Photo ofCerdanya: Prat de Cadí - Canal del Cristall - Puig de la Canal del Cristall - Puig del Quer - Vulturó - Canal Baridana Photo ofCerdanya: Prat de Cadí - Canal del Cristall - Puig de la Canal del Cristall - Puig del Quer - Vulturó - Canal Baridana Photo ofCerdanya: Prat de Cadí - Canal del Cristall - Puig de la Canal del Cristall - Puig del Quer - Vulturó - Canal Baridana

September 9, 2023
September 2023

•   5 2 Reviews

near el Quer Foradat, Catalunya (España)

Ruta preciosa i aventurera a la Cerdanya que puja a la Serra del Cadí per una canal espectacular (Canal del Cristall) i davalla del Cadí per una altra canal (Canal Baridana).

La ruta passa pel Prat de Cadí, un dels indrets més bonics de Catalunya, amb unes vistes fabuloses de la cinglera del Cadí.

La ruta també corona diversos cims de la Serra del Cadí, entre ells el cim més alt de la Serra: el Vulturó, de 2649 metres d'alçada. No cal dir que les vistes de la Cerdanya des del Cadí són esplèndides.

A més, la ruta inclou tarteres, grimpades, desgrimpades, trams lliscant avall per una tartera, fonts, arbres monumentals, rierols, prats, ... També és habitual veure isards, i a vegades cabirols.

En resum, una ruta molt completa i variada, que nosaltres hem gaudit d'allò més.

La ruta està basada en les rutes de Germinal V i Aventura't, aplicant algunes variacions.

BREU RESSENYA:

Deixem el vehicle a l'aparcament de Coll de Pallers. Després de travessar el Pla de Mataplana i recórrer els bonics boscos de la Serra de Mataplana arribem al Collet de Reineres, caracteritzat pel seu color vermellós. Continuem caminant per bosc, creuem el Collet Roig i accedim al preciós Prat de Cadí, un dels indrets més bonics de Catalunya. Passem per la Font del Pi, alternem trams de bosc amb trams de tartera i ens plantem a l'inici de la imponent Canal del Cristall. Grimpem seguint marques grogues i blanques, ascendim per un tram descompost i girem a l'esquerra per resseguir un camí que s'apropa a la paret de roca i que ens deixa al darrer tram de la canal. Fem unes grimpades finals i assolim el Coll de la Canal del Cristall, de 2517 m. Anem resseguint l'extrem del cingle del Cadí, tot ascendint, fins coronar el Puig de la Canal del Cristall, 2588 m. Davallem al Coll de la Canal de l’Ordiguer i coronem el Puig del Quer, de 2567 m, el segon cim de la ruta. Després de superar dues cotes secundàries tot resseguint el cingle, baixem fins el Coll del Quer on enllacem amb el sender que, alternant un tram fressat amb un tram pedregós i no definit ens permet grimpar fins el cim del Vulturó o Puig de la Canal Baridana, de 2649 m, el punt més alt de la ruta. Caminem avall fins el Coll de la Canal Baridana i iniciem el descens per la Canal Baridana, on llisquem per la tartera per aquells trams on hi ha més quantitat de pedra petita. Travessem el Torrent de les Planes, passem per la Font de les Planes i creuem el Coll superior de Jussana i el Collet de Jussana. Resseguim un sender i passem entre dos Dipòsits d’aigua per incendis. Continuem per una pista-sender que travessa un rierol i creua després el Torrent de la Torrentera. Poc després creuem el Riu del Quer, prenem un corriol a la dreta i arribem a l'aparcament.

A TENIR PRESENT:

L'ascensió per la Canal del Cristall no presenta cap dificultat rellevant. Només hi ha un curt tram pedregós una mica incòmode on l'abundància de grava i pedres soltes dificulten l'ascensió.

El descens per la Canal Baridana és una mica delicat. No té massa dificultat, però hi ha algun tram molt descompost especialment a l'inici on hi ha poca pedra i per tant no podem "lliscar". Considero important anar amb pals per mantenir l'equilibri i evitar relliscar.

Quan davallem per la Canal Baridana, convé buscar els punts on hi ha força quantitat de pedra petita, i aleshores anar lliscant avall aprofitant l'esmorteïment que ens proporcionen les pedres.

Si es va en grup, cal anar distanciats quan davallem per la Canal Baridana perquè és fàcil que, mentre davallem, fem caure pedres tartera avall.

Aquests trams més difícils no seran cap problema per muntanyencs avesats les canals i tarteres. Però poden ser dificultosos per persones menys avesades.

Hi ha una font d'aigua al Coll de Pallers, a pocs metres de l'aparcament.

EQUIPAMENT:

No cal cap equipament.

VARIACIONS:

Si es vol escurçar la ruta i fer-la més senzilla, es pot obviar l'ascens al Vulturó.

RESSENYA DETALLADA:

La ruta es divideix en 3 parts:
1) Prat de Cadí i Canal del Cristall
2) Puig de la Canal del Cristall, Puig del Quer i Vulturó
3) Canal Baridana i retorn

Deixem el vehicle a l'aparcament de Coll de Pallers. Passem per una tanca de fusta i resseguim un sender ascendent en direcció sud que mena al Pla de Mataplana.

Continuem pel sender en direcció sud, travessant la Serra de Mataplana per terreny rocallós i sota pins de gran alçada.

Allà on el sender gira a la dreta, ens desviem uns pocs metres per accedir a un mirador natural amb precioses vistes de la Serra del Cadí.

Continuem pel sender, alternant trams de rocam amb trams sorrencs caracteritzats pel seu color vermellós.

Travessem el Collet de Reineres, també per terreny de color vermellós, fins que arribem a una tanca metàl·lica.

Creuem la tanca i arribem a una clariana, mig sorrenca mig rocallosa. Continuem sender amunt en direcció sud, indicat amb marques blanques i grogues, caminant per alguns trams de rocam molt bonic.

Arribem a un nou mirador, amb vistes esplèndides del Cadí.

Continuem ascendint i arribem al Collet Roig, on continuem trepitjant terreny de color rogenc. El camí es torna més rocallós i passa per indrets molt bonics.

Al costat dret del camí trobem un pi cargolat. Continuem caminant en direcció sud per un sender ascendent on ja es dibuixa l'imponent cingle del Cadí entre els arbres.

Accedim al Prat de Cadí, un ampli prat de gran bellesa al fons del qual s'alça amb majestuositat la Serra del Cadí. És un indret idíl·lic, dels més macos de Catalunya.

Travessem el prat, entrem a un bosc i voltem la Font del Pi. En lloc de seguir el sender, seguim unes marques blanques i grogues desviant-nos lleugerament a la dreta. Enllacem amb una tartera entre arbres per la qual hi ascendim i on hi trobem grans fites de pedres.

Girem a l'esquerra i enllacem amb el sender, on hi trobem un Pi monumental. Continuem ascendint pel sender, indicat amb marques blanques i grogues, que ressegueix el marge de la Canal de l’Ordiguer

Arribem a una enorme clariana, ja als peus del cingle del Cadí, en concret, de la Roca de l'Ordiguer. Aquí el terreny es fa més pedregós i feréstec.

Travessem una ampla tartera i passem per sobre d’una canal que mena a un replà de roca que fa de mirador natural. Les vistes del Prat de Cadí, de la Cerdanya i del Pirineu són magnífiques.

Ascendim en direcció sud tot seguint marques grogues i blanques i arribem a les primeres estribacions de roca.

Iniciem aquí l'ascensió per la Canal del Cristall. Grimpem per rocam blanquinós seguint unes marques grogues i blanques, sense cap dificultat.

Travessem un tram de tartera relliscosa i incòmoda, on costa una mica avançar perquè la grava llisca avall quan hi posem el peu a sobre.

Aprofitem un esperó de roca de l'esquerra per girar a l'esquerra i voltar un bloc de roca caminant per trams més fressats i una mica més còmodes.

Resseguim una paret de roca i accedim al darrer tram de la canal. Grimpem pel rocater, sense dificultat i assolim el Coll de la Canal del Cristall, de 2517 m, on finalitza la canal del mateix nom.

2) Puig de la Canal del Cristall, Puig del Quer i Vulturó

Des del Coll de la Canal del Cristall resseguim un petit sender ascendent entre terreny feréstec i pedregós, però ben aviat ens desviem a la dreta per resseguir l'extrem del cingle.

Coronem un cim on hi trobem una creu, però continuem uns metres més per l'extrem del cingle per assolir un punt més alt, que identifiquem com a Puig de la Canal del Cristall, de 2588 m. La panoràmica de la Cerdanya és extraordinària.

Continuem resseguint l'extrem del cingle, ara en sentit descendent, per accedir al Coll de la Canal de l’Ordiguer.

Des d'aquí ascendim per l'extrem del cingle, sense camí definit però de molt bona petja fins coronar el Puig del Quer, de 2567 m.

A partir d'aquí, el camí al costat del cingle és més rocallós i accidentat. Hem d'anar vigilant on posem els peus i passar de roca en roca.

Culminem una Cota secundària, de 2543 m, i poc després ascendim a una segona Cota secundària.

Davallem i travessem el Coll del Quer, de 2506 m. En lloc de continuar per l'extrem del cingle, enllacem amb un sender que ascendeix per terreny feréstec i pedregós.

A partir d'un punt, el sender es perd, però anem seguim les fites que ens van indicant la direcció que hem de seguir mentre albirem el Vulturó al davant esquerra.

Arribem a una cruïlla on anem a l'esquerra per camí poc definit per ascendir al Vulturó.

Després de fer unes senzilles grimpadetes i recórrer la carena del Vulturó, assolim el cim del Vulturó o Puig de la Canal Baridana, de 2649 m, el cim més alt del Cadí.

Resseguim uns metres la rocallosa carena en direcció oest i prenem un camí descendent poc indicat a la dreta. FEm algunes desgrimpades i en pocs metres enllacem amb un sender que ens deixa al Coll de la Canal Baridana, situat a 2501 m.

3) Canal Baridana i retorn

Iniciem el descens per la Canal Baridana, en direcció nord.

La primera part de la canal està força descomposta i no té prou pedra com per "lliscar" avall. Per tant, cal anar amb cura de no relliscar. Recomano anar amb pals, per tenir més estabilitat durant la baixada.

Després duna estona davallant comencem a trobar trams amb prou pedra a la tartera com per lliscar avall, aprofitant l'esmorteïment generat per les pedres per frenar la nostra baixada.

Aquests trams són molt divertits, però cal estar molt concentrats i atents, perquè la mida i la profunditat de les pedres va variant i per tant, hem d'adequar el nostre pas al terreny.

Després de força estona davallant per la canal, enllacem amb camí pedregós fitat a la dreta, que ens va acostant progressivament a una zona arbrada, on neix el Torrent de les Planes.

Davallem pel torrent resseguint el sender fins que arribem a una petita clariana.

Resseguim un corriol fitat que mena a la Font de les Planes, on trobem una vaca bevent del rajolí d'aigua que cau.

Entrem en un bosc de pins alts que desemboca en el Coll superior de Jussana, de 1882 m, un prat amb precioses vistes.

Resseguim les fites i enllacem amb un corriol que passa per una font i que s'obre en una clariana que en pocs metres ens deixa al Collet de Jussana, de 1767 m.

Aquest coll és un ampli prat envoltat de boscos. Anem resseguint el que sembla un camí i que progressivament es va definint i on el terra va agafant un color vermellós.

Allà on trobem una fita sobre una roca rogenca, girem a l'esquerra i prenem un sender descendent pel mig d'un bosc.

El sender arriba a un trencall, on prenem la pista forestal de l'esquerra. Després de vorejar uns prats, el camí ens duu a dos Dipòsits d’aigua per incendis.

Passem pel mig dels dos dipòsits i agafem una pista forestal que va serpentejant avall. La pista travessa un petit rierol i continua fent ziga-zaga fins el Torrent de la Torrentera.

Continuem resseguint la pista forestal, travessant un bosc. La pista es va fent més estreta i es converteix en un sender que desemboca en el Riu del Quer.

Davallem al riu, el creuem i resseguim un corriol ascendent, que després de vorejar un preciós prat, puja fins una bifurcació marcada amb un senyal de pintura blanc i vermell.

Aquí hem de girar a la dreta, superar un filat, i ascendir per un corriol senyalitzat amb marques blanques i vermelles.

El corriol arriba a una nova bifurcació, on prenem el corriol de la dreta, que remunta un torrent i ens duu al Coll de Pallers, on hem aparcat el vehicle, finalitzant així aquesta intensa ruta.

Espero que la gaudeixis!

Aparcament de Coll de Pallers

Pla de Mataplana

Serra de Mataplana

Mirador natural

Photo ofCollet de Reineres. Rocam vermellós Photo ofCollet de Reineres. Rocam vermellós Photo ofCollet de Reineres. Rocam vermellós

Collet de Reineres. Rocam vermellós

PictographDoor Altitude 5,587 ft
Photo ofTanca i clariana. Marques blanques i grogues Photo ofTanca i clariana. Marques blanques i grogues Photo ofTanca i clariana. Marques blanques i grogues

Tanca i clariana. Marques blanques i grogues

Mirador

Pi monumental

Canal de l’Ordiguer

Tram obert. Tartera

Photo ofPas per sobre d’una canal i mirador natural. Seguim marques grogues i blanques Photo ofPas per sobre d’una canal i mirador natural. Seguim marques grogues i blanques Photo ofPas per sobre d’una canal i mirador natural. Seguim marques grogues i blanques

Pas per sobre d’una canal i mirador natural. Seguim marques grogues i blanques

Photo ofInici de la Canal del Cristall. Marques grogues i blanques. Grimpem Photo ofInici de la Canal del Cristall. Marques grogues i blanques. Grimpem Photo ofInici de la Canal del Cristall. Marques grogues i blanques. Grimpem

Inici de la Canal del Cristall. Marques grogues i blanques. Grimpem

Continuem grimpant canal amunt

Photo ofVista avall. Tram de tartera relliscosa i incòmoda Photo ofVista avall. Tram de tartera relliscosa i incòmoda Photo ofVista avall. Tram de tartera relliscosa i incòmoda

Vista avall. Tram de tartera relliscosa i incòmoda

Esquerra

Photo ofTram més fressat i una mica més còmode Photo ofTram més fressat i una mica més còmode Photo ofTram més fressat i una mica més còmode

Tram més fressat i una mica més còmode

Photo ofTram final de la Canal del Cristall. Tornem a grimpar Photo ofTram final de la Canal del Cristall. Tornem a grimpar Photo ofTram final de la Canal del Cristall. Tornem a grimpar

Tram final de la Canal del Cristall. Tornem a grimpar

Photo ofColl de la Canal del Cristall, 2517 m Photo ofColl de la Canal del Cristall, 2517 m Photo ofColl de la Canal del Cristall, 2517 m

Coll de la Canal del Cristall, 2517 m

Dreta. Seguim l’extrem del cingle

Photo ofPuig de la Canal del Cristall, 2588 m Photo ofPuig de la Canal del Cristall, 2588 m Photo ofPuig de la Canal del Cristall, 2588 m

Puig de la Canal del Cristall, 2588 m

Coll de la Canal de l’Ordiguer

Puig del Quer, 2567 m

Cota secundària, 2543 m

Cota secundària

Photo ofColl del Quer, 2506 m. Enllacem amb el sender Photo ofColl del Quer, 2506 m. Enllacem amb el sender Photo ofColl del Quer, 2506 m. Enllacem amb el sender

Coll del Quer, 2506 m. Enllacem amb el sender

Photo ofCamí feréstec, pedregós i no definit. Seguim les fites Photo ofCamí feréstec, pedregós i no definit. Seguim les fites Photo ofCamí feréstec, pedregós i no definit. Seguim les fites

Camí feréstec, pedregós i no definit. Seguim les fites

Photo ofAscensió al Vulturó, el cim més alt del Cadí. Grimpadetes Photo ofAscensió al Vulturó, el cim més alt del Cadí. Grimpadetes Photo ofAscensió al Vulturó, el cim més alt del Cadí. Grimpadetes

Ascensió al Vulturó, el cim més alt del Cadí. Grimpadetes

Photo ofVulturó o Puig de la Canal Baridana, 2649 m Photo ofVulturó o Puig de la Canal Baridana, 2649 m Photo ofVulturó o Puig de la Canal Baridana, 2649 m

Vulturó o Puig de la Canal Baridana, 2649 m

Dreta avall. Desgrimpades

Photo ofColl de la Canal Baridana, 2501 m. Dreta avall. Llisquem per on trobem moltes pedres de mida petita Photo ofColl de la Canal Baridana, 2501 m. Dreta avall. Llisquem per on trobem moltes pedres de mida petita Photo ofColl de la Canal Baridana, 2501 m. Dreta avall. Llisquem per on trobem moltes pedres de mida petita

Photo ofContinuem avall per la Canal Baridana Photo ofContinuem avall per la Canal Baridana Photo ofContinuem avall per la Canal Baridana

Continuem avall per la Canal Baridana

Photo ofLlisquem per la tartera de la Canal Baridana Photo ofLlisquem per la tartera de la Canal Baridana Photo ofLlisquem per la tartera de la Canal Baridana

Llisquem per la tartera de la Canal Baridana

Enllacem amb camí pedregós fitat

Torrent de les Planes

Petita Clariana. Resseguim corriol fitat

Font de les Planes

Photo ofColl superior de Jussana, 1882 m. Corriol amb fites Photo ofColl superior de Jussana, 1882 m. Corriol amb fites Photo ofColl superior de Jussana, 1882 m. Corriol amb fites

Coll superior de Jussana, 1882 m. Corriol amb fites

Dreta

• Photo of Yo70
    Yo70 Oct 8, 2023

Gracias por las explicaciones y por el trabajo realizado. Solo comentar que la tartera tiene tela, se hace larga y dura pero muy contenta de haberla hecho

• Photo of Ramir De Porrata-Doria
    Ramir De Porrata-Doria Oct 8, 2023

Moltes gràcies per la teva valoració i comentaris.
    I enhorabona per haver completat la ruta.

• Photo of Jordi-Mitsu
    Jordi-Mitsu Aug 29, 2024

Hola!
    Ruta molt chula i diferent amb el pas per les canals
    Es per gent acostumada a caminar per la muntanya.
    Gracies per compartirla

• Photo of Ramir De Porrata-Doria
    Ramir De Porrata-Doria Aug 29, 2024

Gràcies pel teu comentari, Jordi.
    Efectivament, és una ruta per persones avesades a grimpar i a baixar tarteres.
    Celebro que t'hagi agradat.