۳- صعود به چین کلاغ ۳ آذر ۹۹

November 23, 2020
November 2020

near Parvāzeg, Tehrān (Iran)

چین کلاغ یکی از قله های دم دستی شمال تهران با ارتفاع تقریبی ۲۸۲۰ متر، هر روز و بویژه روزهای تعطیل میزبان شمار زیادی از کوهپیمایان و کوهنوردان و طبیعت گردان مختلف است.
روز دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ قصد صعود به این قله را کردم و برای این منظور ساعت ۱۳:۳۰ از خیابان کوهستان سعادت آباد صعود را آغاز کردم.
هوا ابری و حدود ۹ درجه بالای صفر (ارتفاع نقطه شروع ۱۷۳۴ متر) بود که به مرور مه آلود شد و عمق دید کم و تا تپه آخر، قله دیده نشد.
با گذر از تپه های پی در پی و گذر از ارتفاعات و گاهی کم کردن ارتفاع و اوج دوباره، نهایت ساعت ۱۶:۰۰ به بالای قله رسیدم.
مسیری که انتخاب و پیمایش شد، مسیر کم تردید است که هیچ کوهنوردی را در این روز بجز من به خود ندید. این را می شد از تنها ردپای باقی مانده از من بر روی برف ها گفت.
با ارتفاع گرفتن، بر ارتفاع برف هم افزوده شد و در ۲۰۰ متر پایانی حدود ۳۰ سانتیمتر برف روی ارتفاعات دیده شد.
مسیر بجهت اینکه برفکوبی نشده بود، با کندی حرکت و سختی و دشواری صعود مواجه شد و خوشبختانه به سرانجام خوشایندی انجامید.
روی قله باد زیاد و دما زیر صفر بود و به سختی امکان درآوردن دستکش و تصویربرداری میسر شد.
برای بازگشت هم دره روبرو انتخاب شد تا قبل از تاریکی به مقصد برسم.
در بازگشت بر خلاف مسیر رفت (مسیر اصلی)، تعدادی کوهنورد دیده شد که عمدتا در حال بازگشت بودند.
ساعت حدود ۱۷:۳۰ به پائین قله و نقطه شروع رسیدم و به این برنامه خاتمه دادم.
برای ثبت مسیر از جی پی اس گوشی استفاده شد که با اختلالات کنونی در سیگنال های جی پی اس خطای فراوان مواجه شد و مسیر ثبت شده غیرقابل استفاده است.
نکته:
۱- برای مسیر انتهایی حتما گتر و یخ شکن مورد نیاز بود که بجهت عدم پیش بینی همراه نداشتم و عبور بخصوص فرود را با دشواری همراه کرد.
۲- بجهت تاریک شدن زود هنگام در این فصل همراه داشتن هدلامپ لازم است.