Alvand and kalagh laneh summit قلل الوند و کلاغ لانه از گنج نامه همدان

Photo ofAlvand and kalagh laneh summit قلل الوند و کلاغ لانه از گنج نامه همدان Photo ofAlvand and kalagh laneh summit قلل الوند و کلاغ لانه از گنج نامه همدان Photo ofAlvand and kalagh laneh summit قلل الوند و کلاغ لانه از گنج نامه همدان

4 days 15 hours 45 minutes
July 5, 2016
July 2016

near Gol Dar, Hamadān (Iran)

This week six trackers of our group choose alvand and kalag-laneh summits of hamadan and I couldn't attended in this program so the report offered by Mr nezamipour one of trackers.

Alvand and klagh laneh is a subrange of the Zagros Mountains in western Iran located 10 km west of the city of Hamedan in Hamedan Province. With an elevation of 3380 metres, it is situated to the east of the Ghezel-Arsalan mountains. Aside from Mount Alvand, Kalagh-Laneh witch we hiked as well as alvand and Daem-Barf are among the famous peaks of this range.

**********************
Photos by : shojakhani

****************

شناختی از منطقه و کوه الوند

کوهستان الوند فراروی شهر همدان، کوهستان منفردی از شاخه‌های خاوری زاگرس مرکزی با عرصه‌ای به وسعت ۱۳۷۵ کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین پدیدهٔ گرانیت زائی از دوران چهارم زمین‌شناسی بر اثر نفوذ توده‌های آذرین در نهشته‌های بازمانده از دوران پیشین بوجود آمده‌است.

این رشته‌کوه در شمال غرب به کوه خدابنده‌لو سنندج و کوه چهل‌چشمه کردستان و از جنوب شرق به بلندی‌های راسوند و کوه وفس اراک متصل است. یال آن، حد طبیعی بین شهر همدان و تویسرکان و بلندترین قلهٔ آن موسوم به الوند در ۱۸ کیلومتری جنوب شهرهمدان واقع شده و ارتفاع آن ۳۵۷۴ متر از سطح دریا است. جهت این کوهستان از شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده‌است و استان همدان را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند. این کوهستان، دره‌های ژرف و سرسبز، چشمه‌سارها، چمن‌زارها و قله‌های متعددی دارد.

کوهستان الوند ۱۱۱اُمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت. این کوه همچنین از مناطق حفاظت شده محیط زیست می‌باشد
رشته کوه الوند از کوه‌های غربی ایران و جزء پیش‌کوه‌های داخلی زاگرس می‌باشد و با پیدایش جنبش کوهزایی زاگرس درارتباط است. از نظر زمین شناسان در اواخر دورهٔ ژوراسیک (دوره میانی ازدوران دوم زمین‌شناسی) یکی از شدیدترین حرکات کوهزایی که تا آن هنگام درایران سابقه نداشته بوقوع پیوسته و در اثر فشار شدید و همچنین دراثر فشار طبقات گرانیت در منطقه بین همدان و اصفهان دگرگونی سنگ‌ها بوجود آمده است. الوند توده‌ای ژرف‌سنگی است. ژرف‌سنگ‌ها (باتولیت‌ها) با نفوذ در پوسته سنگهای اطراف خود را دگرگون کرده که به آن هاله دگرگونی گفته می‌شود واین دگرگونی سنگها دراطراف ژرف‌سنگ الوند به شعاع هفت کیلومتر وجود دارد. لایه‌هایی که برروی ژرف‌سنگ الوند قرارداشته براثرفرسایش ازبین رفته و توده ژرفاسنگ به صورت سنگهای گرانیتی بیرون آمده است.
قله ها
معروفت‌ترین قله‌ها، از شمال غربی به جنوب شرقی عبارت‌اند از: قله آلماقلاغ ۲۹۹۷ متر، قله کرکس ۲۹۵۹ متر، قله قزل‌ارسلان ۳۲۵۰ متر، قله دائم‌برف ۳۴۵۰ متر، قله کلاغ‌لان ۳۴۸۰ متر، قله الوند ۳۵۸۴ متر (که مرتفع ترین قله این کوهستان بزرگ می باشد)، قله تاریک‌دره ۳۳۱۴ متر، قله کمرلرزان ۳۳۳۸ متر، چهارقله (۳۱۸۴، ۳۱۷۲، ۳۱۶۶و ۳۱۷۰ متر)، قله یخچال‌صاحب (گاوبره) ۳۴۸۶ متر، قله شاه‌نشین ۳۴۹۶ متر، قله سرخ‌بلاغ ۳۱۲۴ متر و قله قله کلاه‌قاضی ۳۱۲۵ متر.
دشت‌ها
در کوهستان الوند، علاوه بر قلل مرتفع و شیب دار، دشتک‌های کوچکی وجود دارند، که سطح آنها از چمن زار پوشیده شده و چشمه‌های زیادی در آنها جاری است و با توجه به اینکه از سطوح نسبتاً مسطحی برخوردارند، به صورت محل استراحت و اتراق کوهنوردان درآمده‌اند. مهم‌ترین این دشتک‌ها عبارت‌اند از: میدان میشان، تخت نادر، چمن شاه نظر و تخت رست
در دامنه‌های شمالی الوند دره‌های پر آبی مانند: دره برفین، دره گنجنامه، دره عباس‌آباد، دوزخ دره، دره گوساله، دره کیوارستان، دره سیمین دره، دره مرادبیگ، دره دیوین، دره قز، دره حیدریه و غیره وجود دارد و دره‌های مصفایی نیز در دامنه جنوبی الوند واقع است، از جمله دره سرکان، دره آرتیمانی، دره فاران، دره گزندر، دره شهرستانه و غیره.
حوض نبی: از مشهورترین چشمه‌های الوند حوض نبی است که از زیر صخره‌ای بزرگ در زیر قلهٔ الوند سرچشمه گرفته، در جهت شمالی به سمت تخت نادر سرازیر می‌گردد و دارای آبی بسیار خنک و گواراست.
چشمهٔ تخت نادر: در ابتدای تخت نادر واقع است و چشمه‌ای نسبتاً پرآب است.
چشمهٔ کلاغ‌لان: چشمه‌ای دائمی است که در چمن زار کلاغ‌لان جاری است و آب مصرفی روستای دره‌مرادبیگ را تأمین می‌کند.
چشمه قاضی: در دره‌مرادبیگ جاری است و آب مصرفی روستای دره‌مرادبیگ را تأمین می‌کند.
چشمه ملک: سرچشمهٔ رودخانه‌ای است که در درهٔ دیوین جریان دارد.
هفت چشمه: این چشمه در دامنهٔ جنوبی چهار قله و در جادهٔ منتهی به تویسرکان جاری است.
چشمه خسرو: چشمه خسرو در مسیر یخچال به کلاه‌قاضی در جریان است.
بهشت آب: در سمت درهٔ کیوارستان و جنوب قلهٔ الوند چشمهٔ کوچکی است که از شکاف صخره‌ای بیرون می‌آید و در سالهای کم آب، آب آن کاهش می‌یابد و گاهی در تابستان‌ها به خشکی می‌گراید.
چشمه افعی: این چشمه در دامنهٔ دوزخ‌دره واقع است.
چشمهٔ آب مروارید: چشمه‌ایست پر آب و بسیار گوارا که آب این چشمه و چشمه افعی از مسیر رودخانه و فرجین می‌گذرد. در حوالی چشمه مروارید، نوعی درخت بید به نام «مروار» روئیده‌است و شاید به همین دلیل یا به خاطر زلال بودن آب این چشمه، نام مروارید بر آن نهاده‌اند.

منبع نقل : ویکی پدیا

شیب متوسط مسیر صعود 12 درجه
سرعت صعود ارتفاعی : 280 متر در ساعت
سرعت صعود افقی : 1.8 کیلومتر در ساعت
نوع برنامه : یک روزه از 4 صبح تا 10 صبح برای صعود به هر دو قله و 4 ساعت برای بازگشت به گنج نامه کلا یک برنامه 10 ساعته
مبدا صعود : گنج نامه نزدیک همدان
عکسها : مهندس شجاع خانی

*********************

در این برنامه من شرکت نداشتم و گزارش آن توسط آقای نظامی پور تنظیم شده است
خلاصه گزارش برنامه صعود به قله کوه الوند به زبان آقای نظامی پورمسئول برنامه و مسئول فنی گروه

روز پنجشنبه مورخه 95/04/10 راس ساعت 19 شش نفر از اعضا گروه کوهنوردی آذربایجان با بدرقه جناب آقای مشک آبادی سرپرست محترم گروه از ترمینال تبریز به سمت همدان حرکت کردیم. ساعت 3 صبح روز جمعه در ترمینال همدان از اتوبوس پیاد شده و با دو دستگاه سواری راهی گنجنامه شدیم. گنجنامه نام محل باستانی در 7 کیلومتری همدان بوده که دارای کتیبه حک شده بر روی سنگ مربوط به دوران هخامنشی میباشد. ساعت 4 صبح پس از آماده کردن وسایل و با روشن کردن چراغ های پیشانی مسیر پاکوب را پیش گرفته و به سمت دشت میشان حرکت کردیم. ساعت 6 صبح به دشت میشان رسیدیم و پس از چند دقیقه توقف ادامه مسیر داده و ساعت 6:30 دقیقه به منطقه تخت نادر رسیده و پس از استراحت در کنار چشمه نادر حرکت خود را به سمت قله آغاز کردیم و در نهایت در ساعت 9 صبح موفق به صعود به قله زیبای الوند شدیم و پس از تهیه عکس یادگاری از قله فرود آمده و به دو گروه تقسیم شدیم. گروه اول با ادامه مسیر به سمت پناهگاه کلاغ لانه در ساعت 10 موفق به صعود به قله کلاغ لانه گردید و گروه دوم مسیر برگشت به سمت دش میشان را پیش گرفت. با بازگشت گروه صعود کننده از قله کلاغ لانه به دشت میشان ،فرود خود را به سمت گنجنامه آغاز کردیم و درنهایت ساعت 14 همه اعضاء گروه صحیح و سالم به گنج نامه رسیدیم. شرکت کنندگان در برنامه:

آقایان نظامی پور ، باقری ، جعفری، رزمی، ارجمندی و شجاع خانی

ارتفاع قله الوند : 3374 متر ارتفاع قله کلاغ لانه : 3350 متر کل مسافت طی شده : 16.7 کیلومتر

در صورت تمایل به کسب اطلاعات جامع و گزارش اقای مشک آبادی در سایت گروه عبارت آبی رنگ زیر را کلیک کنید

see our web : www.gkazar.ir or click bellow :

PictographLake Altitude 6,850 ft

Cheshme Nader: water supply چشمه نادر

Cheshme Nader

قله الوند main summit alvand

قله الوند

PictographCar park Altitude 0 ft

گنجنامه start point ganj-name near hamadan