Β21-Λιβάδια Πετρίλου-διακλάδωση Β4-κορυφή Παλιομάντρι 1832μ

January 9, 2020
January 2020

near Vlási, Thessaly (Greece)

ΒΟΡΕΙΑ ΑΓΡΑΦΑ [ΒΟΥΤΣΙΚΑΚΙ]
Σήμανση:κόκκινος κύκλος σε κίτρινο τετράγωνο /κωδικός B21

Μήκος:3,6Κm.
Χρόνος πορείας: 2:00h επιστροφή 1:30h
Συνολική ανάβαση/κατάβαση :+572m/-8m
Αφετηρία:Λιβάδια Πετρίλου (υψόμ.1046 m) 39 17 59.92Ν 21 36 14.95Ε
Τερματισμός:Παλιομαντρι (υψόμ. 1832m) 39 17 48.66Ν 21 37 20.72Ε

Από τον ξενώνα του Α. Βασσιλού κατευθυνόμαστε νότια ακολουθώντας τον ασφάλτινο δρόμο για διακόσια περίπου μέτρα. Ανηφορίζουμε την πλαγιά με κατεύθυνση βόρεια όπου βρίσκουμε παλιό χορταριασμένο δρόμο και τον ακολουθούμε με κατεύθυνση νότια . Μετά από περίπου 300 μέτρα εγκαταλείπουμε τον δρόμο στρίβοντας προς ανατολικά και μπαίνουμε σε ελατοδάσος με αρκετή ανωφέρεια. Στο τέλος του δάσους ανηφορίζουμε μικρή πλαγιά προς νότια και συναντάμε λιβάδι περνάμε μέσα από αυτό. Στο τέλος του λιβαδιού συναντάμε χωμάτινο δρόμο περνάμε απέναντι όπου συναντάμε ποτίστρα με αρκετό νερό(υπάρχει ροή και το καλοκαίρι). Κατευθυνόμαστε ανατολικά μέσα από το ρέμα από την βόρεια πλευρά του και συναντάμε πηγή με άφθονο κρυστάλλινο νερό. Βγαίνοντας από το ρέμα στρίβουμε βόρεια και σε 100 μέτρα ανηφορίζουμε σε παλιό πέτρινο μονοπάτι (από εδώ μέχρι το διάσελο συναντάμε ένα υπέροχο μονοπάτι με καλντερίμι και σε πολλά σημεία σκαμμένο στο βράχο αποκαλύπτεται, στοιχείο της λαϊκής παραδοσιακής αρχιτεκτονικής που κινείται στις παρυφές του ορεινού όγκου από το Βουτσικάκι) .Ποιο πάνω στρίβουμε ανατολικά όπου συναντάμε ποτίστρα με νερό. Το μονοπάτι ακολουθεί την νότια πλευρά του ρέματος μέχρι το τέλος αυτού όπου περνάμε απέναντι . Βγαίνουμε σε λιβάδια με κατεύθυνση βόρεια μετά από 200 μέτρα φτάνουμε στον αυχένα μεταξύ της κορυφής Παλιομάνδρι(βόρεια) και ορεινού όγκου της κορυφής Μουτσιάρα (ορεινός όγκος Βουτσικάκι)(νότια)

Τοπικά και Ιστορικά στοιχεία

Tο ‘’Παλιομάντρι’’ είναι μια σχετικά χαμηλή κορυφή σε υψόμετρο 1810 μέτρα, του ορεινού συγκροτήματος ‘’Καζάρμα – Βουτσικάκι’’ κοντά στο διάσελο που συνδέει αυτά τα δυο βουνά. Υπάρχουν πολλές εναλλακτικές προσεγγίσεις της κορυφής, από τον Άγιο Νικόλαο Βλασίου, από το ορειβατικό καταφύγιο Αγράφων, από την Φυλακτή, από το Κρυονέρι. Tα Λιβάδια είναι ένας από τους πολλούς συνοικισμούς του Πετρίλου.

Το Πετρίλο είναι ένα από τα καλύτερα θέρετρα της περιοχής με πλούσια βλάστηση, γραφικά σπίτια και μοναδικές εκκλησίες. Βρίσκεται περίπου στο κέντρο των βορείων Αγράφων. Από το Μάιο μέχρι το Σεπτέμβριο 1944, ήταν η έδρα της Κυβέρνησης της ελεύθερης Ελλάδας. Είναι το μεγαλύτερο χωριό στην Ανατολική Αργιθέα, με μακρόχρονη ιστορία και οι κάτοικοι επειδή αποτελείται από πολλούς συνοικισμούς το αποκαλούν Πετρίλια, Κρανιά (Χάρις), Χαλκιόπουλο, Ρώσση, Μάγειρος, Αργυρέικα, Καμπουρέικα, Βλαχογιαννέικα, Βασιλάδες, Κουκλαρέικα και Λιβάδια, είναι οι πιο σημαντικοί οικισμοί.

Στα Ανατολικά του χωριού υψώνεται επιβλητικά το Βουτσικάκι (2.154), λίγο πιο κάτω από την κορυφή του στη θέση Εννιά Βρύσες πηγάζει ο Πετριλιώτης ποταμός, ο οποίος διασχίζοντας το χωριό καταλήγει δυτικότερα στον Αχελώο. Νοτιοδυτικά του χωριού βρίσκεται το Ντεληδήμι ενώ στα Βόρεια αγναντεύουμε την Καράβα.

Αξίζει κανείς να επισκεφτεί το ιστορικό πετρόχτιστο Σχολείο (1884) όπου υπήρξε η έδρα και τα γραφεία της κυβέρνησης της Ελεύθερης Ελλάδας (1944) και την «Σούδα», τον επιβλητικό καταρράχτη με τα γάργαρα νερά του που βρίσκεται στο μονοπάτι από Λιβάδια Πετρίλου προς το χωριό Βλάσι. Επίσης αν έχει λίγο χρόνο αξίζει να πάει οδικώς μέχρι την Ιερά Μονή Σπηλιάς και την λίμνη Στεφανιάδα.