آب بیدو از پُشته

January 28, 2022
January 2022

near Chāh Anjīr, Fars (Iran)

آب بیدو کوه گُرم .
بعد از اینکه تمامی مسیر ها و راه های منتهی به این چشمه توسط جناب سعید عبیری که مسیر یابی هر هفته گروه بر عهده ایشان هست انجام شد تصمیم گرفته شد که از مسیر پشته از کنار چاه آب باغ قناعتیان با دوستان صعود را شروع کنیم ساعت شش صبح پای کوه بودیم و شروع به حرکت کردیم مسیر بسیار زیبا با چند مدل پوشش گیاهی پُر و جنگلی در انتظار ما بود در ابتدای مسیر جرگه و بته های خار به گروه خوش آمد گفتند در اواسط راه با بنه ها و کُلخُنگ ها روح و روان خود را پالایش کردیم و در بالای کوه جنگلی از درخت سرو کوهی که تا به امروز به این عظمت و بزرگی یک درخت سرو کوهی را ندیده بودم تنه های بزرگ و شاخه های در هم تنیده مسیر بسیار عالی بود در نهایت خود را در بالای تنگ تخه رساندیم مسیر تا بالا 8کیلومنر پیاده روی داشت و ما ساعت با 4ساعت پیاده روی به بالای پشته رسیدیم و با دنبال کردن مسیری که برای انتقال بار توسط الاغ ها در قدیم درست شده بود خودمان را به سیصد متر پایین یعنی وسط تنگ رساندیم و در آنجا مسیر را به سمت جنوب ادامه دادیم و در کنار چشمه آبی به سر و صورت زدیم و بعد از چند دقیقه خودمون رو باز به پشته رساندیم بعد از صرف نهاری مختصر سریع شروع به فرود کردیم و در نهایت ساعت 4.50دقیقه عصر در کنار ماشین بودیم . نکته مسیر برای لذت بیشتر در بهار پیمایش شود . آب به همراه داشته باشید چون آب چشمه خیلی تمیز نیست .اگر برای شب مانی میروید در فصل بهار سه شب خواب در کنار چشمه هست . و برای شب مانی زمستان در پایین مسیر خر رو قبل از پیچیدن به سمت جنوب شب خواب زمستانی رو پیدا میکنید (عکس شماره 12 ) . وقتی به کنار تنگ تخه می‌رسید برای دست رسی به مسیر خر رو حتما به سمت شرق حرکت کنید و خود را از بد راه که با سنگ کیل نشان گذاری شده به پایین برسانید چون در تیغ بالایی گیر میکنید ولی باز دوباره به کنار تنگ و تیغ کناری تنگ تخه برگردید. حتما به سنگ نشانه ها دقت کنید . مسیر رو با راهنما و بدن آماده پیمایش کنید . نفرات شرکت کننده سعید عبیری. محسن کاظمی .مجید عیدی. مهدی ارسلانپور