Arriel - Palas - Arremoulit - Arriel

Photo ofArriel - Palas - Arremoulit - Arriel Photo ofArriel - Palas - Arremoulit - Arriel Photo ofArriel - Palas - Arremoulit - Arriel

Very difficult
July 21, 2022
July 2022

near Sallent de Gállego, Aragón (España)

Ruta circular que surt dels ibons d'Arriel, puja el pic Palas i per la xemeneia Ledormeur i de baixada passa pel refugi d'Arremoulit, abans de tornar als ibons d'Arriel. Segon dia de la travessa per la Vall del Tena, el primer 100% en muntanya.

La ruta comença a l'ibon bajo d'Arriel, des d'on voregem els ibons amb lleugera pujada, com si volguéssim pujar el Balaitus per la Gran Diagonal. Just quan el camí comença a pujar cap a l'ibon Chelau (per pujar el Balaitus), seguim vorejant l'ibon, entrant a un pas més estret, però sense complicacions. El camí planeja, deixant-nos veure al davant l'imponent pic Palas.

Anem tot recte, buscant la seva base (on encara queden algunes petites clapes de neu) i comencem a pujar per la xemeneia Ledormeur. No està indicada, però és l'únic camí fàcil. Al principi, el camí passa per una xemeneia amb tendència a anar a l'esquerra, fins a guanyar l'aresta de la muntanya, que anirem resseguint (canviant de cara al tram final) fins arribar al cim, des d'on tindrem unes vistes panoràmiques esplèndides. PEr baixar, desfem el camí fins la base de la xemeneia, on anem cap a la dreta, per anar a buscar, a través d'un camí pedregós, el fronterer coll de Palas.

Des d'aquí iniciem una baixada còmode cap al refugi d'Arremoulit, construït al costat del llac artificial homònim. Fem una parada per dinar i, un cop paït, iniciem el retorn cap als ibons d'Arriel. Enlloc d'anar pel coll de Palas, anirem pel d'Arremoulit, que és una mica més directe i no presenta cap problema d'orientació. Ja dalt el coll, veurem una baixada herbosa de 250 metres de desnivell fins als ibons d'Arriel, on hem començat la nostra ruta.

Es pot trobar aigua al refugi d'Arremoulit i als ibons d'Arriel. Per contra, no hi ha cap arbre ni zona ombrívola en tota la ruta. Així doncs, cal preveure una bona protecció contra la irradiació solar que pot ser molt forta a l'estiu.

Primera etapa Des de l'aparcament de la Sarra fins als ibons d'Arriel
Tercera etapa Des dels Arrieles a Respomuso, pel cim dels Frondella

PictographOvernight Altitude 7,243 ft

Vivac 1

Comencem on vam dormir ahir, prop de l'Ibon Bajo d'Arriel

PictographLake Altitude 7,306 ft

Presa d'Arriel Alto

Presa de l'ibon d'Arriel Alto, que passarem per sota

PictographLake Altitude 7,320 ft

Ibon d'Arriel Alto

PictographRisk Altitude 8,775 ft

Inici xemeneia Ledormeur

Punt d'inici de la xemeneia Ledormeur, la via més senzilla per pujar el Palas des de la cara sud. En alguns passos caldrà posar les mans, però no passa de grau II

Pic Palas

Punt més alt del dia, amb unes vistes privilegiades sobre el massís del Balaitús i el Midi d'Ossau

Coll de Palas

Coll fronterer entre Aragó i França. La baixada cap a Arremoulit és força pedregosa i encara té petites clapes de neu

PictographLake Altitude 7,438 ft

Llacs d'Arremoulit

Llac artificial d'Arreomoulit, col·locat als peus de l'antiga glacera d'Arriel

PictographMountain hut Altitude 7,448 ft

Refugi d'Arremoulit

Refugi guardat francès pendent d'una renovació de cara a l'any que ve. Situat als peus dels llac artificial de Arremoulit

Coll d'Arremoulit

Tornem a entrar a Aragó per aquest coll, des d'on ens espera una llarga baixada per un terreny relativament còmode

PictographOvernight Altitude 7,356 ft

Vivac 2

Tornem a dormir al mateix lloc, on havíem deixat part de les motxilles