Photo ofChelav Alimestan - جنگل نوردی چلاو به الیمستان از روستای تیار به لهاش - آمل مازندران Photo ofChelav Alimestan - جنگل نوردی چلاو به الیمستان از روستای تیار به لهاش - آمل مازندران Photo ofChelav Alimestan - جنگل نوردی چلاو به الیمستان از روستای تیار به لهاش - آمل مازندران

November 30, 2017
October 2017

near Tiaf, Māzandarān (Iran)

چلاو سرزمینی رازآلود با جنگل هایی مه گرفته و مردمانی چشم و دل سیر و بس مهمان نواز و روستاهایی پی در پی و پر قدمت، یکی از بخش های شهرستان آمل استان مازندران است. مسیر دسترسی این منطقه ییلاقی و توریستی از جاده هراز بیست کیلومتر مانده به شهر آمل و از روی پلی بر روی رود هراز - یا همان رود اهورامزدا - می گذرد. این دهستان زیبا مسیرهای پیمایشی متعددی دارد اما مسیر پیش رو پیمایش از روستای تیار به ارتفاعات امامزاده قاسم و فرود به منطقه الیمستان و روستای لهاش می باشد
این منطقه چهار فصل بوده که پیمایش ما در یکی از روزهای سحرانگیز مهرماه پاییز نود و شش رقم خورد و لذت بهرمندی از آب و هوایی شگفت انگیز نصیبمان گردید. در صورت بارش نیز باید در نظر داشت بخش هایی از مسیر گلی خواهد بود و سرعت حرکت را خواهد گرفت اما چه باک که هر لحظه که در جنگل های تاریک و نمور و درهم تنیده چلاو سپری شود بر عمر انسان خواهد افزود
در مسیر چندین تلار وجود دارد که با مناظر زیبایی که می سازند نه تنها برای صرف صبحانه و ناهار اوقات خوشی را نوید می دهند بلکه لذت عکاسی را نیز صدچندان می نمایند. تلار به کلبه هایی گفته می شود که مالداران در میانه جنگل می سازند تا گاوهایشان و گاوچران هایشان به صورت موقت در آنها اقامت گزینند. بد نیست ضمن حفط پاکیزگی این تلارها در مصرف هیزم های اطرافشان نیز صرفه جویی کنیم تا گاوچران ها در فصل های سرد دچار زحمت نگردند
در میانه راه جایی که به آبفشان کوه نزدیک می شویم چشمه ای که بیشتر از آن به عنوان آبشخور استفاده می گردد در نزدیکی یک تلار وجود دارد که با صبر و حوصله می توان آبی برای آشامیدن از آن برداشت کرد
پس از این مکان می توان ادامه راه را به سمت زائرسرای قله امامزاده قاسم پیمود و یا می توان به سمت غرب رفت و وارد جنگل الیمستان شد و از راه پاکوب به جاده آسفالته و سپس روستای لهاش و امامزاده آن رسید که مکان مناسبی جهت شستشو و یا خرید وسایل از بقالی است. اما اگر به سمت قله رفتید باید بدانید پیش از رسیدن به زائر سرا دو حفره بزرگ و زیبا انتظار شما را می کشد که محلی ها آن را متعلق به رستم می دانند زمانی که خم شده بود تا از آب دریا بنوشد و جای زانوان او بر جای ماند. از همین روی آن دو حفره را رستم مال می نامند. هرچند به خاطر ساختار آهکی منطقه این دو حفره ناشی از فرونشست می باشند و البته ربطی هم به شهاب سنگ ندارند اما باورهای محلی و افسانه هایشان بیش از واقعیت علمی بر دل می نشیند

امید است هر گاه وارد طبیعت شدیم نه تنها زباله ای رها نکنیم بلکه اگر هم شی ناهمگونی با طبیعت دیدیم آن را با خود برگردانیم

نکته یک: در ورودی منطقه چلاو نگهبانی مستقر است که معمولا از ورود خودروهای توریستی بدون مجوز جلوگیری می کند
نکته دو: این مسیربا دستگاه جی پی اس گارمین مدل 64 اس ثبت گردیده است

چشمه و آبشخور

• Photo of arash100percent
    arash100percent Jul 22, 2018

من و دوستم این مسیر رو رفتیم با توجه به راهنمایی های شما، مسیر صعود واقعا سخت با شیب تندی بود که خیس عرق شدیم که کنار چشمه با بطری دوش گرفتیم و در کلبه نزدیک چشمه شب رو سپری کردیم که فوق العاده بود، با نمای بالا تر از ابرها، مسیر فرود از جنگل الیمستان بسیار زیبا و کم شیب بود، تشکر فراوان برای رکورد این مسیر زیبا

• Photo of بهادر
    بهادر Jul 31, 2018

سپاس آرش جان خوشحالم که این مسیر به کارتون اومد

• Photo of nvaab@0925433
    nvaab@0925433 Aug 23, 2019

سلام چه طوری می تونم مسیرتان را برای خودم save کنم روی آیکون می زنم ولی چیزی نمی آید

• Photo of بهادر
    بهادر Aug 23, 2019

با چه نرم افزاری کار می کنید؟ اگر منظورتان اپلیکیشن ویکس لاک هست که گزینه سیو مسیر دیگران در نسخه پولی میسر است، اگر با نرم افزار دیگری این کار را می کنید باید دید چه نرم افزاریست، در کل در بروز وارد سایت ویکی لاک شوید و مسیر را دانلود کنید و بر اساس فرمتی که دانلود می کنید در نرم افزار مورد نظر استفاده کنید. مثلا فرمت جی پی ایکس برای نرم افزار های مسیریابی معمول گوشی و یا دستگاه حی پی اس و فرمت کی ام ال برای گوگل ارث. در کانال تلگرام آموزش مسیریابی اینجانب این مسائل آموزش داده شده است. آدرس کانال