Cebel-i Reis Dağı Kuzey Rotası

April 7, 2024
April 2024

near Uzunöz, Antalya (Türkiye)

Abstract ;

"Sultanu'l-Berreyn ve Hakanu'l-Bahreyn" yani "karanın sultanı ve iki denizin hakanı" Keyhüsrev oğlu Keykubad'ın şehrinden şark cihetine bakıldığında görülen etkileyici dağ zirvesi , Alt Paleozoyik Zamanın Üst Permiyen Dönemine (259.51 ± 0.21 – 251.902 ± 0.024 milyon yıl önce) tarihlenen Cebireis Formasyonu'nun en yüksek noktasıdır. Kristalize kireçtaşları ve dolomitik kireçtaşlarının geniş yayılım gösterdiği kütle 10x8 km lik bir zemine oturur. Zirve yüksekliği resmi kaynaklarda 1649 m olarak verilmiştir.

Cebel-i Reis Dağı Kuzey Cephesi

Kış günlerimizin kurtarıcısı, tırmanması zor, bol çarşaklı ve de susuz dağımızın ismiyle ilgili genel bir kafa karışıklığı mevcut. Varyasyonları 3 başlıkta toplamak mümkün;
1) Benim ve de eskilerin bu dağla ilgili hatırladığı en eski isimlendirme genellikle "cebreyiz" ya da "cebreez" şeklinde olurdu.
2) Daha sonraki dönemde Cebel-i Tarık (Tarık Bin Ziyad'a atfen Tarık dağı) örneğinde olduğu gibi Cebel-i Reis (Reis Dağı) ya da Cebelireis olarak yazılmaya başlandı. Malum, arapça جَبَل (Jabal ya da Cabal) "dağ" anlamına gelmektedir.
3) Son zamanlarda pek çok resmi yayın, tez, harita ya da Mta yayınlarında "Cebireis" adı geçmeye başladı. Bu kullanımın yerel ağızdaki kullanımın Romanizasyonundan kaynaklandığı kanısındayım. Israrcı değilim, aydınlatan olur ise sevinirim.

Ben bu tür alanlarda "Cebel-i Reis", köylülere patika sorarken ise 1. seçeneği kullanmayı tercih edeceğim.

devam edeceğim, canım sıkıldı ;

Kaynakça ;

1) https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/455513
2)https://fbe.cu.edu.tr/storage/fbeyedek/makaleler/2017/ANAMUR%20(MERS%C4%B0N)%20DOLAYININ.pdf
3) https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/468537
4) https://en.wikipedia.org/wiki/Gibraltar
5) https://www.nisanyanyeradlari.com/?y=Metdere&ul=Hepsi&o=c&s=1

Parkur Analizi

BP endeksi, bir dağ bisikleti, yol bisikleti, yürüyüş veya koşu rotasının zorluğunu puanlayan otomatik bir değerleme sistemidir. Bu parkurun zorluk derecesi "130" olarak ölçülmüştür. Aşağıda yer alan IBP Zorluk Tablosundan ilgili aralığı bularak, sahip olduğunuz kondisyona göre, parkurun zorluk derecesi hakkında fikir edinebilirsiniz.

Ibp parkur zorluk puanı

Hüseyin TÜRKELİ
ve
Ben

Photo ofParkur Başlangıcı / Karataş Çeşmesi Photo ofParkur Başlangıcı / Karataş Çeşmesi Photo ofParkur Başlangıcı / Karataş Çeşmesi

Parkur Başlangıcı / Karataş Çeşmesi

Uzunöz, namı diğer Metderesi Mahallesi girişinde yer alan, güzel içimli suya sahip çeşme parkur başlangıcı olarak seçildi. Bölgenin adı karataş olduğundan çeşme bu adla tanımlandı. Çeşmenin etrafı araç park etmek için uygun. Tırmanmadan biraz ısınmak isteyenler için köy camii yanı da uygun bir park alanı olabilir. Hava sıcaklığı ve de meteorolojik veriler güneşli ve güzel bir gün olacağını müjdeliyor. 1245 m'lik tırmanış ve iniş için 531 m irtifadan tırmanışa başlıyoruz. Buraya ulaşmak için gerekli rota bilgisine 2. görselden ulaşabilirsiniz.

Yukarı / Çamurluk Yolu

Köylülerin bu yolun Çamurluk yolu olarak bilindiğini söylediler. Parkura giriş yapık yükselişe başlıyoruz.

Patika Girişi

Buradan başlayan basit bir patika, sizi kızılin olarak bilinen avcı inine kadar götürecek. Patikanın giriş alternatiflerinden ilki bu sık kullanılan patika. diğeri için parkur sonunda yer alan patika değerlendirilebilinir.

Sola, Yukarı / İnastık Tepesi

Takip edilen patika aslında Guzyaka mahallesine giden eski yol. Siz bu noktadan sola yukarı dönüp bir müddet sırt hattından gideceksiniz. Karşınıza çıkan ak çakıllı patika asıl hattımız.

600 m irtifa

Sırt hattında irtifa 600 m'ye yükseliyor. Manzara böyle, ilerliyoruz.

Patika Hattı

Zirveye ilerleyen ve çobanlar tarafından hala kullanıldığı için belirgin olan hat bu. Beyaz çakıllı yapısından hemen fark edilecektir.

700 m irtifa

700 m irtifada patika beyaz çakıllı bir dere yatağına doğru ilerliyor. Bir süre bu dere hattından tırmanılacak. Etrafta keçiler var çoban kadın olunca biraz çekindi. Yine de kabaca doğru hatta olduğumuzu uzaktan teyit etti. Hayvanları yeni kırkılmış ve besili. Malum bayram yaklaşıyor.

Dere yatağı

Bu dere yatağı üzerinde yapılan 50 m'lik temiz bir yükseliş sonrası sağa yukarı ilerlenecek.

Sağa, yukarı

Bu noktadan sonra patikalar keçiler ve çobanların sürekli kullanması nedeniyle biraz kafa karıştırıcı olabilir. 1048 m'de yer alan geçide kadar 308 m'lik, basit keçi yollarından oluşan ama takibi mümkün patika hatları üzerinden ilerleniyor. Biz en sık kullanılanları takip ederek bu hattı oluşturduk. Dönüşte bir kaç noktada kestirmelerden ya da daha iyi geçişlerden faydalandığımız dikkatli gözlerden kaçmayacaktır. Yine de hattın kabaca takibi sizi sorunsuz olarak dağ geçidine kadar sorunsuz götürecektir.

800 m irtifa

800 m irtifada manzara hala engellerle dolu. Yükseliyoruz.

Bu noktada dim barajı ve baraj gölü kadraja girmeye başlıyor.

900 m irtifa

Sandal ve çam ağaçlarıyla kaplı 900 m irtifayı geçiyoruz.

Dim barajı ve baraj göleti, batı ufkunda Arapköyü, aşağıda Bıçakçı ve Herr Hüseyin Sezen'in malikanesi kadraja giriyor. Keyifle yükseliyoruz.

1000 m irtifa

Artık makilik sırt hattının sonuna geliyoruz. Üstte yer alan tepelerin maalesef bir adı yok. Dağın görkemli kuzey - kuzeydoğu yamaçları daha belirgin hale geliyor. Alanya sırtları ve hıdırellez üstü çirkin villa inşaatları seçiliyor. Aşağıda Kuzyaka, karşıda Üzümlü ve Gıvrasıl (Uğurlu) görüş hattına giriyor.

Dağ geçidi

Burası tam bir dağ geçidi. Makilik tırmanış hattı sona eriyor ve yol birden dar bir geçitten sağa dönerek kızılin'e kadar ilerleyen ve artık kaybolmaya yüz tutmuş kaçak avcı patikasına giriyor.

Patika hattı

Alışkın gözler için sorun teşkil etmese de bir kaç noktada patikanın takibi sorunlu. Hatta kalmanız yeterli olacaktır. Zemin temiz ve artık makilik alanlar geride kaldı.

Kızılin

Rengiyle müsemma bu küçük korunaklı alan yörenin meşhur kaçak avcılarının konaklama alanı. Ortam "fazla uzaklaşmış olamayacaklarını" fısıldıyor. Bu hayvanları eti sanıldığı gibi çok lezzetli değildir. Üstelik av koruma bölgesi. Yazık...

1100 m irtifa

İn sonrası iri parçalı çarşak bir vadiden 500 m civarında yükseleceğiz. Eski kayıtlarda mevcut patika izleri tamamen kaybolmuş. Vadinin ortasında yer alan kayalar nispeten daha büyük olduğu için buradan çıkmayı tercih ediyoruz. Bu benim çok keyif aldığım bir spor türü. Her 50 metrede bir soluklanıp 100. metrelerde mola veriyoruz. Acelemiz yok.

1200 m irtifa

Burada bir çay molası verip yükselmeye devam ediyoruz. Manzara harika. Az kişiyle yapılan yürüyüşlerin böyle bir avantajı var. İstemediğiniz kadar çay :)

1300 m irtifa

Burada portakal yedik. Acaip bir meyve. 2 suluk ve 1 adet 1,5 l'lik su şişesi taşıyorum. 2 litre su tüketmişim. Terleme hızı inanılmaz çünkü tuvalet ihtiyacı oluşmadı. 500 ml çay içtik. Molalarda oturup Dim Barajını seyrediyoruz. Çocukluğumuzun Alanya'sı yavaş yavaş gözümüzün önünde talan ediliyor. Bu tür vadileri seviyorum. Yakında karlar eriyecek ve karlı dağların zirvelerine giden yollar açılacak. Karlama gözümüzde tütüyor.

1400 m irtifa

Doğu sırtlarının geçit vermez yüksek duvarlarına yaklaşıyoruz. Dağın bu kısmında yer alan oldukça kırıcı bölgeye gelmek bir türlü nasip olmuyor. 10-20 m genişliğinde pek çok dolin barındıran bölge için hep zaman sorunu ortaya çıkıyor. Bir gün geleceğiz.

1500 m irtifa

Artık doğu aksı yerine sağa dönüp kuzeydoğu - güneybatı hattına yöneliyoruz. Yükseliş artık ağaçlık bir yamaçtan devam ediyor. Üstte yer alan duvardan bir geçiş bulabilmek için ilerliyoruz. Gökyüzü ve bulutlar etkileyici.

Dağ geçidi

Tam bu noktada karşımıza çıkan bu dağ geçidi ile artık zirve altında yer alan dolinlere ulaşıyoruz. Bizim için de sürpriz olan bu avcı geçişi sonrası sağa dönüp yükseliyoruz.

1600 m irtifa

Geçit sonrası ilk dolinin içinde irtifa 1600 metreye ulaşıyor. Artık çok az yolumuz kaldı. Üst baldırlarımın zorlanmasını hissediyorum. Sanırım bir kaç gün ağrıyacak.

Cebel-i Reis Zirvesi, 1649 m

Geçitten çok kısa bir süre sonra zirveye ulaşıyoruz. Zirvenin bu kadar yakında olacağını hesap etmemiştim. Açıkçası biraz sürpriz oldu. Daha önce hep güney yüzünden tırmandığımız 1649 metrelik mütevazi zirvedeyiz. Bende yer alan ölçüler önce 1637 sonra ise 1645 olarak çıktı. Devletin bildiği vardır deyip irtifayı 1649 olarak veriyorum. 1135 metrelik güzel bir tırmanış sonrası zirvedeyiz. Tahtalı ile birlikte en güzel deniz manzaralı zirve bu olsa gerek. Kuzeyden güneye saat yönünde manzara ; Akdağ (2451 m), Kiraz Dağı, Yumru Tepesi, Cırbat Dağı, Akçal Dağları, Karatepe, Ladin Tepesi, Syedra, Akdeniz, Tahtalı Dağı, Tunç dağı, Susuz Dağı, Delikdağ, Geyik Dağı, Barcın Dağı, Kartal Dağı, Çakıllıca Tepesi, Yuvabaşı Tepesi. Yemek ve uyku zamanı.

Manzara

Dağın zirvesinde kırıcı kireçtaşı kayalıkları ve dolinler böyle görünüyor. Sevmemek imkansız.

Panorama

İniş hattı giriş

Dönüş için tercih ettiğimizi daha kısa bir geçişe sahip ancak daha dik iniş hattı bu kıstaktan başlıyor. Oldukça dik bir iniş olduğundan, artık yorulduğunuzdan ve kazaların pek çoğunun dönüş yolunda gerçekleştiği bilgisinden hareketle dikkatli inilmesini önediğim bir güzergah. Pek çok noktada ağaçlara tutunmak mümkün. Çıkılan hattan inilmesi çarşak zemin nedeniyle daha çok efor istediğinden burayı tercih ettik.

Sağa geçiş

Bu noktada ağaçlık alandan sağa geçiliyor. Zemin kırıcı ve keskin.

Çarşak Geçişi

Kısa bir çarşak dere yatağı geçiyoruz. Kızılin görünüyor.

Son büyük geçiş sonrası artık kızıline gelip daha rahat patika hattına gireceğiz. Dizler ağrıyor. Kalan portakalı da yedik. Gerçekten güzel meyve. Kalan çayı içtik. Quechua'nın 1 lt termosunun fiyat / fayda oranı gayet iyi. Ben aslında yiyip içmek için geliyorum. Yoruluyorum ama belli etmiyorum. Hacı dayı oruç tuttuğu için nevale gariban işi. Onda hep fındık, hurma ve garip pahalı yiyecekler oluyor. Fikri ve Emrah da pahalı protein barları getiriyor. Eskiden Hüseyin Baba taze soğan getir, bize de verirdi. Garibanlık zor iş vesselam.

Sağa, aşağıya

Bu noktadan giriş yapılan patika hattı, başlangıç için de kullanılabilinir. Biz dönüşte inmeyi tercih ettik. Artık Hüseyin Sezen'i ziyaret zamanı. Soğuk bira sözü var. Geçmiş olsun. Hepsini okudun mu?

Patika Sonu

Eyvallah Halil Hocam

• Photo of Hüseyin Türkeli
    Hüseyin Türkeli Apr 10, 2024

Bizi zorlayan güzel bir çıkış oldu. Özellikle çarşak zeminda ilerlemek dikkat gerektiriyor.