Damavand

2 days 8 hours 11 minutes
February 8, 2020
February 2020

near ‘Abbāsābād, Māzandarān (Iran)

صعود زمستانه به قله دماوند
گزارش برنامه
- [ ] ما همرا ه‌چند نفر کوهنوردان ساوه و مهاباد و خمین وکه کلا ۱۰ نفر بودیم که همگی ساعت ۷:۳۰ با ماشین فدراسیون تا اسفالت حرکت کردیم بعد با کوله های سنگین به طرف مسجد صاحب الزمان حرکت کردیم ساعت 9:47 دیقیه به مسجد رسیدیم،بعد ۱۵ دقیقه استراحت به سوی بارگاه سوم حرکت کردیم و بعد چند بار استراحن در راه اخر ساعت ۱۶:۳۰ به بارگاه رسیدیم بعد کمی استراحت به صرف شام مشغول شدیم و بعد ساعت ۸ خوابیدیم، و ساعت بیدار باش رو ۴:۳۰تنظیم کردیم و ساعت۵ حرکت و باقدم کوتاه پیوسته به طرف قله حرکت کردیم
در مسیر به قله چند باری استرحت کوتاهی کردیم دمای هوا ۱۶- میشود حدوا ساعت ۹:۴۵ نزدیکی ابشار یخی بودیم ، باوجود هوای صاف و افتابی باز هم از سردی هوا کاسته نمیشد ، بلاخره با تلاش همنوردان و‌عبور از تپه های گوگردی در ساعت ۱۵:۱۰ برفراز بام ایران ایستادیم ، سرمای هوا فرصت کمی برای عکس گرفتن به ما داد، با این وجود ۲۰ دقیق قله بودیم ، بعد از عبور از تپه گوگردی بر روی یخچال سمت راستمان رفتیم و از آن با احتیاط کامل و با در دست داشتن کلنگ وپوشیدن کرامپون به سمت بارگاه سرازیر شدیم
نهایتا ساعت ۲۰:۳۰ به بارگاه رسیدیم‌،و مشغول خوردن سوپ و چای شدیم ، شب در بارگاه سپری کردیم ، صبح ساعت ۱۰ از بارگاه حرکت کردیم ساعت ۱۳ مسجد صاحب الزمان نهار صرف کردیم و در ساعت ۱۵:۳۰ پارکینگ فدراسیون بودیم

نکات مهم : به دلیل احتمال دگرگون شدن هواو بورانی شدن آن  در دماوند  همراه داشتن جی پی اس ، کلنگ ، کرامپون، پوشاک ( بیس ، گرتکس ،پر ) و عینک طوفان ،کفش دو یا سه پوش ، کیسه خواب پر 40-  و چادر ارتفاع، در صعود زمستانه دماوند الزامیست. در فروشگاه بارگاه سه کنسرو ونوشابه و چند مدل بیسکوییت برای خرید موجود است ولی تمامی آب معدنیها منجمد بودند که آب کردن آن نیاز به وقت زیاد داشت، ولی با این حال وجود تخت برای استراحت ، خیلی بهتر و راحت تر از خواب در چادر بود و باعث بالا رفتن کیفیت صعود شد.
با تشکر فراوان از همنوردان عزیزمان که با هم دلی و هم بستگی باعث شدند این برنامه به سلامت و موفقیت به پایان برسد