Photo ofCresta del Roc del Boc a la Torre d'Eina (desde Planés) 2n REPTE D'ENTITATS FEEC Photo ofCresta del Roc del Boc a la Torre d'Eina (desde Planés) 2n REPTE D'ENTITATS FEEC Photo ofCresta del Roc del Boc a la Torre d'Eina (desde Planés) 2n REPTE D'ENTITATS FEEC

Very difficult
February 3, 2024
February 2024

near Planès, Occitanie (France)

Repte 2 dels REPTES D'ENTITATS de la FEEC

- Serrat de l'Escaldat (4.3 km)
- Pic de l'Orri (5.5 km)
- Roc del Boc (7.5 km)
- Estany de Planès (12.0 km)

INFORME DE REALITZACIÓ DEL REPTE 2

ACTIVITAT:

CRESTA DEL ROC DEL BOC-CRESTA DEL BOC-PICS DE LA CONCA-TORRE D’EINA

DATA DE REALITZACIÓ: 10/02/2024
CONTROLS PASSATS:
INICI A: Cascalrols (Planès de Dalt)
CONTROL B: Pic de l’Orri (2569 m)
CONTROL C: Roc del Boc (2774 m)
CONTROL D: Torre d’Eina (2830 m) No assolit
FINAL A: Cascalrols (Planès de Dalt)

HORARIS:
Cal fer esment que els horaris indicats no són realistes.
Pel Pic de l’Orri vàrem fer 2:44 (dins del marge de 2:30 indicat).
Del Pic de l’Orri al Roc del Boc 2:00 (temps indicat 0:50), cal dir que malgrat que el temps emprat el ritme va ser alt.
Del Pic del Roc del Boc a la Torre de Xillèn: 3:30 (temps indicat fins a la Torre d’Eina) En el temps fet servir cal tenir en compte el ràpel del Pas del Violoncel la consegüent pèrdua de temps en les maniobres de corda (fins aleshores la corda no va ser necessària en cap punt).
La resta del tram cal esforçar-se en la navegació, malgrat anar pel cordal de la cresta requereix alguns flanquejos exposats i en els que cal anar buscant el pas, per la qual cosa la velocitat es recent.
En conclusió, caldria revisar els temps indicats en la fitxa i adequar-los a les condicions hivernals.

ITINERARI:
Fins al Coll de la Malesa, 2649 m. L’itinerari és fàcil de seguir, sempre seguint al per al cordal. Abans del pas del Violoncel vàrem fer un flanqueig pel vessant S fins a una canal que vàrem remuntar en un pas d’uns 4 m (III) fins just a sobre de les anelles del ràpel.
A partir de la canal que la ressenya indica que s’ha de travessar (II) després del ràpel del Pas del Violoncel no apareix ni el dibuix de cap camí i molt menys marques vermells.
En el sector dels cims del Puig N i S de la Conca la navegació no és fàcil, i encara més es complica en els Dits d’en Xillèn.
Considerem que la descripció de la fitxa per aquest sector no és prou clara, transcriu una ressenya de Pako Crestas, però entenem que no ha estat verificada amb anterioritat a la publicació de la fitxa del repte.
En el nostre cas vàrem flanquejar part dels Dits d’en Xillèn per marge esquerre deixant els dits a la dreta i després per l’esquerra fins al coll entre els Dits i la Torre d’en Xillèn.
En tot aquest sector el terreny és molt exposat, està molt descompost i la presència de neu en el vessant N dificulta la progressió, no és possible utilitzar tècniques d’encordament i cal bona dosi de navegació per anar progressant.
La fitxa no fa esment del fet que és un tram delicat i exposat. Igualment, entenem que la descripció que en fa és molt escueta i costa d’identificar el què hi diu en el terreny.
Per això admetem que vàrem cometre alguns errors d’identificació dels cims i que vàrem confondre la Torre d’en Xillèn amb la darrera punta dels Dits. Això va fer que ascendíssim la Torre i quedéssim sobre els tallats que de la bretxa que la separen de la Torre d’Eina.

CONCLUSIÓ:
A causa de la llargària de l’activitat, al fet d’haver-la fet en condicions hivernals (encara que està sent un any sec, hi havia neu pols sense transformar molt inestable) a les dificultats de navegació i als errors propis d’identificació dels cims, va fer que arribats a les 16:00 al cim de la Torre d’en Xillèn optéssim per una retirada, feta en condicions difícils pel terreny tan descompost i que ens va fer muntar un ràpel de fortuna per a garantir millors condicions de seguretat. Vàrem veure clar que assolir la Torre d’Eina significava que se’ns fes de nit al mateix cim o just a l’inici del descens que presentava dificultats evidents per l’estat de la neu i els forts pendents a baixar.
Pensem que la decisió va ser l’encertada ja que just a l’inici del bosc, ja en el camí de baixada, la fosca es va tancar i vàrem haver d’acabar l’itinerari en plena nit, arribant al punt de sortida a les 20:00.
Malgrat tot, ens sentim plenament satisfets de l’activitat duta a terme perquè va fer-nos esforçar al màxim i ens va permetre gaudir d’uns paratges impressionats en la màxima solitud de la muntanya.
Pensem que seria adequat que abans de publicar una fitxa de repte, l’activitat s’hagués realitzat en les condicions els més semblants possibles a les que després els equips es trobaran i que els horaris i les descripcions fossin les més ajustades possibles a la realitat.
Volem agrair a l'organització dels REPTES D’ENTITATS per la iniciativa i la vellesa de les propostes que ens presenten als equips d’alpinisme.

Pàrquing de sortida a Planés.

Vista de l'ascens a la Torre d'Eina 2831 m des del cim de la Torre d'en Xillèn just a sobre de la bretxa que separa aquest cim de la Torre d'Eina.

Ràpel de 30 m per abandonar la ruta, instal·lat a la baixada de la Torre d'en Xillèn cap a la bretxa que el precedeix. Ens serveix per baixar la canal fins a pendents més amables i poder així arribar a la coma del Circ de la Conca.