Agrafa, Ropoto-Karavula 1862m ( Άγραφα Καραβούλα )

Photo ofAgrafa, Ropoto-Karavula 1862m ( Άγραφα Καραβούλα ) Photo ofAgrafa, Ropoto-Karavula 1862m ( Άγραφα Καραβούλα ) Photo ofAgrafa, Ropoto-Karavula 1862m ( Άγραφα Καραβούλα )

December 14, 2018
March 2017

near Ropotó, Thessaly (Greece)

Άγραφα, Ροποτό-Οροπέδιο Καταφυγίου-Καραβούλα 1862μ.

Πρόκειται για την κλασσική διαδρομή ανάβασης στην Καραβούλα. Η διαδρομή αρχικά παρουσιάζει όμορφες εικόνες σε πυκνό ελατόδασος, που στην συνέχεια συνδυάζεται με την εντυπωσιακή βόρεια όψη του κύριου όγκου της Καραβούλας. Η χειμερινή ανάβαση σε αυτήν, παρά το χαμηλό της υψόμετρο, παρουσιάζει αρκετό ενδιαφέρον. Η παρούσα καταγραφή αφορά ανάβαση σε διάστημα διημέρου, με διανυκτέρευση σε αντίσκηνα, στο όμορφο οροπέδιο-ξέφωτο στην ΒΔ βάση της κορυφής. Το συγκεκριμένο οροπέδιο, σε υψόμετρο 1150μ, προσφέρει εντυπωσιακή θέα στην κορυφή, αλλά συγχρόνως και άπλετο επίπεδο χώρο. Το καταφύγιο που εντοπίζεται στο δυτικό του άκρο, είναι εγκαταλελειμμένο. Νερό συντάμε σε λιθόκτιστη πηγή με ροή όλο τον χρόνο, σε υψόμετρο 1020μ ( ανάλογο waypoint ). Ενδιαφέρον επίσης παρουσιάζει η κεκλιμένη εκκλησία στο κέντρο του χωριού του Ροποτού, που μετακινήθηκε λόγω κατολίσθησης, αλλά παραμένει ανέπαφη παρά την έντονη κλίση που έχει πλέον αποκτήσει. Η τεχνική δυσκολία της διαδρομής σε χειμερινές συνθήκες είναι σε γενικές γραμμές μέτρια, με το δυσκολότερο σημείο να εντοπίζεται σε λούκι βορεινής πάντοτε κατεύθυνσης, με ανάπτυγμα 50μ και κλίση 30 μοιρών περίπου. ( υψόμετρο 1600μ ). Επισημαίνεται πως η δυσκολία μιας χειμερινής διαδρομής είναι πάντοτε μεταβαλλόμενη, και εξαρτάται άμεσα από την έκταση της χιονοκάλυψης αλλά κυρίως από τις επικρατούσες συνθήκες του χιονιού.

Συνολική απόσταση: 13.5 χλμ
Θετική υψομετρική + 1120μ.

Περιγραφή:

Ξεκινάμε από το νότιο άκρο του μεγάλου αλλά αραιοκατοικημένου χωριού του Ροποτού. Στο τελευταίο σπίτι, συναντάμε πλάτωμα κατάλληλο για στάθμευση.

Από το σημείο αυτό ( 760μ ), είτε ανεβαίνοντας σε τσιμεντόδρομο και περνώντας δίπλα από σπίτια, είτε συνεχίζοντας επί του κύριου χωματόδρομου, καταλήγουμε σε σημείο του τελευταίου, ψηλότερα του χωριού ( 860μ ). Στην καταγραφή αποτυπώνεται η δεύτερη επιλογή, αλλά η πρώτη είναι συντομότερη. Συνεχίζοντας λοιπόν επί του χωματόδρομου κερδίζουμε ύψος σε όμορφο δάσος ελάτου. Προσεγγίζουμε διασταύρωση του χωματόδρομου, σε μεγάλο ξέφωτο με υψομέτρο 950μ.

Οι επιλογές από το σημείο αυτό για την συνέχεια μέχρι το οροπέδιο του καταφυγίου είναι δύο. Η πρώτη επιλογή αποτελεί την κίνηση προς νότο, που προσεγγίζει λιθόκτιστη πηγή και ποτίστρα σε υψόμετρο 1020μ με ροή όλο το χρόνο. Από την πηγή, συνεχίζοντας προς τα Δ-ΝΔ σε συνδυασμό μονοπατιού και τρακτερόδρομου, φτάνουμε στο οροπέδιο. Η έτερη επιλογή, αφορά την συνέχεια από την διασταύρωση αποκλειστικά σε χωματόδρομο.

Το ευρύ λιβάδι-οροπέδιο σε υψόμετρο 1150μ., αποτελεί ένα εξαιρετικό σημείο για διανυκτέρευση, με εντυπωσιακή θέα στον κύριο όγκο της Καραβούλας από βορρά. Στο δυτικό άκρο του οροπεδίου, εντοπίζεται εγκαταλελειμμένο κτίριο καταφυγίου.

Από το σημείο αυτό οι επιλογές για την ανάβαση στην κορυφή της Καραβούλας είναι αρκετές. Στην παρούσα καταγραφή αποτυπώνεται η κλασσική χάραξη. Ακολουθούμε λοιπόν μονοπάτι που ξεκινά από το ΝΑ άκρο του οροπεδίου και ακολουθώντας σωλήνωση υδρομάστευσης, συνεχίζει σε φυσική ράμπα. Η ράμπα με ΝΑ κατεύθυνση, κινείται μεταξύ των παρυφών του δάσους και των φερτών υλικών των απότομων πλαγιών της Καραβούλας. Σε υψόμετρο 1380μ., προσεγγίζουμε βαθιά ρεματιά, βόρειας κατεύθυνσης ( η ρεματιά ψηλότερα πλαταίνει ). Το θερινό μονοπάτι ακολουθεί την ανατολική όχθη της βαθιάς ρεματιάς αλλά σε χειμερινές συνθήκες, επιλέγουμε την βέλτιστη πορεία βάσει των συνθηκών του χιονιού. Ακολουθώντας την, οδηγούμαστε με κόντρα, σε μικρό αυχένα επί της κεντρικής ράχης της Καραβούλας ( 1570μ ).

Η πορεία από το σημείο αυτό είναι αποκλειστικά προς τα δυτικά, μέχρι το άκρο της Ράχης, όπου εντοπίζεται η κορυφή. Αρχικά την πορεία μας φράζει μικρός πύργος βράχων, τον οποίο τραβερσάρουμε από τα βόρεια και αμέσως πίσω του, εντοπίζουμε το πιο απότομο τμήμα της διαδρομής, ένα λούκι 50μ αναπτύγματος, και κλίσης 30 μοιρών περίπου. Ανάλογα με τις συνθήκες του χιονιού, η δυσκολία ανάβασης του ποικίλει. Το λούκι μας οδηγεί και πάλι στην ράχη ( 1640μ ).

Συνεχίζουμε πλέον ανελλιπώς επί της ράχης, θαυμάζοντας συγχρόνως την θέα προς νότο. Η ράχη αρχικά είναι πλατιά ενώ σε υψόμετρο 1750μ., αυτή στενεύει. Είτε κινούμενοι επί της βραχώδους ράχης, είτε σε τραβέρσα από τα νότια, σε παράλληλο μονοπάτι, εύκολα, πλησιάζουμε στην βάση της κορυφής σε μικρό περίκλειστο οροπέδιο. Εύκολα και πάλι, ανεβαίνουμε τα τελευταία λίγα μέτρα μέχρι την κορυφή, όπου και μεγάλος σύγχρονος μεταλλικός σταυρός.

Καταγραφή και φωτογραφίες: Παύλος Γιαννάκης
Κείμενο και φωτογραφίες: Γρηγόρης Τζομάκας

Afhenas / Rahi

Τελος της κόντρας σε επίπεδο σημείο της ράχης. Συνεχίζουμε προς τα δυτικά, τραβερσάροντας τα πρώτα βράχια από τα βόρεια.

Φυσικό μπαλκόνι που προσφέρει όμορφη θέα προς νότο.

Diastavrosi Dromu A'

Διαταύρωση του χωματόδρομου σε απότομη στροφή. Επιλέγουμε την αριστερή απόληξη.

PictographWilderness hut Altitude 3,779 ft

Egkatalelimeno Katafigio

Εγκαταλελειμμένο καταφύγιο σε υψόμετρο 1150μ. Η τσιμεντένια μαρκίζα μπορεί να προστατεύσει από βροχή.

Exodos Lukiu / Rahi

Έξοδος του Λουκιού σε ράχη. Συνεχίζουμε δυτικά.

Karavula 1862m

Κορυφή Καραβούλας. Μεγάλος μεταλλικός σταυρός.

Keklimeni Ekklisia Ropotu

Σύγχρονο κτίσμα εκκλησίας που λόγω κατολίσθησης έχει παρουσιάσει έντονη κλίση και έχει εγκαταλειφθεί. Λόγω κατασκευής από οπλισμένο σκυρόδεμα, παραμένει ανέπαφη. Μια επίσκεψη στο εσωτερικό εντυπωσιάζει.

Oropedio Thesi D/N

Εκτενές λιβάδι με θέα την Βόρεια Όψη της Καραβούλας. Το σημείο χρησιμοποιήθηκε για δ/ν με αντίσκηνα. Στο δυτικό του άκρο εντοπίζεται εγκαταλελειμμένο κτίριο καταφυγίου.

Luki

Λούκι κλίσης 30 μοιρών περίπου και αναπτύγματος 50μ περίπου.

Monopati-Fisiki Raba Gia Korifi

Μονοπάτι στο νότιο άκρο του οροπεδίου. Ακολουθώντας σωλήνωση υδρομάστευσης και εμφανές ίχνος, κινούμαστε στις παρυφές του δάσους με κατεύθυνση ΝΑ.

Monopati/Trakterodromos

Μονοπάτι που στην συνέχεια εξελίσσεται σε τρακτερόδρομο και με δυτική πορεία οδηγεί στο Λιβάδι με το καταφύγιο.

Plato Rahis

Πλατό επί της ράχης της Καραβούλας. Συνεχίζουμε δυτικά σε ήπια πλαγιά.

Πλάτωμα στα τελευταία μέτρα του ασφαλτόδρομου, χώρος κατάλληλος για στάθμευση. Ο δρόμος συνεχίζει για 150μ ακόμα με άσφαλτο αλλά δεν προσφέρει σημείο στάθμευσης. Από το σημείο αυτό ακολουθώντας πεζοπορικά τσιμεντόδρομο προς τα δυτικά και περνώντας δίπλα από σπίτια, προσεγγίζουμε την στροφή του δρόμου ψηλότερα, πολύ πιο σύντομα.

Ηπια βραχώδης ράχη. Επιλέγουμε την κίνηση είτε επί αυτής είτε σε τραβέρσα από τα νότια. Η κορυφή εντοπίζεται στο δυτικότερο άκρο της ράχης και πλησιάζοντας διακρίνουμε τον σταυρό επί αυτής.

Rematia HM/Dromu

Ο δρόμος διασχίζει ρεματιά που ανάλογα της ροής του νερού ενδέχεται να μην επιτρέπει την διάσχιση μετά οχήματος.

Rematia-Evri Luki/ Kontra

Σημείο σε μακρυά ρεματιά. Το θερινό κτηνοτροφικό μονοπάτι κινείται στην ανατολική της όχθη. Σε χειμερινές συνθήκες επιλέγουμε όποια από τις δύο εξυπηρετεί βάσει συνθηκών χιονιού. Ακολουθεί κόντρα 180μ υψομετρικής περίπου.

Traversa

Το μονοπάτι τραβερσάρει σε σάρα με στόχο την ρεματιά στα ΝΑ.

Pigi Lithoktisti / Potistra

Λιθόκτιστη πηγή και ποτίστρα με ροή όλο τον χρόνο Υψ.1020μ. Εντοπίζεται στο δυτικό άκρο του ξέφωτου. Συνεχίζουμε Β-ΒΔ σε μονοπάτι με αρχική κόντρα και στην συνέχεια σε τρακτερόδρομο.

Xefoto Diastavrosi

Διασταύρωση του δρόμου σε ξέφωτο ρεματιά. Υψ.950μ. Ακολουθώντας τον χωματόδρομο προς τα δεξιά ( Δ ) οδηγούμαστε στο Λιβάδι καταφυγίου μέσω αυτού. Ακολουθώντας χωματόδρομο και στην συνέχεια μονοπάτι προς τα νότια οδηγούμαστε ΄μεσω πηγής και πάλι στο Λιβάδι.

Ropoto

Το αραιοκατοικημένο αλλά σχετικά μεγάλο χωριό του Ροπωτού. 750μ. Πηγή επί του δρόμου, ψηλότερα της εκκλησιάς.

• Photo of Panflok
    Panflok Nov 21, 2023

το καταφυγιο ηταν ανοιχτο? σε τι κατασταση βρισκεται?

• Photo of celembrimbor
    celembrimbor Nov 22, 2023

Νομίζω πως ήταν κλειδωμένο. Εμείς διανυκτερεύσαμε σε αντίσκηνα συνεπώς δεν μας ενδιέφερε η χρήση του.

Καθ' ότι έχει περάσει αρκετό διάστημα από τότε που έλαβε χώρα η καταγραφή δεν θυμάμαι ακριβώς. Πάντως για να έχω σημειωμένο στο waypoint " Εγκαταλελειμμένο ", ενδεχομένως να ήταν ανοικτό και άδειο. Τέλος έκτοτε πολλά μπορεί να έχουν αλλάξει όσον αφορά την κατάσταση του, προς το καλύτερο ή χειρότερο.

• Photo of Panflok
    Panflok Nov 22, 2023

ευχαριστω πολυ. θα μιλησω με τον συλλογο να μου πουν στα σιγουρα.