Agulla Blanca de Carançà, Racó Gros, Racó Petit i Pic del Pas del Porc

Photo ofAgulla Blanca de Carançà, Racó Gros, Racó Petit i Pic del Pas del Porc Photo ofAgulla Blanca de Carançà, Racó Gros, Racó Petit i Pic del Pas del Porc Photo ofAgulla Blanca de Carançà, Racó Gros, Racó Petit i Pic del Pas del Porc

August 4, 2017
August 2017

near Vall de Núria, Catalunya (España)

Viewed 2069 times, downloaded 64 times

Ruta llarga i amb considerable desnivell per fer, principalment, la Cresta dels Racons des de Núria. A més a més, aprofitarem per enllaçar la poc visitada Agulla Blanca de Carançà (també dita Roc Andorada). De tornada, a canvi d'uns 40m més de desnivell, decidim que en comptes de remuntar al Coll de Noucreus per on havíem baixat abans, remuntarem l'aresta nord del Pic del Pas del Porc.

La ruta s'inicia a Núria, on nosaltres pugem amb el cremallera ja que la pròpia ruta ja és prou llarga i desnivellada com per fer-la des de Queralbs o Fontalba en un sol dia... Pugem seguint el GR fins al Coll de Noucreus, i davallem cap a França seguint fites i un senderó poc definit fins a la Fossa del Gegant i el Pas del Porc, just sota el Racó Gros.

Arribats aquí, l'opció més normal és pujar ja directament al Racó Gros (pel mateix recorregut que farem al track de baixada). No obstant, nosaltres volem passar per l'Agulla Blanca, un dels cims menys visitats de la zona. El més còmode és enllaçar-la per l'aresta des del Racó Gros, fent anada i tornada, a canvi de sumar metres de desnivell. Però hem llegit en alguna guia ("30 ascensions a peu per la Catalunya Nord" de Carles Gel, Itinerari 21) i alguna ressenya a internet que hi ha la possibilitat de baixar des de la Bretxa d'Agulla Blanca fins a l'Estany de les Truites per una canal d'herba orientada al sud-est. Com ja avisen que té força pendent, decidim que nosaltres preferim pujar fortes pendents d'herba que baixar-les. Per tant, des de les proximitats del Pas del Porc anirem flanquejant les parets del Racó Gros per les tarteres i algun tram herbat, fins que intruirem la canal. La canal per on pugem (creiem que la bona) té una part de rocs petits/tartera al mig, però s'avança millor pels laterals herbats (fort pendent). Seguint sempre la canal arribarem a la Bretxa. També seria possible pujar per una altra canal que es veu que surt cap a la dreta, i de fet ens deixaria una mica més a prop i tot de l'Agulla Blanca, evitant també haver de fer dos cops un bonyet intermig (waypoint cota 2637m, on l'Alpina situa l'Agulla Blanca). Anem i tornem al cim de marbre de l'Agulla Blanca, i encarem la pujada al Racó Gros. Petites grimpades evitables.

Del Racó Gros baixarem després al Coll de Racons (desgrimpades bastant fàcils) i pujarem per la cresta fins al Racó Petit (grimpades fàcils, alguna un xic aèria). Tornem un altre cop al Racó Gros. Ara, a la baixada del Racó Petit, per evitar els petits puja-baixa dels ressalts intermitjos de la cresta anem seguint unes fites que van uns metres per sota. Però al final acaben fent pujadetes i baixadetes igualment, així que no sé si val la pena. Baixem del Racó Gros al Pas del Porc per sender que passa uns metres sota la cresta, a trams una mica exposat.

Un cop al Pas del Porc, encarem la cresta del Pic del Pas del Porc (Itinerari 22 del llibre d'en Carles Gel), que passa pel cim aquest i arriba fins al cim del Noucreus. No és difícil si s'està habituat a fer grimpades. De fet, únicament trobarem un petit mur al principi de tot que la ressenya indica II+/III-, però que a més a més podem buscar uns passets més senzills (II) una mica a l'esquerra. Només cal seguir el rastre de caminet que des del Pas del Porc va cap al mur, i quan arribem al mur buscar unes repisetes herbades i de roca uns dos-tres metres a l'esquerra d'on ens ha deixat el caminet. Després, es tracta de seguir la cresta fent alguna senzilla grimpada i algun pas exposat, però sense més dificultat. La continuació del Pic del Pas del Porc fins al Noucreus és encara més senzilla.

Finalment, del Noucreus anirem a buscar el Coll de Noufonts ja pel GR, i tornarem a Núria.