Balandrau i Fontlletera

August 10, 2012
August 2012

•   3.7 1 review

near Tregurà de Dalt, Catalunya (España)

Ascensió d'estiu al Balandrau (2585 m) i al puig de Fontlletera (2581 m), amb inici i final al collet de la Gralla.

Al punt de sortida es pot arribar amb cotxe per l'ampla i relativament bona pista forestal que des de Tregurà es dirigeix a Pardines. Al collet de la Gralla (1950 m) comença una pista a mà dreta, tancada al pas de vehicles per una barrera. La seguim, i en uns 15' passem la collada del Castell dels Moros, que són dues prominències rocoses que ens queden a la dreta, sobre una bassa per a bestiar. Als 30' s'arriba a la collada de Fontlletera, amb una altra bassa. El camí segueix guanyant alçada, tot passant per les surgències de Fontlletera i la font dels Isards, fins que en 1 h 15' s'arriba al coll dels Trespics (2399 m). Aquí la vista s'obre cap a la capçalera del Freser, amb el pic de Torreneules, la Coma de Vaca i el Bastiments. Prosseguint cap a l'esquerra del coll (en direcció sud-oest), el camí remunta els Trespics sense arribar a coronar-los (1 h 30') i enfila el tram final fins al cim del Balandrau, a 2585 m (1 h 45'). Vèrtex geodèsic, màstil amb senyera i maqueta del relleu de la zona.

La posició relativament separada dels altres cims veïns li dóna al Balandrau una situació privilegiada per gaudir quasi íntegrament de tota la línia culminal de pics ripollesos, des del Puigmal fins al Bastiments. És espectacular la visió elevada que es té de les Gorges del Freser, vorejades per les imponents Roques de Tot lo Món, per on és clarament visible el serpentejant canal del Freser, cobert per taulons de fusta. A més, també s'albira el Canigó, el Pedraforca, el Cadí, el Taga, i en la llunyania la vista arriba fins a l'Alta Garrotxa, el Montseny, Sant Llorenç del Munt, Montserrat... Vaja, un mirador natural fenomenal.

De tornada al coll dels Trespics en uns 20', es puja al puig de Fontlletera per un sender pedregós de pronunciada pendent, que es desdibuixa en petits corriols al llarg de l'ascensió (algunes fites ajuden a no desviar-se, però tampoc és gaire problemàtic trobar el camí). Del coll al cim hi ha uns 25-30'. A dalt, una pila de pedres aguanta una petita creu. Des d'aquí es veu el refugi de Coma de Vaca i la capçalera del Freser fins al coll de la Marrana, Bastiments, Freser, Gorgs, Infern, pics de Coma de Vaca, Torreneules... a més de tot el recorregut que hem seguit des del Balandrau. Per a la tornada, es baixa directament per la vessant herbosa des del cim de Fontlletera mateix, seguint la carena de la serra dels Moros en direcció sud-est. En aproximadament 1 h retrobem la pista per on havíem pujat des del collet de la Gralla, fins que arribem al punt d'inici de l'excursió en uns 30' més. En total, són unes 4 h de caminada efectiva.

• Photo of Vic68
    Vic68 Aug 9, 2022

Sense perdua, amb el cotxe fins inici ruta.