Photo ofAERI DE MONTSERRAT fins el cim de Sant Jeroni (anada / tornada des de l'Estació de l'Aeri a Monistrol) Photo ofAERI DE MONTSERRAT fins el cim de Sant Jeroni (anada / tornada des de l'Estació de l'Aeri a Monistrol) Photo ofAERI DE MONTSERRAT fins el cim de Sant Jeroni (anada / tornada des de l'Estació de l'Aeri a Monistrol)

November 16, 2021
November 2021

near Monestir de Montserrat, Catalunya (España)

De l'AERI DE MONTSERRAT fins el cim de Sant Jeroni (anada / tornada des de l'Estació de l'Aeri a Monistrol).

Ruta directa fins el punt culminant del massís, amb infinites escales.

Comencem a caminar al pkg de l'Estació inferior de l"Aeri", a Monistrol de Montserrat i pujarem moooooltes escales fins el cim de Sant Jeroni (1236m), passant pel Camí de les Aigües, el Monestir de Montserrat, les Escales dels Pobres, el Pas dels Francesos, el Pla dels Ocells i Camí Vell (Geoparc de Catalunya central - Parc Natural de la Muntanya de Montserrat).

Desnivell de ~1300mD+ acumulats en només 7,5 km (anada). Total 1350mD+ en 15,4 km.

▪︎Del Pkg Aeri fins el Monestir són ~650mD+ en menys de 3 km. Pugem pel CAMÍ DE LES CANALS o CAMÍ DE L'AIGUA (també anomenat "Camí de les Aigües"), on anem trobant les famoses tuberies d'aigua, amb grimpades, trams per lleixa de pedra i sender estret de còdols relliscosos.

▪︎Fins el cim de St Jeroni són uns 650mD+ més. Pugem pel CAMÍ VELL DE SANT JERONI, sender pedregós que va ascendint suaument, amb trams de graonades, paral.lel al Torrent de Santa Maria i llera.

~~~~~~

○ INICI: Aparcament exterior de l'Estació inferior de l'Aeri de Montserrat, a prop de l'antiga Colònia Gomis (la Colònia Gomis té l'accés privat). Ull, si aparquem al pkg interior de l'Aeri, doncs hi ha una barrera que tanquen als vespres.

○ RECORREGUT:

Estació Inferior de l'Aeri.

Caminem uns 250m pel voral de la carretera C-55, que travessem (precaució!) i prenem una cruïlla amb pal indicador, que marca 1h15' fins el Monestir. Al costat hi ha una caseta (estació elevadora d'aigües)

Pujada pel "Camí de l'Aigua": un sender abrupte i descompost, que salva força desnivell en poca distància, entre matolls i pedra solta, on cal fer alguna petita grimpada. Hi ha un tram de flanqueig aeri per lleixa de pedra delicat, on no estaria de més col.locar un passamà per evitar relliscades.

Enllaç amb la pista forestal ampla del CAMÍ DE LES CANALS o CAMÍ DE LES AIGÜES (GR 5 / GR 96), que seguim a l'esquerra, uns 400m [25'].

Inici escales de pedra, al costat d'una altra caseta - estació elevadora d'aigües (pal indicador; altitud 425m). Escales molt dretes, amb trams amb barana. Pujarem més de 200 escales costerudes!

Pal indicador: esquerra al Monestir pel Camí de les Aigües (a la dreta retornaríem a Monistrol per la Drecera dels Tres Quarts). Anem pujant pel sender sorrenc, al costat de les tuberies.

Bifurcació a la Santa Cova (opcional). Tram pavimentat sota balmes.

Estació Superior de l'Aeri [55'].

ABADIA DE MONTSERRAT / Monestir de Montserrat. Podem visitar l'església, el Museu (exposicions temporals), el Via Crucis, comprar mel i mató, fer un mos.....

Plaça Abat Oliva, on hi ha la FONT del Miracle o del Portal, amb la inscripció "El Nervi de la Llibertat". Segons el pal indicador, hi ha 1h45 fins al cim de St Jeroni. [1h05'].

ESCALES DELS POBRES. Deixem el Via Crucis, i seguim a la dreta, creuant el pont damunt del Torrent de Santa Maria. Pugem graons i més graons de pedra, tots irregulars: són les "Escales dels Pobres".

PAS DELS FRANCESOS: Tram estret entre dues parets de roca, amb escales i barana.

PLAÇA DE SANTA ANNA, comptades 808 escales des del Monestir fins la "Plaça Santa Anna! [1h20'].

Panxa del Bisbe: gran agulla molt curiosa.

PLA DELS OCELLS (930ma): cruïlla.

Seguim pel CAMÍ VELL DE SANT JERONI, sender pedregós que va pujant suaument, paral.lel al Torrent de Santa Maria (llera). El Torrent és una nevera!

Enllaç amb el Camí Nou de Sant Jeroni. [1h43'].

Coll de "LES PINASSES" (cruïlla per anar al Bruc o Collbató). [1h50'].

Ens queden més escales i graonades de pedra i ciment per assolir el cim. A mitja pujada està el Mirador de Verdaguer, monument a Mossèn Cinto Verdaguer.

MIRANDA DE SANT JERONI (1236 m.a.): punt culminant del Massís de Montserrat, lloc mític i excel.lent mirador tipus balcó [1h58h].

Al costat de la Miranda està el vèrtex geodèsic, al que s'hi pot accedir amb una petita grimpada.

Baixem els més de 250 graons fins l'ERMITA DE SANT JERONI i... seguim baixant...

☆ Tornada pràcticament pel mateix camí ☆ [Monestir: 2h55' // Aeri: 3h38'].

Salut i a caminar!!!!

~~~~~~~
Curiositat:
"El Camí de les Canals i de l’Aigua , que correspon amb el GR-5 i GR-96, conegut com el Camí Romeu a Montserrat. Abans era el PR-32. Sender de gran tradició històrica que acompanya el caminant des de Barcelona fins a Montserrat, com ho fa el GR 6. Aquesta ruta la seguien els pelegrins del camí de Sant Jaume, que feien una parada a Montserrat."

==========

■ QUÈ VISITAR A MONTSERRAT?
Montserrat és un indret de peregrinatge, on podem visitar l'Abadia benedictina, amb la Basílica de Santa Maria, la Moreneta, la mística Font de l'Aigua de la Vida, l'Escolania de Montserrat (un dels cors de nois cantaires més antic d'Europa segons documents del s. XIV).

També tenim diverses opcions per passejar i deleitar-nos per aquí: el Museu, les botigues, les paradetes de productes artesans (mel i mató), un restaurant, l'enjardinada Font del Miracle amb l'escultura de l'Abat Oliva (de Manuel Cusachs), el Camí del Via Crucis fins la Capella de la Dolorosa (obra modernista d'Enric Sagnier), admirar les meravelloses escultures que hi ha arreu (com l'Escala de l'Enteniment, el Sant Jordi de J.M. Subirachs, o el monument a Pau Casals, de Joan Rebull, o l'Estàtua de Estàtua de Santo Domingo de Guzmán fundador dels dominics, obra Josep Maria Subirachs de 1970, de tres metres i aspecte totèmic, des d'on tenim vistes a la Creu de Sant Miquel (balcó mirador). I especialment.....GAUDIR DE LES VISTES A LES MUNTANYES.

Si volem continuar trescant per la muntanya màgica, la majoria d'excursionistes, continuen pujant, en direcció a la Creu de Sant Miquel (increïble mirador), o al cim de Sant Jeroni (punt culminant del massís montserratí). També podem agafar el Funicular de Sant Joan per pujar fins el Pla de les Taràntules i visitar les ermites de Sant Joan i Sant Onofre, les escales de Jacob... o baixar fins la Santa Cova. Entre tants racons que amaga Montserrat (canals, coves...) hi viuen diverses espècies animals protegides, amb sectors restringits (informació pel Patronat de la Muntanya de Montserrat). Si el teu repte es localitzar algunes de les 13/15 ermites que hi ha disperses pel massís (l'Ermitanada), de ben segur que et toparàs amb més d'una cabra salvatge.

* La Mare de Déu de Montserrat, coneguda popularment com la Moreneta, és la patrona de Catalunya. Està situada al monestir de Montserrat, un símbol per a Catalunya, punt de pelegrinatge per a creients i de visita obligada per als turistes. La seva festivitat se celebra el 27 d'abril.

PictographIntersection Altitude 415 ft

Travessar ctra: trencall

Pal indicador. Escales

Photo ofBifurcació (pal indicador) Monestir - Drecera 3/4 Photo ofBifurcació (pal indicador) Monestir - Drecera 3/4 Photo ofBifurcació (pal indicador) Monestir - Drecera 3/4

Bifurcació (pal indicador) Monestir - Drecera 3/4

Tuberia

Photo ofCruïlla Sta cova i camí del Rosari (opcional) Photo ofCruïlla Sta cova i camí del Rosari (opcional) Photo ofCruïlla Sta cova i camí del Rosari (opcional)

Cruïlla Sta cova i camí del Rosari (opcional)

Abadia de Montserrat

Photo ofPlaça Abat Oliva. Font 'El nervi de la llibertat' Photo ofPlaça Abat Oliva. Font 'El nervi de la llibertat' Photo ofPlaça Abat Oliva. Font 'El nervi de la llibertat'