4x3.000's, Sotllo, Pica d'Estats, Verdaguer i Montcalm.

Photo of4x3.000's, Sotllo, Pica d'Estats, Verdaguer i Montcalm. Photo of4x3.000's, Sotllo, Pica d'Estats, Verdaguer i Montcalm. Photo of4x3.000's, Sotllo, Pica d'Estats, Verdaguer i Montcalm.

June 30, 2019
June 2019

near Marc, Occitanie (France)

Foto de portada amb els 4x3.000's a la vista, Verdaguer, Pica d'Estats i Punta Gabarró en primer pla, Montcalm a esquerra en segon pla, i placa i cim de Sotllo al peu des de on es fa la foto.
Ruta estructurada amb els companys Gina, Montse, Li, Xavier, Joan, Josep i jo mateix Joaquim i sortint desde Refugi de Pinet a França ascendint fins a Coll de la Cometa per fer els cims Sotllo (3.073mts), Pica d'Estats (3.144mts), Verdaguer (3.133mts) i Montcalm (3.077mts) en aquest mateix ordre.
Per arribar a Refugi de Pinet hem de deixar el cotxe a l'aparcament de l'Artigue, per arribar-hi cal buscar a Maps la D66 Parking de l'Artigue a França i tindreu el recorregut d'accés.
El recorregut des de aparcament fins a refugi és de 5'2km i 1.050mts positíus que es fan en màxim tres hores, es fàcil de seguir doncs està molt fressat, les marques i fites són escasses però no fan falta, tant a refugi com quasi bé tota la ruta fins a cims no tenim cobertura mòbil, tot el camí és incòmode i pedregós, típic d'alta montanya, però força fressat i marcat GR (blanc/vermell) i/o PC (groc), durant el día d'ascencions fem un total de 14'4km amb 1.520+, i el total acumulat de l'expedició són 24'8km amb 2.570+, el que marca el track no és del tot correcte doncs ja es veu a l'elevació que falla un tram.
Cronologia :
Sortim de refugi a les 7:00h i seguim el fressat, marcat i fitat camí del GR-10 en direcció Sud i que coincideix en aquest tram amb Porta del Cel (PC), anem traversan congestes de neu de tant en tant i que passem amb cura seguin traces i petjades per no posar i treure grampons contínuament, l'ascenció fins Coll de La Cometa és llarga i exigent, 4'2km amb 680+.
Desde Coll de La Cometa ens toca baixar cap a les congestes de l'Estany de la Cometa (que passem amb grampons doncs es fa en sentit transversal i tenim llarga i forta pendent), tornem a remuntar cap a Coll de Sotllo i poc abans d'arribar-hi prenem sender en forta pujada per tartera pedregosa i descomposta, aquest tram es fa dur i en curtes ziga-zagues arribem a carena, desprès d'admirar les vistes que s'han obert al nostre voltant (acabem de tocar línea fronterera entre França i Catalunya), deixem motxilles per carenar l'últim tram doncs ja sabem que caldrà fer servir les mans per ajudar-nos en el seguit de fàcils grimpades que ens duran a cim.
Ja hem fet el primer 3.000 del día i després de fer totes les fotos que calíen ens felicitem doncs de refugi fins a Sotllo ha resultat el tram més llarg, dur i exigent de tot el que ens resta per fer.
Baixem recollint motxilles altre cop cap a les llargues congestes que tornem a passar amb grampons i tornem a enfilar amunt cap a Coll de la Cometa altre cop, tot seguit cap a Coll de Riufred on girem a dreta per camí planer fins a les exigents ziga-zagues per ja fer cim a Pica d'Estats, hem fet el sostre!!!, joia, fotos i esclat de germanor, l'esforç s'ho val.
Baixem a fer el senzill tercer 3.000 del día, el Verdaguer, tot i ser curta l'ascensió, desprès de la matxacada que portem no dubtem a assolir-lo, també fotos i dança ritual dalt del cim.
Tornem a baixar i altre cop cap a Coll de Riufred, aquí el temps ens fa dubtar si sí o si no fer Montcalm, però les ganes de poker de cims ens empenyen amunt, resulta un cim bicéfal i fàcil que fem en un très i no rès, no cal dir les espectaculars vistes que ens envolten també com la resta de cims que hem assolit, un espectacle.
El retorn cap a refugi el fem com si perdèssim el tren!! el sopar a refugi amb ví del Penedès per gentilesa Empordanesa ens recarrega les piles tant o més que el matalàs que ens espera.
Al día següent el descens fins a aparcament el fem sense presses i amb comentaris i acudits que donen per molt agradable i satisfactòria aquesta exigent excursió sense cap entrebanc i amb algun ensurt.
Enhorabona i moltes felicitats a tots els companys d'aquesta expedició.
Salut i bones rutes.

Sortim de Refugi de Pinet.

Rústica construcció en pedres.

Primeres congestes de neu.

Més congestes.

Passem sense grampons amb molta cura seguint petjades.

Estany de Montcalm.

Photo ofSeguim traces a neu i marques a pedra. Photo ofSeguim traces a neu i marques a pedra. Photo ofSeguim traces a neu i marques a pedra.

Seguim traces a neu i marques a pedra.

Photo ofLlargues congestes a Cometa d'Estats. Photo ofLlargues congestes a Cometa d'Estats. Photo ofLlargues congestes a Cometa d'Estats.

Llargues congestes a Cometa d'Estats.

Cota més baixa entre Sotllo i Pica d'Estats que passem amb grampons.

Photo ofPassem congestes cap a Port de Sotllo. Photo ofPassem congestes cap a Port de Sotllo. Photo ofPassem congestes cap a Port de Sotllo.

Passem congestes cap a Port de Sotllo.

Pujant a Sotllo.

Arribem a carena.

Deixem motxilles.

Cim de Sotllo.

Més fotos a Cim de Sotllo.

Tornem cap a Coll de la Cometa.

Estany de la Cometa al fons.

Coll de Riufred.

Montcalm al fons.

Cota i "cim fantasma".

Cim de Pica d'Estats.

Cim Verdaguer.

Primera cota del Montcalm.

Montcalm és un cim bicéfal i cal assolir la segona cota per completar el cim.

Cim del Montcalm.

Estany d'Estats.

Fí de ruta.

Descans i sopar de celebració.

• Photo of leemoradell
    leemoradell Jul 4, 2019

Ruta genial i exigent, difícilment repetible

• Photo of Joaquim Roig
    Joaquim Roig Jul 4, 2019

Efectivament Li, costarà superar però ens en sortirem.