Photo ofAgrafa, DasikoHorio-Pente Pirgi 2003m-Flitzani 2017m ( Αγραφα Πέντε Πύργοι Φλυτζάνι ) Photo ofAgrafa, DasikoHorio-Pente Pirgi 2003m-Flitzani 2017m ( Αγραφα Πέντε Πύργοι Φλυτζάνι ) Photo ofAgrafa, DasikoHorio-Pente Pirgi 2003m-Flitzani 2017m ( Αγραφα Πέντε Πύργοι Φλυτζάνι )

one day 3 hours 12 minutes
June 24, 2017
July 2016

near Kondaíika, Thessaly (Greece)

Άγραφα, Δασικό Χωριό-Πέντε Πύργοι 2003μ-Φλυτζάνι (Ανατολική 2017μ και Δυτική 2010μ κορυφή )

Διαδρομή για τις εντυπωσιακές κορυφές των Πέντε Πύργων και Φλυτζανιού. Η διασύνδεση μεταξύ των δύο, πραγματοποιείται από αχνά κτηνοτροφικά μονοπάτια που κυκλώνουν τους Πέντε Πύργους από τα Νότια. H διαδρομή διαγράφει κυκλικη πορεία κατά την τελική προσέγγιση των δύο κορυφών.

Περιγραφή:

Ξεκινάμε από το ΒΑ άκρο του Δασικού χωριού (930μ.) όπου καταλήγουμε ακολουθώντας τον ανάλογο ασφαλτόδρομο. Από το σημείο αυτό ξεκινά η διαδρομή.

Αρχικά ακολουθούμε τον χωματόδρομο που κινείται σε δασωμένη πλαγιά χωρίς μεγάλο υψομετρικό πρόσημο. Σε απόσταση ενός χιλιομέτρου ο δρόμος ήταν κλειστός από ξυλεία ( Ιούλιος 2016 ). Συνεχίζοντας, φτάνουμε σε διασταύρωση όπου ο δρόμος διακλαδίζεται (1,8 χλμ από αφετηρία ) ( στο σημείο αυτό καταλήγει και το μονοπάτι που ξεκινά από το Ανθηρό ). Από εδώ ανεβαίνουμε την πλαγιά, ακολουθώντας μονοπάτι με αραιή σήμανση. Το τελευταίο αφού άμεσα συναντήσει στροφή του δρόμου, εισέρχεται και πάλι στο δάσος ( η περιοχή αναφέρεται ως Παλούκια στον χάρτη της Ανάβασης ). Το σημείο αυτό του μονοπατιού είναι αρκετά όμορφο και προσοχή χρειάζεται στην εύρεση του, ακολουθώντας την σήμανση. Να επισημανθεί πως η διακλάδωση που επιλέχθηκε κατά την κατάβαση ( η οποια ακολουθεί πιστά την σήμανση ), είναι προτιμότερη ( ανάλογα waypoints ).

Το μονοπάτι καταλήγει και πάλι σε χωματόδρομο, που από το σημείο αυτό και στην συνέχεια, τον ακολουθούμε πιστά, με κατεύθυνση Νότιο-Δυτική (σε σημείο του χωματόδρομου και πιο συγκεκριμένα σε υψόμετρο 1260μ, η καταγραφή εισέρχεται σε κατηφορικό τρακτερόδρομο καταλήγοντας σε ξέφωτο που επελέγη για διανυκτέρευση).

Επί του χωματόδρομου, και σε υψόμετρο 1420μ, συναντάμε στα δεξιά μας απότομο ανηφορικό μονοπάτι με αχνά κόκκινα σημάδια, που εισέρχεται στο δάσος. Πρόκειται για το μονοπάτι που οδηγεί στους Πέντε Πύργους. Η σηματοδοτημένη χάραξή του μονοπατιού, στα πρώτα εκατό μέτρα απόστασης κινείται παράλληλα με τον χωματόδρομο, , διασχίζει ρεματιά προς τα Νότια , και από εκεί στρέφεται δυτικά, κερδίζοντας ύψος μέχρι κρυφού οροπεδίου στα Ανατολικά των Πέντε Πύργων. Στην παρούσα καταγραφή συνεχίζουμε την ανάβαση επί του δάσους (κατεύθυνση δυτική), χωρίς να αλλάξουμε όχθη στην ρεματιά, ακολουθώντας εμφανές κτηνοτροφικό μονοπάτι. Με τον τρόπο αυτό καταλήγουμε πιο σύντομα ( αλλά πιο απότομα ), στο σηματοδοτημένο μονοπάτι σε υψόμετρο 1570μ επί της εισόδου του προαναφερθέντος οροπεδίου. Το ευρύ μονοπάτι στο σημείο αυτό, στοχεύει σε χαρακτηριστικό διάσελο που σχηματίζεται στην κορυφογραμμή των Πέντε Πύργων, και μας είναι ήδη ορατό. Φτάνοντας στο διάσελο αποκτούμε για πρώτη φορά θέα προς την λίμνη Ταυρωπού, τον Θεσσαλικό κάμπο και εάν η καθαρότητα της ατμόσφαιρας το επιτρέπει, στον Όλυμπο. Συνεχίζουμε Δυτικά, ανεβαίνοντας την απότομη πλαγιά που θα μας οδηγήσει στην καθ' αυτού κορυφογραμμή των Πέντε Πύργων. Η απότομη πλαγιά εξελίσσεται σε πλατιά ομαλή ράχη, με ψηλό χόρτο. Είτε τραβερσάροντας την μικρή απόληξη της, είτε κινούμενοι επί αυτής, καταλήγουμε και πάλι σε Διάσελο (1920μ), απ' όπου ξεκινά και η τελική ανάβαση για την κορυφή των Πέντε Πύργων.

Συνεχίζοντας Δυτικά λοιπόν, ανεβαίνουμε μικρή πλαγιά με διάσπαρτες πλάκες βράχου. Σύντομα φτάνουμε στην κορυφή της. Στο σημείο αυτό η κορυφογραμμή στενεύει, και με θέα πλέον την ψηλότερη κορυφή των Πύργων, διασχίζουμε το σχετικά στενό τμήμα της, με ορισμένα σημεία που παρουσιάζουν έκθεση. Η πλατιά επίπεδη κορυφή ( 2003μ.) προσφέρει όμορφη θέα στο σύνολο των Αγράφων.

Η συνέχεια για την κορυφή Φλυτζάνι πραγματοποιείται επιστρέφοντας στο προαναφερθέν διάσελο στα Ανατολικά της κορυφής (1920μ). Από εδώ κατηφορίζουμε απότομη χορταριασμένη πλαγιά με κατεύθυνση Νότια. Εντοπίζοντας αχνά κτηνοτροφικά μονοπάτια, κατερχόμαστε, τραβερσάροντας προς τα Δυτικά, μέχρι υψομέτρου 1680μ. Η θέα των μυτικιών των Πέντε Πύργων ψηλότερα μας, εντυπωσιακή, όπως και η βόρεια πλευρά του Σβόνι απέναντι. Διανύοντας πλατιές ράμπες, καταλήγουμε σε πλαγιά, που ανεβαίνοντας την, οδηγούμαστε στο διάσελο μεταξύ Πέντε Πύργων-Φλυτζανιού.

Από το διάσελο αυτό, ανηφορίζουμε την ανατολική ράχη του Φλυτζανιού με δυνατή κόντρα. Το τελικό τμήμα της ανάβασης στην κορυφή, πραγματοποιείται παραμένοντας στην καθ' αυτού ράχη ( κατά την ανάβαση η καταγραφή προσέγγισε την κορυφή από τα νότια, ανεβαίνοντας μικρό λούκι με εύκολες αναρριχητικές κινήσεις-ανάλογο waypoint ). H ψηλότερη ανατολική και σχετικά στενή κορυφή του Φλυτζανιού φέρει υψομετρικό στύλο, 2017μ. Αξίζει η συνέχεια μέσω της πλατιάς ομαλής ράχης, μέχρι και την χαμηλότερη Δυτική κορυφή, 2010μ, που μας φέρνει πιο κοντά στο Μπορλέρο, την Πλάκα και τον Καταρραχιά.

Η επιστροφή πραγματοποιείται επιστρέφοντας στο διάσελο Πέντε Πύργων-Φλυτζανιού. Από εδώ αρχικά κατεβαίνουμε την πλαγιά που χρησιμοποιήσαμε κατά την ανάβαση, αλλά συνεχίζουμε να χάνουμε ύψος σταδιακά, τραβερσάροντας συγχρόνως προς τα ανατολικά, μέχρι υψομέτρου 1500μ. Πάντοτε, ακολουθώντας αχνά κτηνοτροφικά μονοπάτια. Προσεγγίζοντας χαρακτηριστική σάρα που διακόπτει την πλαγιά, την διασχίζουμε επιλέγοντας κτηνοτροφική χάραξη. Περνώντας στην απέναντι πλευρά της, συναντάμε πλατύ εμφανέστατο μονοπάτι. Ανεβαίνοντας το, οδηγούμαστε στο τέλος χωματόδρομου.

Ακολουθώντας τον δρόμο με βόρεια κατεύθυνση, προσεγγίζουμε και πάλι το σημείο που τον εγκαταλείψαμε κατά την φάση της ανάβασης, σε υψόμετρο 1420μ. Πενήντα μέτρα πριν φτάσουμε στο σημείο αυτό, ανεβαίνοντας για τρία λεπτά σε μονοπάτι, συναντάμε πηγή και ποτίστρα με πόσιμο νερό ( ανάλογο waypoint ).

Επιστροφή από την ίδια χάραξη πλέον, στο σημείο αφετηρίας.

Να επισημανθεί, πως η συγκεκριμένη διαδρομή επέλέγη να οριστεί ως εύκολο mountaineering και όχι δύσκολο hiking, στο σύστημα κατηγοριοποίησης του Wikiloc. Η διαδρομή δεν συνίσταται σε όσους αρχίζουν την ενασχόληση τους με το βουνό, λόγω έντονων κλίσεων κατά σημεία, έλλειψης σήμανσης στο μεγαλύτερο τμήμα της, και τέλος μικρού τμήματος με έκθεση.

Συνολική απόστασή 20χλμ.
Υψομετρική διαφορά + 1855μ.

Γρηγόρης Τζομάκας

A.C

Σημείο που χρησιμοποιήθηκε για κατασκήνωση. Το σημείο δεν είναι ιδανικό.

Adiexodo Homatodromu

Σημείο που πιάνουμε και πάλι τον χωματόδρομο. Λίγα μέτρα προς τα ΒΔ, ο δρόμος ολοκληρώνεται.

Anatoliki Rahi Flitzani

Η ανατολική ράχη του Φλυτζανιού. Από το διάσελο αρχικά ανεβαίνουμε την πλαγιά και στην συνέχεια όταν όταν αρχίσουμε να κλεινόμαστε σε πλατύ λούκι βγαίνουμε στην ράχη βόρεια.

Apotomi Anavasi

Απότομη σύντομη ανάβαση σε πλαγιά.

Dasiko Horio

Σημείο επί ασφαλτόδρομου στο ΒΔ άκρο του Δασικού χωριού. Από εδώ ξεκινά χωματόδρομος.

Η νότια διακλάδωση του μονοπατιού αρχικά δείχνει πιο λογική. Η συνέχεια αποδεικνύεται προβληματική λόγω πυκνής βλάστησης ( πεσμένα δένδρα και βάτα ).

Diakladosi Voreia

H βόρεια διακλάδωση του μονοπάτιού κινείται σε πλαγιά μέσα σε δάσος, με αραιή βλάστηση.

Diaselo Anatolika PentePirgon

Διάσελο σε υψόμετρο 1720μ, ανατολικά των Πέντε Πϋργων, όμορφη θέα προς τμήμα της λίμνης και του φράγματος.

Diaselo PentePirgi-Flitzani

Ομαλό διάσελο ανάμεσα σε Πέντε Πϋργους και Φλυτζάνι.

Από το σημείο αυτό και αφού έχουμε διασχίσει χαρακτηριστικές σάρες, βλέπουμε ευκρινέστατο μονοπάτι να ανεβαίνει για τον δρόμο.

Flitzani 2010m

Δυτική κορυφή Φλυτζανιού 2010μ περίπου. ¨Ομορφη θέα στην καρδιά των Ανατολικών Αγράφων. Φτάνουμε εδώ από ομαλή πλατιά ράχη που την ενώνει με την ανατολική κορυφή.

Flitzani 2017m

Η κορυφή Φλυτζάνι 2017μ, φέρει υψομετρικό στύλο της ΓΥΣ. Η ανατολικά αυτή κορυφή είναι και η ψηλότερη του Φλυτζανιού.

Χορταρισμένη πλαγιά, ακολουθώντας κτηνοτροφικά μονοπάτια χάνουμε αρχικά ύψος. Στην συνέχεια στρεφόμαστε δυτικά διασχίζοντας μικρές ρεματιές-σάρες.

Χωματόδρομος που ακολουθούμε από το Δασικό Χωριό. Στο σημείο αυτό ο δρόμος ήταν κλειστός από ξυλεία ( Ιούλιος 2016 ).

O χωματόδρομος κινείται αντολικά των Πέντε Πϋργων κερδίζοντας ύψος σταδιακά. Εν τέλει κυκλώνει τους Πέντε Πϋργους στα νότια και εκεί σταματά. Τον χειμώνα συχνά είναι παγωμένος.

Mikro Luki

Μικρό λούκι νότια της κορυφής, που με μικρές αναρριχητικές κινήσεις σκαρφαλώνει σε προκορυφή.

Το μονοπάτι ξεκινά στην απότομη πλαγιά, στο αντιστήριγμα του δρόμου υπάρχει αχνό σημάδι. Στην συνέχεια τραβερσάρει και περνά την ρεματιά απέναντι, πριν στραφεί δυτικά. Στην παρούσα καταγραφή ακολουθήθηκε συντομότερο κτηνοτροφικό μονοπάτι μέχρι υψομέτρου 1570μ. Εκεί το ξανασυναντάμε.

Pente Pirgi 2003m

Κορυφή Πέντε Πϋργων 2003μ. Η κορυφή είναι σχετικά πλατιά και με ψηλό χορτάρι.

Potistra Pigi

Ποτίστρα και Πηγή με πόσιμο νερό ( Ιούλιος 2016 ). Βρίσκεται σε μικρό επίπεδο σημείο 25 μέτρα ψηλότερα του χωματόδρομου.

Η ομαλή ανατολική ράχη των πέντε Πϋργων. Είτε τραβερσάροντας την μικρή απόληξη της από τα βόρεια είτε επάνω της, εύκολα την διανύουμε.

Σέλα ανατολικά της κύριας κορυφής των Πέντε Πϋργων. Από εδώ επιστρέφοντας, κατεβαίνουμε για την συνέχεια στο Φλυτζάνι.

Το σηματοδοτημένο ευρύ μονοπάτι που οδηγεί στο ανατολικό διάσελο των Πέντε Πϋργων.

Steni Korifogrami

Η κορυφογραμμή στενεύει και για την κορυφή κινούμαστε είτε ανάμεσα είτε επάνω σε όγκους βράχων. Κάποια έκθεση είναι υπαρκτή.

Traversa PentePirgi-Flitzani

Τραβέρσα των Πέντε Πϋργων από τα νότια που χρησιμοποιεί αχνά κτηνοτροφικά μονοπάτια. Από την Σέλα κατερχόμαστε πλαγιάς και στην συνέχεια διασχίζουμε στενή ρεματιά-σάρα. Ακολουθούμε πλατιές ράμπες χάνοντας ύψος μέχρι 1670μ. Από εκεί ανεβαίνουμε και πάλι πλαγιά για το διάσελο ΠέντεΠϋργων Φλυτζάνι.