Corredor noreste/central a la Peña de la Una AD 300m

Photo ofCorredor noreste/central a la Peña de la Una AD 300m Photo ofCorredor noreste/central a la Peña de la Una AD 300m Photo ofCorredor noreste/central a la Peña de la Una AD 300m

March 26, 2023
March 2023

near Serveto, Aragón (España)

Al bucòlic massís del Cotiella, hi ha aquest estètic corredor que talla pel mig la cara nord del cim de la Una, coronant la vall del famós Ibón de Plan. Possible dificultat particular a l'inici on s'ha de superar un tram en mixte (III+ max). Després pendent de 45 graus on als trams finals si no hi ha molt mantell augmenta a 50. S'arriba a una espècie de matriu on podem agafar: o una petita canal per la dreta fins sortir per un petit muret mixte molt assequible, o per les pales de l'esquerra amb neu i una mica més exposat fins a desembocar més amunt de la cresta. Nosaltres vam agafar la primera opció (llibre Francis Mousel).

A partir d'aquí fins el cim és una cresta d'un centenar de metres de desnivell (passos de III en mixte segons ressenya) que nosaltres no fem per la meteo inestable i no anàvem sobrats de temps. Aquesta cresta final es veu assequible de pujada però el descens per la mateixa més tortuosa.

Vam fer tota la canal en ensamble (friends i tascons, va bé portar algun pitó pla per si de cas ja que costa de protegir).

Devallem doncs sense fer cim per la carena cap al nord fins a un collet. Aquí podem baixar cap a l'est per forta pendent i tornar per on hem vingut o millor cap a l'oest a la vall de Lavasar per fer-la circular. En qualsevol cas amb compte que es terreny allavós.

Fantàstica ruta a un lloc molt solitari i salvatge! La canal un cop a dins tens un ambient maquíssim que recorda al Cadí.

L'accés és per pista de terra 14 km en bon estat desde Saravillo, quan és temporada primavera-estiu hi ha una taxa de 3€. En el nostre cas no arribem a la cabaña de Lavasar (on hi ha el parking) per gel a la pista (20 min més a peu).