Damavand

May 25, 2023
February 2019

near ‘Abbāsābād, Māzandarān (Iran)

DAMAVAND(Winter)
موقعیت گیتایی (جغرافیایی): رشته کوه البرز-البرز مرکزی
شهرهای رینه و گزنک در دامنه این قلّه قرار دارند، همچنین این قلّه در ۲۶ کیلومتری شمال غربی شهر دماوند، ۶۲ کیلومتری جنوب غرب آمل و ۶۹ کیلومتری شمال شرقی تهران واقع شده‌است
پوشش گیاهی: گیاهان این منطقه که به اسم دماوند نامگذاری شده‌اند، عبارتند از: کلاه میرحسن دماوندی، کزل دماوندی، بومادران دماوندی، پیرگیاه دماوندی، ریش قوش دماوندی، فراموشم مکن دماوندی، زنگوله‌ای دماوندی، کتانی دماوندی و ماشک دماوندی. در ارتفاع ۳٬۲۰۰ تا ۳٬۵۰۰ متری، علف و بته‌های بلند و خاردار و به هم پیوسته وجود دارند
گوناگونی جانوری: ا ین منطقه به دلیل موقعیت ویژه آن که از شمال به جنگل و از جنوب به کوه‌های هم‌مرز کویر مشرف است، میزبان انواع مختلفی از جانوران است، از جمله:
جانوران شکارچی چهارپا روباه، شغال، سگ و گرگ در پیرامون دماوند پراکنده‌اند.
جانوران گیاه‌خوار کل‌وبز، قوچ‌ومیش، گراز، خرگوش. به جز گراز و خرگوش که در دشت‌های کوهپایه‌ای کوه دماوند زندگی می‌کنند،
پرندگان از پرندگان شکارچی، عقاب طلایی و جغد را می‌توان نام برد. دیگر پرندگان این منطقه تیهو، کبک، بلدرچین، سینه‌سیاه و طوطی دارکوب هستند.
دیگر جانوران تقریباً ۵ نوع مار، انواع عقرب، بزمجه، خفاش و انواع خانواده موش‌ها و گورکن در این منطقه دیده می‌شوند.
وجه تسمیه ی نام قله: در مورد دلیل نام‌گذاری دماوند در فرهنگ معین آمده‌است: «دم (دمه، بخار) + آوند = دماوند؛ دارای دمه و دود و بخار (آتشفشان)

روز شمار برنامه :
در قالب یک تیم 9 نفری ساعت 10 شب از اصفهان با یک دستگاه میتی بوس راهی قرارگاه پلور شدیم حدود ساعت 5 صبح به پلور و قرارگاه کوهنوردی رسیدیم که به علت بسته بودن درب قرارگاه یک ساعت در مینی بوس منتظر ماندیم و پس از باز شدن درب و وردود به قرارگاه به صرف صبحانه پرداخته و پس از پوشیدن کفش گتر و البسه شروع برنامه ساعت 7:30 به سمت پارکینگ دوراهی به راه افتاده و ساعت 8:30 به محل مذکور رسیدیم و که در زمستان به علت حجم برف امکان استفاده از لندروور تا مسجد صاحب الزمان(گوسفندسرا) وجود نداشته و استارت شروع برنامه از دوراهی زده شد.
پس از برف کوبی در طول مسیر در ساعت 10:30 به مسجد صاحب الزمان رسیدیم و پس از استراحتی کوتاه ادامه مسیر به سمت بارگاه سوم زده شد و پس از برف کوبی سنگین و خستگی مستولی شده بر اعضای تیم در ساعت ۵ بعد از ظهر به بارگاه سوم رسیدیم و باتوجه به رزرو برنامه¬ریزی شده از قبل کلیه اعضای تیم در تخت خوابهای مستقر در بارگاه ساکن شدند و پس از صرف ناهار و استراحت در عصر هنگام و خوردن شام و سعی در هم هوایی در مدت زمان حضور در بارگاه سوم در ساعت 10 شب خاموشی اعضای تیم اعلام شده و در ساعت 5 صبح بیدار باش اعضای تیم اعلام شد، پس از صرف صبحانه سبک و پوشیدن کفش سنگین دوپوش بستن کرامپون روی کفش و البسه پر سنگین ساعت 6 استارت حرکت به سمت قله دماوند با توجه به صلاحدید سرپرست تیم در قالب یک تیم 8 نفره که 2نفر از دوستان همنورد در بارگاه سوم ماندند زده شد و با تمهیدات بسیار مناسب سرپرست محترم برنامه به منظور نفس گیری و استراحتهای کوتاه و در جا و با به هم ریختن ناگهانی جبهه هوایی بر فراز قله و تلاش و همبستگی اعضای تیم در ساعت 15:30 بر فراز قله دماوند ایستادیم و پس از صرف زمانی بسیار کوتاه جهت گرفتن عکس قله فرود به سمت بارگاه با تسریع انجام شد و در ساعت 20 به بارگاه رسیده و با استقبال همنوردان منتظر در بارگاه به استراحت و صرف شام پرداخته و در اندکی زمانی به خواب شبانه و استراحت پرداختیم. ساعت 8 صبح بیدار باش اعضای تیم اعلام شد و ساعت 9 فرود به سمت پایین آغاز شد که ساعت 10 صبح به محل مسجد صاحب الزمان و ساعت 12 به پارکینگ دوراهی رسیدیم و سپس به سمت روستای رینه حرکت نموده با صرف ناهار از کبابی های معروف رینه، یک سوییت دربست آبگرم استیجاری تدارک دیده شد و به استراحت و ریکاوری بعد از برنامه پرداختیم راس ساعت 16 راهی اصفهان شده و ساعت 23 کلیه اعضای تیم در صحت و سلامت کامل به اصفهان رسید و برنامه صعود زمستانه به دماوند پایان یافت.