Photo ofCANAL DEL GEGANT ENCANTAT fins Sant Jeroni, Albarda Castellana i baixada per CANAL DELS ARINJOLS o ARÍTJOLS, Montserrat Photo ofCANAL DEL GEGANT ENCANTAT fins Sant Jeroni, Albarda Castellana i baixada per CANAL DELS ARINJOLS o ARÍTJOLS, Montserrat Photo ofCANAL DEL GEGANT ENCANTAT fins Sant Jeroni, Albarda Castellana i baixada per CANAL DELS ARINJOLS o ARÍTJOLS, Montserrat

December 31, 2016
December 2016

•   5 2 Reviews

near Monistrol de Montserrat, Catalunya (España)

Canal del Gegant Encantat fins els cims de Sant Jeroni i de l'Albarda Castellana, i baixada per la Canal dels Arínjols o Arítjols, al P.N. de la Muntanya de Montserrat.

Dues canals salvatges i solitàries per accedir a Sant Jeroni, el cim més alt de Montserrat: la CANAL DEL GEGANT ENCANTAT, de pujada, -al final de la qual trobarem l'espectacular agulla fàl.lica del Gegant-; i la CANAL DELS ARÍNJOLS o ARÍTJOLS (*), de baixada. En el Mapa d'Alpina de 2010 cap de les dues canals està marcada com a sender.

NOTA: No cal material tècnic específic, però el casc és recomanable per la baixada a la Canal dels Arínjols si es baixa en grup, doncs hi ha risc de caiguda de pedres.

RESUM: Monestir de Santa Cecília - GR 172 - Canal de la Font del Llum - Portell del Migdia - Marques grogues fins llit torrent i trencall Canal del Gegant Encantat - Miranda de Sant Jeroni (1.237m) - Les Pinasses - Albarda Castellana (1.177m) - Camí Nou de Sant Jeroni - Serra de les Lluernes - Canal dels Arinjols - Camí de l'Arrel - Monestir de Santa Cecília.

RECORREGUT:
Aparcament del Monestir de Santa Cecília - Travessar la carretera i pujar escales: Dreta GR-172, direcció a Can Maçana.

Pal indicador (816m alt.): Trencall a l'esquerra: CANAL DE LA FONT DEL LLUM (ziga-zagues).

Ens desviem un moment del camí per anar a veure la FONT DEL LLUM, ubicada dins cova de blocs (raja aigua per un tubet). Tornem a la canal, que ara puja per una zona blocs i al costat d'una paret imponent a l'esquerra. Després ja progressarem damunt arrels i pedres, fins arribar al PORTELL DEL MIGDIA (1.029 m.a.), final de la Canal de la Font del Llum.

Trencall Canal dels Micos, dreta (obviar).
Nosaltres seguirem recte en baixada.
Esquerra, a la bifurcació. I després esquerra altre cop: canal amb senyals grocs.

Vistes a ls Ecos, Micos i paret agulles . Baixar llosa de pedra avall (marques groc), tram preciós. Llit del torrent: deixem els senyals grocs per desviar-nos, sense arribar al Camell de Sant Jeroni.

En el mateix torrent està el trencall i l'inici de la CANAL DEL GEGANT ENCANTAT, de pujada. No hi ha fites ni cap marca, però és força intuïtiva d'anar seguint amunt.
Fita exterior: vistes!! Montgròs, els Ecos... i especialment significant el monòlit del Gegant Encantat (1176m), amb veritable cara de gegant!!

Entronquem amb el tram final d'escales que pugen a la MIRANDA DE SANT JERONI i vèrtex geodèsic (1.237m.a.). Quan ja hem gaudit de les panoràmiques vistes del cim, baixem les escales, parant al Mirador de Verdaguer.

Desviació escales: Corriol a la dreta.

LES PINASSES (coll).

Pugem a l'ALBARDA CASTELLANA (cim bicèfal de 1.177m): a l'esquerra, fita de pedres; i a la dreta, pessebre i placa, i avui bandera Iturriña. - NOTA: Per accedir al cim de l'Albarda Castellana trobarem primer un pas en baixada, on cal desgrimpar uns 2m., després una corda de nusos: per ajudar a grimpada paret roca i després un petit tram aeri, atenció amb roca mullada.

Desfem el tram fins al Coll de Les Pinasses.
Enllaç Camí dels Francesos amb el Camí Nou de Sant Jeroni (alt.1125m).
Pal indicador: desviació a l' esquerra.

Pal indicador: nova desviació a l'esquerra, creuant el Torrent de Santa Maria (ull, no està marcada al rètol).

SERRA DE LES LLUERNES, passem sota el Cap de Mort.

Desviació a Ermita de Sant Antoni, pujada opcional.
Balma aixopluc.

Passat el Cavall Bernat i, abans d'arribar al Serrat de les Barretines, trobarem l'inici de la CANAL DELS ARÍNJOLS o ARÍTJOLS, de baixada: (només marcat amb un parell de fites en tota la baixada): vas baixant d'arbre en arbre. Força pendent i pedra solta. - Balma - Petita cova, vas buscant el camí més evident. Canal delicada de nit perquè hi ha el torrent enmig, i el vas sortejant. De dia, s'acaba molt de pressa. S'ens ha fet molt curta, en comparació amb la Canal dels Avellaners (situada entre les canals equipades del Cavall Bernat i del Moro), que és un pèl més llarga, però menys feixuga.

Enllaç amb el CAMÍ DE L'ARREL (senyals de pintura del GR 4 , el GR 172 i el PR C-19).

En el Camí de l'Arrel passem de llarg les canals de:
- Canal del Cavall Bernat, obviar.
- Canal dels Avellaners, obviar.
- Canal del Moro, obviar.

En uns pocs puja-baixes del Camí de l'Arrel, que flanqueja el vessant nord del Massís montserratí, ja arribem a unes escales que menen a la carretera. Creuant-la, està el REFUGI BARTOMEU PUIGGRÒS, i al seu costat un Mirador i taules de picnic.

Caminem uns metres més i ja arribem al MONESTIR DE SANTA CECÍLIA, donant per acabada la circular.

***
A Montserrat, ben calçat!!!

: )

*****
CURIOSITATS:
(*) Segons el Mapa d'Alpina de 2010 la Canal està denominada CANAL DELS ARÍNJOLS i segons el ICGC està com a CANAL DELS ARÍTJOLS. En cap dels dos mapes es veu marcada com a sender, però val a dir que és una canal ben maca de fer, sense cap equipament tecnic.

PictographWilderness hut Altitude 2,411 ft

PictographMountain hut Altitude 2,858 ft

Canal de la Font del Llum: desviació esquerra

Canal de la font del llum 816m alt. Desv esq

Photo ofFont del Llum, dins cova de blocs. Raja aigua Photo ofFont del Llum, dins cova de blocs. Raja aigua Photo ofFont del Llum, dins cova de blocs. Raja aigua

Font del Llum, dins cova de blocs. Raja aigua

Font del llum dins cova d blocs

PictographMooring point Altitude 3,182 ft

Zona blocs i paret imponent a l'esquerra

Zona blocs i paret imponent a lesq

PictographCampsite Altitude 2,979 ft

Portell migdia. Fi canal font del llum

PictographCampsite Altitude 3,540 ft

Trencall Canal dels Micos, dreta (obviar)

Desv canal micos dreta obviar

PictographCampsite Altitude 3,379 ft

Esquerra i esquerra a les bifurcacions

I ds esq altre cop

Vèrtex geodèsic

Vertex

PictographCampsite Altitude 4,222 ft

Miranda de Sant Jeroni (1237m)

Miranda de sant jeroni

PictographCampsite Altitude 4,042 ft

Mirador Verdaguer

Mitador verdeguer

PictographMooring point Altitude 3,996 ft

Desv escales. Corriol a la dreta

PictographMooring point Altitude 3,907 ft

PictographCampsite Altitude 3,609 ft

Pal ind esq

PictographMooring point Altitude 3,573 ft
Photo ofCap de Mort (Serra de les Lluernes) Photo ofCap de Mort (Serra de les Lluernes) Photo ofCap de Mort (Serra de les Lluernes)

Cap de Mort (Serra de les Lluernes)

Cap delmort serra lluernes

PictographCampsite Altitude 3,566 ft

Desviació a Ermita de Sant Antoni

Desv a ermita st antoni

PictographMooring point Altitude 3,524 ft

Balma refugi aixopluc

PictographCampsite Altitude 3,510 ft
Photo ofInici Canal dels Aritjols, de baixada Photo ofInici Canal dels Aritjols, de baixada Photo ofInici Canal dels Aritjols, de baixada

Inici Canal dels Aritjols, de baixada

Ermita sta cecilia

• Photo of TukiSax
    TukiSax Oct 21, 2018

Avui hem fet aquesta ruta, espectacular!! Dues canals molt xules per arribar a les boniques vistes des del gegant encantat, per poc després arribar al massificat Sant Jeroni i i finalment a l'Albarda solitària. Després una baixada més q entretinguda, moltíssimes gràcies per l'aportació!!

Sandra ole Oct 21, 2018

HolaTukiSax,
    Gràcies per la valoració. M'alegro que t'hagi agradat la ruta i l'hagis disfrutat. Aquestes canals ja no s'obliden!

• Photo of xoringer
    xoringer May 23, 2020

Hola Sandra, en el nom de canal dels Arinjols i ha una certs confusió, ja que també anomenem així a la canal que hi ha entre el Moro i el serrat fe les once, que jo coneixia com canal del Avellaners i em vaig volguer documentar.
    Sembla ser que la canal de la teva ressenya es diu en realitat Canal del Torrent de Balaguer, la canal

• Photo of xoringer
    xoringer May 23, 2020

Deia que la canal entre el moro i el serrat de les once es la Canal dels Arinjols, encara que també la anomenem canal del Avellaners. La canal per la que passa el funicular de Sant Joan es la veritable canal dels Avellaners. Tinc un pdf que vaig trobar aquesta informació, per si t'interessa https://www.google.com/url?q=https://totmontserrat.files.wordpress.com/2011/02/canal-dels-avellaners-bs-n-421.pdf&sa=U&ved=2ahUKEwjjztOO3srpAhWQ3OAKHUT6Bc8QFjALegQIABAB&usg=AOvVaw1bB7umFQksUvR3fztIPoYl

Moltes gràcies per la excel·lent ressenya i la penso anar a fer de seguida que ens deixin sortir

Sandra ole May 23, 2020

Hola Xoringuer, M'encurioseja molt conèixer la toponinia montserratina i la seva evolució al llarg del temps. Em miraré aquest enllaç que indiques per anotar-ho a la ressenya. Gràcies per la info! I aviat a seguir descobrint aquesta magnífica muntanya. Salut!

• Photo of noeliasl510
    noeliasl510 Mar 26, 2021

Ens ha agradat moltíssim. Molt bon ruta

Sandra ole Mar 26, 2021

Un plaer poder compartir!!! És una ruta preciosa i poc transitada... fins Sant Jeroni, és clar 😅... Gràcies per la valoració i molta salut!

• Photo of lluisma
    lluisma Nov 7, 2022

Hola Sandra.
    Soc un bon seguidor teu doncs tens un tipus de rutes que m'interessen molt...diferents, aventureres, canyeres,...
    Jo també soc un curiós de la toponímia de la Muntanya de Montserrat, i pel que respecta a la nota de'n Xoriguer crec que deu tindre raó, doncs aquesta canal és el començament del Torrent del Balaguer (Mapa Alpina), i afegir que des de el Patronat de la Muntanya de Montserrat, la Canal dels Aritjols o dels Avellaners és la que està a l'Est de la Canal del Moro, i és com ells l'anomenen i així figura en els "cartellets" que han posat per que no s'hi passi degut a l'alta densitat de teixos de la zona i per presservar-los de l'erosió.
    Bé...no sé si queda aclarit, si més no hi deixo una mica més d'informació.
    Salut a tots!!!

• Photo of pepito lolito
    pepito lolito Feb 27, 2023

Bona ruta , completada amb la baixada del torrent de Balaguer ( de nou)