Ascensió Gran Facha

Very difficult
July 26, 2022
July 2022

near Sallent de Gállego, Aragón (España)

Ascensió al cim del Gran Facha des de les proximitats del refugi de Respomuso. Quart dia de la travessa per la Vall del Tena

La ruta comença a l'ibon de las Ranas, on hem dormit. D'allà agafem el GR cap a l'ibon de Campollano (est), passant per sota la part construïda de la presa. Quan creuem el riu, seguim recte (a l'esquerra aniríem al coll de La Peyre Saint-Martin) cap a una vall amb un riu encaixonat. Anem remuntant la vall per un camí marcat, deixant sempre el riu a mà esquerra. La pujada és majoritàriament per un camí còmode, tot i que a vegades es creuen alguns trams de roca (on cal posar les mans per assegurar-se) i hi ha també trams de roca solta (petites tarteres).

La pujada es pot fer monòtona, però just a sota el coll trobem els ibons de la Facha, on encara hi ha algunes grans plaques de neu que superem per dalt. A partir d'aquí el camí és més pedregós i ens porta fins a dalt al coll de la Facha.

Des del coll, agafem un camí a mà dreta, cap al Gran Facha. L'ascens és el tram més difícil i perillós del dia. Cal estar atent i posar sovint les mans, per assegurar alguns passos exposats. És molt important seguir el camí que ens sembli més fàcil (n'hi ha diversos, tots vàlids) i intentar avaluar quina és la ruta més segura, en funció de les nostres capacitats. Anem pujant, fins arribar a una zona d'avantcims. El Gran Facha és el més allunyat, amb un petit altar de formigó amb una verge al seu interior.

Des del cim tenim una vista privilegiada del massís dels Infernos, amb la seva raquítica glacera. També podem veure la zona de Bachimaña i, a baix, el refugi del Wallon-Marcadau.

Per tornar a Respomuso només cal desfer tot el camí, anant alerta amb el tram inicial fins al coll (poden caure pedres). Vam decidir parar a dinar als ibons de la Facha i fer-hi la volta, per poder observar-los des de diferents angles.

Important fer aquesta ruta ben d'hora al matí (en dies calorosos), ja que estem protegits del sol per l'orografia del terreny. No cal patir per l'aigua (tot i que el riu que remuntem en alguns trams no és accessible), però un cop passats els ibons ja no tindrem més aigua fins la baixada.

Tercera etapa Des dels Arrieles a Respomuso, pel cim dels Frondella
Cinquena etapa Des del refugi de Respomuso a l'aparcament de la Sarra

PictographOvernight Altitude 6,998 ft

Vivac

Punt d'inici i final, al costat de l'ibon de las Ranas, on fem dues nits

PictographLake Altitude 7,102 ft

Embassament de Campo Plano

Ibon natural, amb una presa a mig construir

PictographBridge Altitude 6,999 ft

Pont

Pont proper a la presa a mig construir de l'ibonde Campoplano

PictographLake Altitude 8,232 ft

Ibons de la Facha

Petita zona amb diferents ibons just abans del coll. Encara hi ha una gran placa de neu tocant a l'ibon

Coll de la Facha

Collada frontera, on abandonem el GR per començar la part final de l'ascensió al cim

Gran Facha

Tres mill fronterer. Bones vistes sobre tota la zona, sobretot la cada cop més petita glacera dels infernos.