Photo ofAlt del Griu i Pics d’Ensagents i Llops per Pedrusques, Crestes d’Emportona i Gargantillar, Canal Gran i Coma dels Llops Photo ofAlt del Griu i Pics d’Ensagents i Llops per Pedrusques, Crestes d’Emportona i Gargantillar, Canal Gran i Coma dels Llops Photo ofAlt del Griu i Pics d’Ensagents i Llops per Pedrusques, Crestes d’Emportona i Gargantillar, Canal Gran i Coma dels Llops

September 24, 2015
August 2015

•   5 3 Reviews

near Les Bons, Encamp (Andorra)

Ruta amb força “ambient” i molt panorámica per un sector encara força salvatge del Pirineu Andorrà en la que remuntarem la Carena de les Pedrusques fins assolir l’Alt del Griu, des d’on resseguirem tot grimpant i desgrimpant la cresta de les Collades Baixes d’Emportona fins coronar el Pic d’Ensagents. Un tram de cresta més fácil seguit d’un tram carener ens portarà al Pic de Pessons O, inici de les Crestes del Gargantillar que ens deixaran al capdamunt del Pic dels Llops. Per tancar la volta davallarem per la costeruda i pedregosa Canal Gran i la solitaria Coma dels Llops. Cal remarcar que el mapa Alpina (2002) marca sender tant en la Carena de les Pedrusques com a la Coma dels Llops, pero no hi ha ni rastre de cap dels dos (en la Coma dels Llops no trobem un corriol fins la cota 2290m).

***RECORREGUT: Prop dels Cortals d’Encamp-Cami del Bosc del Campeà-Les Pedrusques-Collada d’Entinyola-Alt del Griu (2876m)-Collades Baixes d’Emportona-Pic d’Ensagents (2857m)-Cota secundária (2820m)-Collada dels Pessons-Pic de Pesons Occ (2838m)-Crestes del Gargantillar-Pic dels Llops (2843m)-Cota sendária (2814m)-Cota secundária (2805m)-Canal Gran-Coma dels Llops-Camí d’Ensagents-Prop dels Cortals d’Encamp.

***RESSENYA: Un cop a Andorra anem seguim les indicacions fins arribar a Encamp, on agafem una carretera que, despres d’uns quants revolts, ens deixa a prop de l’area de lleure dels Cortals d’Encamp. Nosaltres aparquem a l’inici d’una pista que surt a l’esquerra cap a les Bordes de Rigoder. Iniciem la ruta anant a buscar la carretera, que seguim de pujada uns pocs metres i aviat la deixem per una pista secundaria a la dreta que tot seguit fa un revolt a l’esquerra, punt on deixem aquesta pista i anem cap a un indicador que veiem uns metres mes amunt. Des de l’indicador seguim per un sender fressat cap a Ensagents (indicat, senyals grocs) al S que es va enfilant dins del bosc. Poc mes amunt trobem una bifurcacio on seguim cap el Cami del Bosc del Campeà (indicat, senyals grocs) pel sender de l’esquerra (tornarem per la dreta) que s’endinsa pel bosc amb tendencia a l’E/SE i pujant. Mes amunt, alrededor de la cota 2133m, trobem una bifurcacio poc evident de corriols senyalitzats amb punts grocs on seguim el de la dreta, que aviat s’orienta al SE i pujant pasant a la vora d’alguns arbres de bon tamany. Poc despres, quan el sender vol iniciar una davallada, deixem el sender i els senyals grocs i anem a l’esquerra (E) seguint una senda d’animals per dins d’un bosc molt net i de bon pasar en busca de la carena. Un cop abastem l’ample carena boscosa l’anem resseguint a l’E/SE sense cami. Alrededor de la cota 2294m trobem una senda que seguim tot pujant (SE) i serpentejant dins del bosc, pero poc mes amunt es difumina quan sortim a terreny mes obert. Continuem remuntant (E/SE) l’ample Carena de les Pedrusques buscant el millor pas, nosaltres em anat escorats al costat dret de la mateixa, on a trams s’endevina alguna senda i alguna fita escadussera. Mes amunt la carena tomba a l’E i seguim remuntant per terreny herbat i grans blocs fins abastar la Collada d’Entinyola, des d’on seguim remuntant l’ample carena a l’E/NE, buscant el millor pas per terreny herbat i amb rocs. Poc mes amunt trobem un caos de blocs on com a molt recolçem alguna ma i despres fem un ultim tram per una amplissima carena i amb pendent mes suau que ens acaba deixant al cim del Alt del Griu (2876m), coronat per un vertex geodesic i una amplia vista de 360º. Des del cim podriem evitar quasi totes les dificultats de la cresta pel canto d’Ensagents per una senda fitada que ressegueix la cresta molt per sota, pero tenim ganes d’aventura i seguim el fil de l’imponent cresta tot davallant al S/SE, ja d’inici fent desgrimpades de IIº. Despres flanquejem per l’esquerra unes puntes molt verticals i despres evitem un tram de cresta molt abrupte per la dreta baixant una mica per una canal (IIº, potser IIº+) i despres flanquejant (vessant Ensagents) una mica fins rependre el fil de la cresta, on trobem grans gendarmes i blocs que anem sortejant amb passos aeris i continues grimpades i desgrimpades de IIº, evitant lo mes dificil per la dreta (vessant Ensagents). A mig cami de les Collades d’Emportona la cresta esdeve molt abrupte i tenim que perdre uns metres pel vessant d’Ensagents fent un flanqueig que aviat ens porta a rependre el fil de la cresta, on anem superant algunes dificultats mes facils (maxim I+º) pero força aeries. Poc abans d’arribar a les Collades d’Emportona trobem un nou tram molt abrupte que evitem perdent alçada pel vessant d’Ensagents i despres flanquejant fins la marcada bretxa de les Collades Baixes d’Emportona, custodiada per uns gendarmes espectaculars. Continuem la cresta pel fil (E/SE) amb algun pas aeri i grimpades de fins a IIº i flanquejem per l’esquerra un nou tram de cresta abrupte, pasat el qual reprenem el fil de la cresta que anem resseguint ara mes facil fins arribar a un collet. Des d’aquest collet remuntem facil (recolçant alguna ma de tant en tant) i, poc abans de coronar el Pic d’Ensagents, fem una grimpada (IIº, evitable per l’esquerra) entre grans blocs i despres un tram mes “comode” ens deixa al cim del Pic d’Ensagents (2857m), coronat per una fita cimera i una gran panoramica de 360º. Des del cim seguim la cresta al S i aviat trobem unes fites que ens conviden a flanquejar-la per la dreta (vessant Ensagents), pero nosaltres continuem pel fil mig-desgrimpant entre blocs i fent algun pas lateral força aeri. Tot seguit fem algunes grimpades facils (Iº, Iº+) pero força aeries i despres seguim davallant recolçant les mans en algun punt fins abastar un collet, on tornem a conectar amb la senda fitada que evita les dificultats de la cresta. Tornem a obviar la senda fitada i, sortejada una primera dificultat força abrupte, ens tornem a enfilar al fil de la cresta i poc despres fem una desgrimpada (IIº) una mica aeria entre grans blocs. Un tram mes facil ens porta fins un nou collet, des d’on seguim (S) facil ara per una carena que forma una mena de prat inclinat amb grans blocs que s’aboca cap a Ensagents. No triguem en assolir una cota secundaria (2820m) on trobem un cartell del Camí de l’Ossa, des d’on continuem al S per una senda (alguna fita) que va travessant l’ample carena tot sortejant grans blocs fins arribar a la cruilla de la Collada de Pessons, on seguim pel Cami d’Ensagents-Madriu (indicat, senyals GR) al S uns pocs metres fins assolir el cim del Pic de Pessons Occ (2838m), des d’on s’ens obre la vista cap a la Vall de Madriu-Perafita. Des del cim seguim sense cami a l’O resseguint l’ample carena i aviat trobem l’inici de les Crestes de Gargantillar, on podem evitar les dificultats per l’esquerra, pero nosaltres anem pel fil de la cresta i aviat començem a desgrimpar (Iº, Iº+) força facil. Arribats a un collet flanquegem diverses puntes que s’aboquen verticals cap al vessant d’Ensagents i seguim sortejant grans blocs pel fil de la cresta i pujant algunes de les puntes fins arribar al collet previ al Pic dels Llops, on enfilem l’ultima i forta pujada (O/SO) per terreny mes ample i “comode” que, despres d’unes facils grimpades (Iº) ens deixa al capdamunt del cim del Pic dels Llops (2843m), un cim ample i aplanat coronat per una fita cimera i des d’on podem albirar tot el recorregut fet fins ara. Continuem per la carena amb tendencia a l’O buscant el millor pas i sense cami definit, a trams saltant entre blocs. Mes endavant el terreny esdeve una mica mes comode i arribem a un collet on ens enfilem recolçant alguna ma entre grans blocs fins una cota secundaria (2814m) prou destacada. Davallem per una curta canal que aviat ens deixa de nou a la carena, cada vegada mes arrodonida i suau, que seguim amb tendencia O/SO sense cami i, despres d’una curta i suau pujada, assolim una nova cota secundaria (2805m), aquesta poc destacada. Seguim l’amplisima carena a l’O/SO uns pocs metres i, tot seguit, deixem la carena i començem a davallar molt fort a la dreta (NO) i sense cami en busca de la Canal Gran (en aquest punt el mapa Alpina marca un sender que davalla, pero no hi es). Poc mes avall es comença a definir la canal i seguim davallant en fort pendent, buscant els costats de la canal, on es menys relliscos. Poc mes avall la canal esdeve molt marcada i rocosa i ens entaforem al fons de la mateixa, a prop de les parets per tenir mes estabilitat. Despres la canal s’obre i baixem pegats al costat esquerra de la canal, entre grans blocs. Acabada la canal baixem cap a l’evident i verd coma que tenim al davant per un mar de grans blocs que ens acaba deixant en l’inici de la Coma dels Llops, des d’on seguim davallant amb tendencia a l’O i sense cami (ni fites) seguint els rierols que neixen en la mateixa coma. Poc despres tombem una mica a l’esquerra cap a una zona de prats mes comode on trobem una pi de bon tamany, pasat el qual davallem a l’esquerra buscant el millor pas cap al fons de la Coma dels Llops. Un cop al fons trobem una zona de mulleres i aigüamolls que seguim davallant al NO i despres al N fins que aquests aigüamolls finalitzen i continua el riu, en aquest punt deixem el fons de la coma i pujem a la dreta seguint una senda d’animals prou marcada que aviat arriba a un collet, el travessem i seguim davallant amb tendencia al N/NO per una petita coma herbada i amb blocs força comode, al costat de rierols i mulleres. Poc despres sortim a terreny mes obert i, alrededor de la cota 2290m, desemboquem en un corriol força abandonat (senyals grocs molt antics) que seguim davallant entre boscos i prats, despres tombem una mica a la dreta (N/NO), travessem una mena de filat (senyals grocs) i seguim baixant pel corriol enmig del bosc que, segons baixem, cada vegada es mes evident. Mes avall el corriol es redreça al N/NE (senyals grocs) i baixa fins creuar el riu d’Enagents, que un cop creuat l’anem resseguint deixant-lo a la nostra esquerra gairebe planejant al NO. Mes endavant travessem el Solà de Rojà i, creuat un collet, iniciem una baixada sempre dins del bosc que desemboca en un sender fressat (Camí d’Ensagents), que seguim entre murs de pedra seca al NO (senyals grocs) gairebe planejant. No triguem a començar a davallar i aviat arribem a la cruilla per on em pasat a l’anada, des d’on desfem el curt tram de cami conegut fins l’inici.

***NOTA: Gran part de la ruta es sense cami evident, en general la ruta es força evident, pero en la Coma dels Llops cal tenir uns mínims a l’hora d’orientar-se (suposo que aquí el track será de gran ajuda). Durant els recorreguts de cresta anem bàsicament pel fil, nomès deixant-la quan esdevè impacticable sense material, el tram més difícil es entre l’Alt del Griu i el Pic d’Ensagents, amb passos exposats i aéris i grimpades constants de IIº i potser algunes de IIº+, entretingudes i divertides per gent habituada pero poden ser difícils i perilloses per gent poc experimentada o amb vertigen. En el tram de cresta Alt del Griu-Ensagents podem evitar quasi totes les dificultats i passos de grimpada perdent força alçada pel vessant d’Ensagents (dreta) per una senda fitada. El tram de cresta Ensagents-Pessons es evitable per una senda fitada que flanqueja pel vessant Ensagents (dreta). La baixada cap a la Coma dels Llops per la Canal Gran es molt costeruda i dreta.

***ALTRES RUTES PER ANDORRA:

-”Carenes de Setúria: Alt de la Capa, Pic de Port Negre, Roc Rodó i Cap de les Borregues pel Port de Cabús i Bordes de Setúria”

-”Bony de la Pica, Pic d’Enclar i Pic de Carroi per la Serra d’Enclar i la Collada de Montaner des dels Cortals de Sispony”

-”Alt de Coma Pedrosa i Pic de Baiau per l’Obaga, Estany Negre, Cresta S, Collada dels Malhiverns i Refugi del Pla de l’Estany”

-”Alt del Griu i Pics d’Ensagents i Llops per Pedrusques, Crestes d’Emportona i Gargantillar, Canal Gran i Coma dels Llops”

-”Pic de l'Estanyo per la Vall de Montaup, la cresta SO i els Estanys de la Vall del Riu”

-”Pics de Casamanya (Sud, del Mig i Nord) per la carena i la vall de l'Ensegur desde La Cortinada”

-”Pics de Cataperdis, Angonella i Arcalis per la cresta desde les Basses de Port de Rat”

-”Cresta integral del Circ de Tristaina: Pics de Cabanyo, Creussans, De l'Estany Forcat i Tristaina”

-”Tossa del Braibal, Cap dels Agols, Turó de l’Estany Blau i Pic del Pla de l’Ingla per la carena i tornada per Vall de Madriu”

-”Pics de Font Negra (els 3), Fontfreda (2), de l’Esquella, de les Valletes, del Port i de la Vinyola des del Pas de la Casa”

-”Bony de la Pica per la Ferrada de St Vicenç d’Enclar, la Vertical del Barranc d’Enclar i Aixàs des de Santa Coloma d’Andorra”

-”Pics d’Anrodat i Fontargent i Tossa de les Mussoles per Estanys de Cabana Sorda, Anrodat i Isla, Riu Manegor i Vall d’Incles”
es.wikiloc.com/rutas-alpinismo/pics-danrodat-i-fontargent-i-tossa-de-les-mussoles-per-estanys-de-cabana-sorda-anrodat-i-isla-riu-m-41981055

“Pics de Perafita, Monturull, Negre d’Urgell i de Claror (3) per Vall de Perafita, Creu de la Comella i Camí de l’Avier”
es.wikiloc.com/rutas-alpinismo/pics-de-perafita-monturull-negre-durgell-i-de-claror-3-per-vall-de-perafita-creu-de-la-comella-i-ca-56317013

“Fontpedròs i Búnquers de la Rabassa per Carenes de Pedrusques i Mesclança, Refugi Pimes i Prat de Caborreu des de Naturlandia”
es.wikiloc.com/rutas-senderismo/fontpedros-i-bunquers-de-la-rabassa-per-carenes-de-pedrusques-i-mesclanca-refugi-pimes-i-prat-de-ca-58906408

“Pics de Mil Menut, de l’Estany Mort, de Pala de Jan, de Ransol i de Coma Varilles pels Estanys de Ransol i el Refugi de Jan”
es.wikiloc.com/rutas-alpinismo/pics-de-mil-menut-de-lestany-mort-de-pala-de-jan-de-ransol-i-de-coma-varilles-pels-estanys-de-ranso-59324456

“Grandvalira: Pics d’Encampadana, Maians i Cap de Rep pel Mont Magic, Refugi de Riba Escorxada i Camí de l’Obac de Canillo”
es.wikiloc.com/rutas-senderismo/grandvalira-pics-dencampadana-maians-i-cap-de-rep-pel-mont-magic-refugi-de-riba-escorxada-i-cami-de-65869498

“Andorra: De Llorts al Roc del Castell i les Bordes de Sedornet pels Camins Vells i el Bosc i Riu de l’Angonella”
es.wikiloc.com/rutas-senderismo/andorra-de-llorts-al-roc-del-castell-i-les-bordes-de-sedornet-pels-camins-vells-i-el-bosc-i-riu-de-82578845

“Pics de Cataperdís, Angonella i Arcalís per Vall i Estanys de l’Angonella, Coma de Rat i Vall de Tristaina des de Llorts”
es.wikiloc.com/rutas-alpinismo/pics-de-cataperdis-angonella-i-arcalis-per-vall-i-estanys-de-langonella-coma-de-rat-i-vall-de-trist-89560586

“Volta als pobles, ermites i esglésies de Sant Julià de Lòria pels Camins Vells (Aubinyà, Aixirivall, Nagol i Aixovall)”
ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/volta-als-pobles-ermites-i-esglesies-de-sant-julia-de-loria-pels-camins-vells-aubinya-aixirivall-na-122243707

“Pic Alt de la Capa per Borda Cardemeller, Font Bisbe, Colls de la Botella i Torer, Port Negre i Bosc de l’Entrada desde Pal”
ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/pic-alt-de-la-capa-per-borda-cardemeller-font-bisbe-colls-de-la-botella-i-torer-port-negre-i-bosc-d-145372178

Carena de les Pedrusques

Collada de l'Entinyola

Vertex geodesic de l'Alt del Griu

Alt del Griu

Cota secundaria (2805m)

Coma dels Llops

PictographTree Altitude 7,781 ft

Deixem el fons de la Coma

PictographRiver Altitude 7,005 ft

Canal Gran

• josep-andreu Jul 26, 2016

Hola.
    M'ha agradat la vostra ruta i estic mirant-me-la per fer-la.
    Vau dur algun equipament especial (a part de calçat adequat...)
    Duieu motxilla "grosa"
    Es troba fonts o aigua per beure pel camí?
    Gràcies...

Aventura't Jul 26, 2016

Hola josep-andreu, vam dur motxila de 25litres amb aigua, menjar, capelina, roba per si refresca... la típica per fer alta muntanya estival. Fins arribar a la Coma dels Llops no es troba aigua, i es una zona de mulleres, així que no es molt recomanable d'agafar-hi. Poc més avall ja trobareu el riu d'Ensagents. En la cronica tens informació detallada. Que vagi molt bé!

• Photo of lamu
    lamu Jun 4, 2019

Hola Aventura't molt bona ressenya, aquesta cresta unint els cims fa una pinta genial!

Aventura't Jun 5, 2019

Hola lamu, coneixen-te segur que t'ho passaràs d'allò més bé fent-la! Salut i muntanya!

• johnslenderr Aug 8, 2020

Molt bona pinta, me l'apunto!!

Aventura't Aug 10, 2020

Hola johnslenderr, doncs que vagi molt bé la ruta!

• Photo of Guim996_
    Guim996_ Dec 8, 2023

Molt bona ruta, la tinc pendent