Άγραφα, Λεοντίτο Ασημόραχη Σαλαγιάννη Ντεληδήμι / Agrafa, Leontito Asimorahi Salagianni Ntelidimi

May 18, 2018
May 2018

•   4.7 1 review

near Leontíto, Thessaly (Greece)

Πρόκειται για κυκλική πορεία με αφετηρία και προορισμό το χωριό Λεοντίτο και ανάβαση στις κορυφές Σαλαγιάννη (ή κατά άλλους Ψηλόραχη), Σουφλί (η απότομη χαμηλότερη κορυφή δίπλα στο Ντεληδήμι) και Ντεληδήμι. Ξεκινάμε ακολουθώντας το χωματόδρομο που ξεκινά από την πλατεία του χωριού και φτάνοντας ψηλά σε οροπέδιο, κάτω από τις ψηλές κορυφές, ανεβαίνουμε δεξιά στην Ασημόραχη, μία ράχη η οποία μας οδηγεί στην προκορφή και μετά στην κορυφή Σαλαγιάννη. Έτσι αναφέρεται η συγκεκριμένη κορυφή στους χάρτες παρότι κυκλοφορεί και η άποψη ότι η ονομασία της είναι Ψηλόραχη.
Μετά την Σαλαγιάννη συνεχίσαμε, ανατολικά, πάνω στην απότομη κορυφογραμμή κινούμενοι προς ανώνυμη κορυφή (ή Φούρκα κατά κάποιους). Στο διάσελο πριν την ανώνυμη κορυφή μπορούμε να κινηθούμε αριστερά (βόρεια) σε σχετικά ήπια κλίση και να διαφύγουμε σε περίπτωση κακοκαιρίας.
Εμείς από το διάσελο κινηθήκαμε λοξώς δεξιά (νοτιοανατολικά) τραβερσάροντας την σχετικά απότομη πλαγιά μέσω γιδόστρατων και βγήκαμε σε ώμο (Σημείο Traversa). Από εδώ βλέπουμε την απότομη ανατολική πλαγιά της ανώνυμης κορυφής καθώς και τη μεγάλη σάρα από κάτω της. Ένα αχνό μονοπάτι στην σάρα μας οδηγεί στον μεγάλο χαρακτηριστικό αυχένα σχήματος U (Σημείο Diaselo).
Εδώ να σημειώσω ότι η παρούσα διαδρομή (περίπου ίδια) υπάρχει και σε δημοφιλή ελληνική ιστοσελίδα με παρόμοιο υλικό (αρχεία/περιγραφές διαδρομών) όπου όμως περιγράφεται μία τελείως διαφορετική προσέγγιση από την κορυφή Σαλαγιάννη μέχρι τον παραπάνω αυχένα (Σημείο Diaselo) με κατέβασμα αρκετά χαμηλότερα.
Επειδή πρόκειται για σημείο κλειδί (δύσκολο) της διαδρομής εφιστώ την προσοχή και προτείνω ανεπιφύλακτα την παρούσα καταγραφή.
Ο αυχένας λοιπόν που βγαίνουμε είναι πολύ χαρακτηριστικό σημείο της περιοχής. Οι επιλογές που έχουμε εδώ είναι είτε να κατέβουμε βόρεια οπότε συναντάμε το κύριο μονοπάτι Λεοντίτο-Ντεληδήμι είτε να ανέβουμε στην απότομη κορυφή ανατολικά του αυχένα (πιθανή ονομασία Σουφλί), διαδρομή που επιλέξαμε κι εμείς κατά την καταγραφή. Να σημειωθεί εδώ ότι σε αυτόν τον αυχένα πρέπει να έρχεται μονοπάτι και από τη μεριά του Ασπρορέματος, τη μεγάλη κοιλάδα που εκτείνεται νότια το οποίο όμως δε γνωρίζουμε σε τι κατάσταση είναι.
Στη διαδρομή μας λοιπόν, ανεβαίνουμε την δύσκολη ράχη (με τοπικά ημιαναρριχητικά και σαθρά περάσματα) και βγαίνουμε στην κορυφή (Σημείο Soufli) από όπου πλέον έχουμε οπτική επαφή με την κορυφή Ντεληδήμι απέναντι (ανατολικά).
Στο διάσελο χαμηλότερα πριν να ανέβουμε στο Ντεληδήμι (Σημείο Diastavrosi) περνάει και το κύριο μονοπάτι που ενώνει τις δύο κοιλάδες, βόρεια (χωριά Λεοντίτο και Φουντωτό) και νότια (Ασπρόρεμα) του διάσελου.
Ακολούθως ανεβήκαμε εύκολα στο Ντεληδήμι και για την επιστροφή επιλέξαμε το μονοπάτι που φεύγει βόρεια του προηγούμενου διάσελου. Παρακάτω υπάρχει ποτίστρα (λογικά τρέχει συνέχεια νερό εκτός κι αν είναι καλυμμένη με χιόνι).
Ακολουθούμε το μονοπάτι και βγαίνουμε στο χωματόδρομο που έρχεται από το Λεοντίτο και τον οποίο εάν ακολουθήσουμε προς τα αριστερά θα βγούμε στο οροπέδιο που περάσαμε νωρίτερα και επιστρέφουμε στο χωριό όπως ήρθαμε. Εναλλακτικά και συντομότερα, όπως κάναμε κι εμείς, φτάνοντας στο χωματόδρομο στρίβουμε δεξιά και λίγο μετά ακολουθούμε μονοπάτι αριστερά που μας κατεβάζει προς την τοποθεσία Γκίκα. Εκεί συνεχίζουμε σε παλιό χωματόδρομο ο οποίος όμως φτάνοντας κοντά σε μεγάλο ρέμα είναι κομμένος (Σημεία Sara & Rema) και σε πολύ άσχημη κατάσταση και πιθανώς να υπάρχει πρόβλημα διέλευσης για κάποιους πεζοπόρους. Περνώντας το ρέμα φτάνουμε σε λίγο στον κύριο χωματόδρομο (Σημείο Perifraksh) και στρίβοντας δεξιά κινούμαστε προς το Λεοντίτο.
Διάρκεια πορείας 10.30 ώρες.
Υψομετρική διαφορά ανάβασης 1680μ.
Υψομετρική διαφορά κατάβασης 1750μ.
Γενικώς πρόκειται για πολύ απαιτητική πορεία και λόγω διάρκειας αλλά κυρίως λόγω της δυσκολίας του πεδίου όπου κινείται. Η ομορφιά της όμως είναι απερίγραπτη!