Photo of45--Sahand area, Arvanag summit from shah myras,--منطقه سهند -45------ قله اروانق از شاه میرس،جبهه شمالی45 Photo of45--Sahand area, Arvanag summit from shah myras,--منطقه سهند -45------ قله اروانق از شاه میرس،جبهه شمالی45 Photo of45--Sahand area, Arvanag summit from shah myras,--منطقه سهند -45------ قله اروانق از شاه میرس،جبهه شمالی45

September 29, 2023
September 2023

near Shāh Mars, East Azerbaijan (Iran)

This week Arvanag peak of shahmiras of bostanabad was choosen for hiking and we enjoyed alot. 1000 meters height of hiking in 6 hours totally needed.

در شرقی ترین نقطه سلسله جبال سهند صعود کوه اروانا از مسیر شمال شرقی و از مبدا روستای شاه میرس بهمراه ۱۸ نفر از دوستان انتخاب این هفته بود. قبلا در سال ۹۷ از مسیر جنوبی و از مبدا روستای امرالله این صعود انجام یافته بود که در برگشت از قله به آغبلاخ فرود کرده بودیم.
3.5 ساعت از روستای شاه میرس تا قله صعود زمانبر است در مسیر برگشت تا حدودی مسیر طولانی و سنگلاخ را آزمودیم که از مجاورت روستای خاتون آباد گذشتیم. در جنوب قله اروانا دره سر سبز زیبای غازان چای و در غرب قله دره آغبلاغ قرار دارد.
در مسیر صعود ابی برای برداشت وجود ندارد، اما چشمه زیبایی در کنار مسجد روستای شاه میرس قرار دارد. اهالی روستا بسیار مهمان نواز هستند و در مسجد را برایمان گشودند وحتی پذیرایی هم کردند. محصول روستا نخود و سیب زمینی و گردو است.
قله در 5 کیلومتری روستا قرار داشته و 1000 متر افزایش ارتفاع تا قله لازمه این صعود متوسط است.
مسیری که ما انتخاب کردیم معمول نیست و معمولا از مسیر جنوبی صعود میشود.ما ابتدا قله فرعی و سپس قله اصلی را صعود کردیم از قله فرعی به قله اصلی 20 دقیقه توسط خط الراسی زمان لازم است.
قله فرعی در 3.2 کیلومتری و قله اصلی در 4.5 کیلومتری روستای شاه میرس واقع است. با استراحت کافی برنامه 8 ساعت طول کشید.
در سمت غرب قلل آیقیر و هراب نزدیکترین قلل به اروانا میباشند.

مارک سبز شروع و پایان صعود از ر ستای شاه میرس است.