۳۵- قله فیل زمین جمعه ۱۸ تیر ۱۴۰۰

3 hours one minute
July 9, 2021
July 2021

near Lavāsān-e Bozorg, Tehran (Iran)

بسم الله الرحمن الرحیم
🔷️ درباره قله فیل زمین :

🔹️ قله فیل زمین در رشته کوه البرز مرکزي و در شمال شرق منطقه لواسانات و در جنوب دشت لار قراردارد.
🔹️ قله فیل زمین روي خط الراس غربی-شرقی قرار دارد که شامل قله هاي:
پیرزن کلوم - مهـرچـال-آتشکوه - ریزان - پـرسـون - سـر سیاه غـارهـا - گـاوبینی و قـله فیل زمین می شـود و ادامـه این خـط الـراس بـه سمت شرق به قله سیاه پلاس (کرکبود) - گل زرد ختم می شود.

🔶️ مشخصات برنامه:
▫️ساعت شروع: ۸:۴۳ صبح
▫️ارتفاع نقطه شروع: ۲۲۹۱ متر از سطح دریای آزاد
▫️میزان پیمایش تا قله: ۴.۴۵ کیلومتر
▫️زمان پیمایش تا قله: ۳:۰۱ با احتساب استراحت
▫️میزان افزایش ارتفاع تا قله: ۱۰۲۸ متر

🔸️ روز جمعه ۱۸ تیر ۱۴۰۰ با قصد صعود به قله فیل زمین راهی روستای لواسان بزرگ شدم. حدود ساعت ۸:۳۰ به نقطه آغازین (محل پارک خودرو) صعود رسیدم.
🔸️ بعد از آماده شدن، از داخل کوچه باغ های بالائی، به سمت قله حرکت کردم. امتداد را مسیر مشخصی نداشت. از داخل باغ متمایل به سمت چپ شدم و داخل جاده خاکی ادامه مسیر دادم تا به یک پاکوب مشخص رسیدم که به سمت قله می رفت.
🔸️ از داخل دره و در کنار رودخانه به گوسفندسرا رسیدم و از سال سمت راست با ارتفاع گرفتن، وارد مسیر اصلی شدم.
🔸️ وارد پاکوب که شدم، تعدادی کوهنورد دیدم که از مسیر دره ی سمت راست بالا آمده بودند و ظاهرا مسیر درست مسیری بود که آنها از آن بالا می آمدند.
🔸️ قسمتی از مسیر صخره ای و نیاز به دست به سنگ شدن داشت که به سلامت و با احتیاط گذشتم و با بالای خط الراس رسیدم.
🔸️ از بالای خط الراس قله فیل زمین سمت راست دیده می شود. چشم انداز قله دماوند در سمت راست و در پس زمینه فیل زمین، دشت لار زیر پا و پائین، گاوبینی در سمت چپ دیده می شوند.
🔸️ بعد از یک کاهش ارتفاع و مجددا افزایش ارتفاع نهایت ساعت ۱۱:۳۰ به بالای قله فیل زمین رسیدم.

🔻 نکات برنامه:
▪️آخرین محلی که آب دیده شد، رودخانه و استخر و چشمه گوسفندسرا بود. لازمه به اندازه کافی آب به همراه بیاورید. (من حدود ۲ لیتر مصرف کردم).
▪️مسیری که صعود شد، برای فصل زمستان هم خوبه و اصلا بهمن گیر نیست.
▪️در بالای قله، پاکوبی بود به سمت راست که منتهی به روستای لواسان بزرگ می شد. برخی برای فرود آنجا را انتخاب کردند. به نظر می رسد مسیری کوتاه تر با شیب تندتر باشد.
▪️در طول مسیر بویژه از گوسفندسرا به بعد آفتاب تند تابستانی روی سر بود و هیچ سایه ای گیر نیامد.
▪️در طول مسیر حتی بالای قله جائی مناسب برای کمپ دیده نشد.
▪️روی این قله هم مثل بسیاری دیگر از قله های منطقه لواسان، تابلوئی توسط دوستداران کوه نصب شده که در چند سال گذشته در تمامی گزارشات عکس آن دیده شد.

PictographFauna Altitude 8,322 ft

در پس زمینه قله (سمت چپ)، بام ایران زمین، قله دماوند دیده می شود.

قله فیل زمین ۱۱:۳۰

• Photo of Alireza Haghgoo
    Alireza Haghgoo Sep 1, 2021

سلام
    وقت بخیر
    از مسیر رفت، برگشتید؟

• Photo of M.sadegh.gh
    M.sadegh.gh Sep 1, 2021

سلام علیکم؛ بله، البته ابتدای مسیر رفت برای صعود خیلی مناسب نیست. از داخل باغها عبور می کند و پاکوب مشخصی ندارد. برای صعود چنانچه دره دست راستی (مسیر اصلی) را انتخاب کنید، بهتر است، ولی کمی زمان و مسافت صعود زیادتر می شود.