحصر بفرد ترین جاذبه های طبیعی ایران
به شمار می رود و از نظر تقسیمات کشوری در استان مازندران قرار دارد

گزارش برنامه صعود به قله دماوند بام ایران: شرکت کنندگاه در برنامه: آقایان نظامی پور ، باقری ، احمدی و شجاع خانی
مطابق هماهنگی های انجام شده راس ساعت 16:00 مورخه 95/06/08 با بدرقه جناب آقای مهندس نجات عضو کمیته فنی گروه ،از ترمینال تبریز حرکت کردیم. ساعت 03:10 روز 95/06/09 به همراه آقای دکتر خاقانی کوهنورد اهل تبریز که در اتوبوس با ایشان آشنا شدیم ،در پلور از اتوبوس پیاده شده با یکدستگاه نیسان پاترول که قبلا تلفنی هماهنگ کرده بودیم و در پلور کنار مجسمه منتظر ما بود ، به سمت گوسفند سرا حرکت کردیم.مسیر پلور تا قرارگاه کوهنوردی رینه جاده آسفالته و از قرارگاه تا گوسفند سرا جاده خاکی میباشد. در ساعت 4:15 به گوسفند سرا به ارتفاع 3000 متر رسیده و پس از تعویض لباس و آماده کردن وسایل با روشن کردن چراغ پیشانی شروع به کوهپیمایی به سمت بارگاه سوم در مسیر پاکوب نمودیم. ساعت 08:30 به ساختمان پناهگاه به ارتفاع 4200 متر رسیدم. پناهگاه دارای چندین اطاق که قبلا رزرو شده بودند و همچنین یک سالن 2 طبقه و جمعا گنجایش 100 نفر میباشد که در مواقع ضروری میتواند پذیرای 300 نفر باشد.همچنین دارای بوفه و سالن غذاخوری میباشد. با نظر جناب آقای نظامی پور مسئول فنی گروه و سایر همنوردان تصمیم گرفتیم پس از استراحت کوتاه و صرف صبحانه ادامه مسیر داده و همانروز به قله صعود کنیم.
ساعت 09:00 پس از صرف صبحانه و استراحت کوتاه و قرار دادن وسایل اضافه از جمله کیسه خواب بر روی تخت خواب های موجود در پناهگاه ،حرکت خود را به سمت قله آغاز کردیم. مسیر پناهگاه تا قله دارای شیب تند و در برخی قسمت ها بصورت شن اسکی بوده که با توجه به ارتفاع بالا و پایین بودن فشار هوا صعود به کندی صورت میپذرفت.و در چندین محل از جمله در کنار آبشار یخی ، توقف کوتاهی برای تهیه عکس یادگاری داشتیم. بالاخره پس از حدود 6 ساعت کوهنوردی سنگین ساعت 14:40 دقیقه موفق به صعود به قله دماوند شدیم و با توجه به اینکه اقای دکتر خاقانی کمی مشکل ارتفاع داشتند خیلی آهسته صعود میکردند ، آقای باقری همراه ایشان و حدود ساعت 15:15 به قله رسیدند، که جا دارد تشکر ویژه ای از جناب آقای باقری در خصوص اینکه کمک فراوانی به آقای خاقانی جهت صعود به قله داشتند و ایشان را همراهی نمودند ،داشته باشم. هوای قله بسیار سرد و حدود 10 درجه زیر صفر بود و باد نسبتا شدیدی در حال وزیدن بود و هر چند دقیقه یکبار غبار غلیظ گوگرد را به همراه خود به قله حمل میکرد و باعت از بین رفتن کامل دید و مشکل تنفسی میشد. پس از تهیه عکس های یادگاری ساعت 15:20 شروع به فرود از قله به سمت بارگاه سوم نمودین که بعضا مه شدیدی مسیر را فرا میگرفت و برف و کولاک شروع به باریدن کرده بود. نهایتا ساعت 18:30 به پناهگاه رسیدیم و پس از رزرو تخت خواب ها و صرف شام شروع به استراحت کردیم. ساعت 08:30 مورخه 95/06/10 پس از جمع وسایل و صرف صبحانه ، حرکت خود را از پناهگاه به سمت گوسفند سرا آغاز کردیم که ساعت 11:00 به گوسفند سرا رسیدیم و پس از آماده کردن وسایل سوار یکدستگاه نیسان پاترول شده و به سمت پلور حرکت کردیم. ساعت 12:30 به پلور رسیدیم و اقدام به تهیه بلیط اتوبوس ساری- تبریز نمودیم که قرار شد ساعت 17:30 ما را در کنار مجسمه کوهنورد پلور سوار کند . به علت ترافیک راه و توقف های مکرر اتوبوس در مسیر ساری به پلور برای سوار کردن مسافر نهایتا ساع 21:00 سوار اتوبوس شده و ساعت 07:30 مورخه 95/06/11 به تبریز رسیدیم.