Photo of220818 Mont Rosa (2): Capanna Gnifetti - Signalkuppe - Collado de Lys - Rifugio Città di Mantova - teleferic Punta Indren Photo of220818 Mont Rosa (2): Capanna Gnifetti - Signalkuppe - Collado de Lys - Rifugio Città di Mantova - teleferic Punta Indren Photo of220818 Mont Rosa (2): Capanna Gnifetti - Signalkuppe - Collado de Lys - Rifugio Città di Mantova - teleferic Punta Indren

January 11, 2024
August 2022

near Staffal, Valle d’Aosta (Italia)

INTRODUCCIÓ:
Ascensió pròpiament dita a un dels cims més alts del massís del Monte Rosa, ja que el mes alt , al Punta Dufour es fa des del cantó suís, pujarem al Signalkuppe o Punta Gnifetti de 4.554 m- el mes alta del Mont Rosa que es pot fer pel cantó italià i on també hi trobem la Capanna Regina Margherite, que va molt be per escalfar-nos una mica i fer un most abans de començar la llarga baixada.

Es tracta d'un cim llarg, no massa dret, amb pujada progressiva i sense dificultat tècnica més enllà de creuar la glacera de Lys, amb dues zones amb moltíssimes esquerdes sobretot al cantó sud del Coll de Lys, i que és la principal dificultat de la ruta i on cal anar amb els cinc sentits.

Ruta feta a mitjans d'agost però cal remarcar que la farem sobre neu fresca i nova ja que ha nevat uns 20 cm. en les darreres hores, cosa que feia que fa que la traça no estès molt consolidada i moltes de les esquerdes tapades, cosa que incrementava el risc.

Sortida: Capanna Gnifetti.
Cim assolit: Signalkuppe o Punta Gnifetti: 4554 m.
Breu aturada a la Capanna Margherite ( al mateix cim)

Recorregut lineal del refugi Gnifetti fent el cim de la Punta Gnifetto o Signalkuppe, pel mateix camí d'anada i tornada, però sense tornar a pujar al refugi Gnifetti, per baixar a l'estació superior del telefèric, però ara no ho farem pel camí equipat sinó pel refugi Mantova.

IMPORTANT:
Cal tenir en compte sobretot l'horari de tancament del telefèric pero no haver de quedar-nos allà o baixar a peu que fins baix serien 1400 m. més de baixada. A nosaltres només ens van sobre 20-25 minuts.

Dificultat: Mitjana, per la longitud, el desnivell i l'altura, i especialment per les esquerdes de la glacera. No te dificultat tècnica ni gran pendent , però la progressió es fa lenta per l'altura i a tenir en compte anar molt en compte amb les esquerdes de la glacera, que a sobre en aquesta ocasió estaven tapades per la nevada recent. Tot el recorregut es per la glacera i ho farem tot amb grampons ja des de la sortida i que no ens els traurem fins després de creuar la glacera del Garstelet. Per creuar la glacera de Indren no va fer falta posar-los. A tenir en compte molt l'horari perquè no ens tanquin el telefèric. Per tot l'exposat la acabo qualificant de difícil.

Ruta del Refugi Gnifetti a l'estació superior del telefèric de Punta Indren passant per:
- Colle del Lys (3,2 Km)
- Signalkuppe (5.8 km)
- Collado de Lys: (retorn) (8.4 km)
- Rifugio Città di Mantova (12.3 km)

DESCRIPCIÓ:
Ens calcem els grampons i sortim de la Capanna o refugi Gnifetti fosc, baixant les escales metàl·liques verticals per salvar la cinglera on està damunt el refugi. La major part del recorregut serà sobre neu, pujant suaument primer a trobar la primera de les dues zones on proliferen les esquerdes, algunes estan tapades i altres cal anar saltant-les amb compte i sempre encordats, pujant per la glacera de Lys, quedant-nos a la dreta la Punta Vincent. Passem una segona zona d'esquerdes algunes d'elles de més obertes i fondes enmig d'un paisatge espectacular . Passem per un collet i a partir d'aquí la glacera no es tan dreta i desapareixen les esquerdes. A la dreta ens queda dalt d'unes roques el Cristo delle Vete, mentre que poc després passem per una preciosa zona de blocs de gel. Remuntem el suau pendent blanc i lluminós de la neu recent per arribar al Coll del Lys de 4.246 mn. Seguirme proper a la pret de neu i roca, flanquejant el Parrtospitze de 4.443 m. per un entorn preciós . A l'esquerra ens queda el Lyskammn de 4.527m. i uan mica més a l'esquerra els cims més modestos però molt coneguts del Castor de 4.228 m. i el Pollux de 4.092 m., però el que més destaca de tots i on se'n van les mirades, a la dreta del Lyskamm, la magnífica i esvelta silueta del Matterhorn (Cervino). Anem pujant per una llarga pendent de neu, progressiva però que es fa eterna per arribar al Colle Gnifetti de 4.452 m. A l'esquerra ens queda el Zummsteinspìtze, però segui a la dreta veient hja a prop el nostre objectiu la Punta Gnifetti que fàcilment es reconeix per la presencia de la Capanna Margherite al mateix cim. Primer puja suaument però els darrer metres son drets amb una preciosa i esvelta aresta de neu per coronar el cim de 4.554 m.
Vistes excepcionals, malgrat els núvols. Entrem al refugi a fer un mos i ràpid avall, perque el teleferic tanca a mitja tarda.

Farem el mateix camí de baixada creuant de nou el coll de Lys, els blocs i les zones d'esquerdes, ara més obertes i que cal saltar de valent i assegurats. La neu s'estova.. Just davant de la mola rocallosa on hi ha la Capanna Gnifetti seguirem recte l'esquerra, pel que ja tornem a pujar al refugi, creuarem la glacera de Garstelet i just després ens treiem els grampons. Aquest cop baixarem a la dreta en direcció al refugi Mantova, creuant la glacera de Indren, sense grampons, passant per la morrena de la glacera i remuntant uns metres per anar a l'estació superior del telefèric de la punta Indren, on acabem aquesta llarga i exigent, almenys físicament, ascensió a un 4500 m.. Ens han sobrat uns minuts i hem agafat la penúltima cabina.

ALTRE INFORMACIÓ:
Aquest recorregut s'ha realitzat sobre el terreny i amb base a dos dispositius GPS, OREGON 700 i TWO_NAV - Trail 2 i que han sofert un procés de depuració correcció per oferir un suficient grau de fiabilitat.

Cal tenir en compte que els dispositius GPS o telèfons poden perdre el senyal en zones d'orografia complicada i desviar-se del recorregut seguit sobre el terreny.

Es considera que el recorregut aquí detallat és per seguir-lo amb GPS, que és molt necessari, per no dir imprescindible per evitar pèrdues o embarrancades.

La descripció és una orientació per on va el recorregut proposat i un petit resum dels principals llocs de pas, per saber que ens trobarem i decidir si realitzem aquesta activitat. En cap cas és una guia de la ruta.

Cal tenir en compte que sempre la dificultat sempre és subjectiva i està en base al nivell de cadascú. Partim de la base que està adreçat a muntanyencs, excursionistes i senderistes iniciats i coneixedors de la muntanya i amb condició física adequada per l'activitat a realitzar.

L'autor no es fa responsable del seguiment del recorregut, dels incidents que puguin succeir, dels canvis que hagi pogut sofrir el recorregut del dia de la seva realització, ni de les condicions meteorològiques en que es realitza.