۲۲- کلون بستک ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

April 30, 2021
April 2021

near Dīzīn, Alborz (Iran)

🔸️كلون بستك (كلون بسته) قله اي است با ارتفاع تقریبی ۴۱۵۰ متر كه روي خط الرأس اصلي البرز مركزي قرار دارد. شرايط آب و هوايي آن غالباً ناپايدار است و شايد باد شديدي كه معمولاً نيز از غرب و شمال غرب مي وزد، ويژگي اصلي اين قله به شمار مي رود.
دامنه هاي جنوب و جنوب شرقي اين قله كه كاملاً در استان تهران قرار دارد، مشرف به منطقه رودبار قصران بوده و آبريز اين دامنه، رودخانه جاجرود است كه نهايتاً به سد لتيان رسيده و قسمتي از آب آشاميدني تهران و آب مورد نياز كشاورزي در دشت ورامين را تأمين مي كند. همچنين دره رودخانه ولايت رود، در جهت شرق به غرب، از شمال اين قله گذشته و در امتداد خط الرأس هرزه كوه ها جريان پيدا مي كند و پس از رسيدن به دامنه هاي قله سه چال به طرف جنوب ادامه پيدا مي كند و با عبور از پاي يالهاي شمال غربي و غربي كلون بستك، مجدداً در نزديكي ديزين در جنوب غرب كلون بستك، به طرف غرب تغيير مسير مي دهد. در اصل ولايت رود نيز به عنوان آبريز دامنه هاي شمالي و غربي كلون بستك، پس از ادغام با وارنگرود و تشكيل رودخانه كرج، قسمت ديگري از آب آشاميدني ساكنين تهران را تأمين مي كند.
🔹️مسير نرمال صعود به قله کلون‌بستک از طريق يال جنوبي مي باشد كه از اين مسير، قله در تمامي فصول و با يك كوهپيمايي نه چندان دشوار و طولاني از طريق گردنه 3280 متري ديزين قابل صعود است.
اگر بخواهید یک قله بالای ۴۰۰۰ متر را در استان تهران صعود کنید و برای صعود فشار زیادی نیاورید، بهترین انتخاب، کلوم (کلون) بستک است.
▪️روز جمعه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ مصادف با ۱۶ رمضان المبارک ۱۴۴۲ با هدف صعود به قله کلوم بستک به سمت گردنه دیزین به راه افتادم.
ساعت ۱۱:۲۰ به پارکینگ دکل مخابراتی رسیدم و بعد از پارک ماشین بلافاصله صعود را آغاز کردم.
حدود ساعت ۱۳:۱۵ دقیقه بعد از ۳ کیلومتر پیمایش به بالای قله رسیدم و پس از دقایقی استراحت و عکس انداختن به سمت پائین حرکت کردم و حدود ساعت ۱۴:۲۰ دقیقه به نقطه شروع رسیدم و به این برنامه خاتمه دادم.
ملاحظات:
۱- هوا خیلی خوب بود و نیاز به کرامپن، دستکش گرم و کافشن و کفش گرتکس نداشت. گرچه محض احتیاط همراه باشه ضرری نداره.
۲- کل این برنامه از نقطه شروع تا پایان در کمتر از ۳ ساعت قابل اجراست. البته استراحت و .. را به آن اضافه کنیم ۴ ساعت و رفت و برگشت به تهران را به این برنامه بیفزائیم جمعا ۷ ساعت زمان لازمه.
۳- روزهای تعطیل عده ی زیادی برای تفریح و ... تا کنار پارکینگ دکل مخابراتی میان اما فقط عده ای کوهنورد ادامه مسیر می دهند و قله رو فتح می کنند. لذا اگه می خواهید به ترافیک اوشان و فشم نخورید، روز غیرتعطیل و یا صبح زودهنگام برای صعود برنامه ریزی کنید.
۴- از بالای قله قلل دماوند، خلنو، توچال، سرکچال ها و ... به وضوح مشخص هستند.
۵- آب در مسیر وجود ندارد، حتما حدود یک لیتر به همراه داشته باشید.
۶- در ابتدای مسیر آنتن موبایل و اینترنت وجود دارد اما با ادامه صعود و بویژه در بالای قله، آنتن نیست.
۷- ارتفاع قله ۴۱۵۰ اعلام شده ولی gps من ۴۱۲۷ رو نشون داد.
۸- قسمت های پایانی سنگی است و کمی نفس گیر.
۹- در بالای قله محل مناسب برای نشستن هست اما معمولا کسی اونجا نمی نشینه. دلیلش هم باد است که اذیت می کنه. ولی کمی پائین تر از قله میشه نشست.